verwijderen moedervlek

Starter

goede dag

ik wil ten eerste zeggen ik heb vanaf november gestreden om me ziekenfonds omhoog te gooien 

naar een tandarts verzekering januarie is al voorbij nu. en ik kan dus zelf amnestesia gaan kopen en me eigen gebit trekken net zoals vorig jaar.... ik had een achterstand van 2 maanden die in januarie al betaald is aan jullie. als dit de reden is waarom ik 4 x ben gewijgerd voor me tandarts verzekering vind ik het belagenlijk. want laten we eerlijk zijn wetend dat ik naar de tandarts moet. komt dit zilveren kruis natuurlijk weg lekker uit.

maargoed ik heb een moedervlek op me wang en ik wil die laten verwijderen

hij is redelijk opgezet en scheer hem hierdoor wel is open. 

maar de hoofdreden is ik wil ervan af vanwegen persoonelijke redenen niets medisch 

ik laat dit bij me huisarts doen litteken kan me niet intreseren. kheb er al zoveel nu

ik ga er uiteraard inmiddels al van uit dat die 109,45 per maand een donatie aan jullie is 

en dit dus ook niet vergoed gaat worden. 

ik heb inmiddels door dat ziekenfonds in mij geval weggegooid geld is 

ik ga niet voor controles dus kom 1 x per 5 jaar bij me huisarts ( accepteer nooit medicatie)

maar ik kan ook nergens een indicatie vinden van wat dit circa gaat kosten 

kan iemand me vertellen

* wat het verwijderen van een moedervlek kost via me huisarts ( geen medische reden ) basis 109,45 pm

vraag 2 is 

ik moet cash betalen voor de zorg die ik nodig heb  (met ziekenfonds)         109,45 pm

ik moet cash betalen voor de zorg die ik nodig heb. (zonder ziekenfonds)     0

zonder ziekenfonds zou ik 1300 per jaar kunnen sparen voor mijn zorg. zoveel maak ik geens op per jaar

ik laat nu toevallig een moedervlek verwijderen. u kan dit nakijken in u systeem ik declareer nooit

en wil slechts naar me tandarts kunnen gaan dat is alles, dan betaal ik zelfs graag 150 per maand 

ik trok 3 kiezen in 3 jaar. hier zitten 3 wortels aan en je zakt door de grond van de pijn

me vader spalkte me vinger toen die gebroken was. uit angst voor een rekening wel kromme vinger

ik slik geen medicijnen. zal ik ik ook nooit doen op antibiotica na

ik ga niet naar een ziekenhuis ( 1x in me leven geweest )

nooit naar controlle huisarts en tandarts niet. kost teveel geld 

ik hecht me eigen wonden ( bouwvakker vaker dan je zou denken )

en heb geen geestelijke zorg nodig.

het is die 1300 euro die ik aan jullie betaal per jaar 

waardoor ik dit soort dingen zelf moet doen ik heb het geld er gewoon weg niet meer voor i.v.m schulden

laat me aub me pakket verhogen of me eigen zorg dragen 

zilveren kruis is op dit moment in zekere zin mijn gezondheids probleem

vraag me medisch rapport maar op dan zal je zien dat ik de waarheid spreek. ik geef hiervoor toestemming

vergoed de daadwerkelijke zorg die ik gebruik a.u.b . of stuur me geen rekeningen meer voor maand premie i.d.m zodat ik me tandarts en docter dan zo kan betalen. 

• Huid
  • Huisarts

verwijderen moedervlek

6 ANTWOORDEN

Re: verwijderen moedervlek

Fanatiekeling

Ik heb een gedeeltelijk antwoord op uw vraag.

U bent wettelijk verplicht de basisverzekering te hebben. Dat is een wet. Het is net zoiets als het vroegere ziekenfonds. Toen werd het van het salaris ingehouden, nu zowel van het salaris ( wordt door werkgever betaald) als via premiegeld.

In uw geval had u veel geld kunnen besparen met een hoog eigen risico. ( wellicht wel bij een andere zorgverzekeraar). Er zijn namelijke andere zorgverzekeraars die u €300 korting geven als u zelf kiest voor €500 extra eigen risico. Als er weinig kosten gemiddeld zijn, had u daar al jaren van kunnen profiteren. De premie komt dan op ca €78 per maand. Dat scheelt toch al veel.

Verder kunt u natuurlijk Zorgtoeslag krijgen van de Belastingdienst. Dat is ca. €75 per maand, dus dan bent u eigenlijk niets kwijt aan de zorg. 

Groet, Feina.

Re: verwijderen moedervlek

Fanatiekeling

Beantwoording vraag moedervlek: 

Er zijn geen kosten voor de verwijdering van een moedervlek door een huisarts. 

Echter niet alle huisarsen zullen dit willen doen. ( omdat het in het gezicht is en omdat ook niet alle huisartsen deze techniek beheersen). Zij krijgen hiervoor wel een extra vergoeding, maar dat wordt betaald door de zorgverzekeraar en gaat ook niet van het eigen risico af.

U loopt wel kans op extra kosten als de huisarts het weefsel op gaat sturen naar een laboratorium om te beoordelen of het een goedaardige moedervlek was. Die kosten gaan wel ten koste van het eigen risico en zullen meer dan €100 zijn. 

Groet, Feina.

Kosten verwijderen moedervlek

Nieuwkomer

Hallo!

Ik heb zojuist van mijn huisarts vernomen dat het verstandig is om op mijn rug een moedervlek te laten verwijderen. Hij vindt deze verdacht. De huisarts gaat dit zelf doen en zal de weggehaalde moedervlek opsturen naar het ziekenhuis voor onderzoek.

Nu begreep ik uit eerdere berichten dat als de huisarts de 'operatie' doet dat dit vergoed wordt vanuit de basisverzekering. Klopt dit?

Wordt het onderzoek in het ziekenhuis ook vergoed of valt dit wel onder het eigen risico. Zo ja, wat zullen de kosten dan ongeveer worden? Aangezien ik een ER van 865 heb.

Alvast bedankt!

Kevin

Re: Kosten verwijderen moedervlek

Fanatiekeling

Hier is nog een ander topic over de kosten van de verwijdering van een moedervlek: Link topic moedervlek

De operatie door de huisarts valt onder de basisverzekering en niet onder het eigen risico.

De kosten voor het pathologisch onderzoek van het weefsel vallen ook onder de basisverzekering, maar wèl onder het eigen risico. 

Zilveren Kruis weigert om indicaties over kosten te geven, terwijl dit volgens mij verplicht wordt door de zorgautoriteit: zowel ziekenhuizen als zorgverzekeraars moeten hun verzekerden indicaties geven over de kosten van ( eenvoudige) behandelingen, omdat dit voor de verzekerde van belang is ivm het eigen risico. 

Dit is in verschillende TV consumentenprogramma's aan de orde geweest.

In het andere topic van dit forum werd in 2013 ! al verzocht om een eenvoudig lijstje van meestvoorkomende consulten/ingrepen/onderzoeken. Nog steeds is dit er niet! Ik weet dat er andere zorgverzekeraars zijn, die deze informatie wèl aan hun verzekerden geven. 

Ik heb twee tariefcodes gevonden voor de pathologische analyse van een wrat of moedervlek. Dit zijn 0505016 en 0505017. Het gaat om vastgestelde tarieven, dus er is geen sprake van variatie of onduidelijkheid. Zie bijlage. Het kost dus ongeveer €57 ( eenvoudig onderzoek) of €114 ( uitgebreid onderzoek). Zie de 3 schermen in bijlage. TariefapplicatieNZA ( vul 0505016 in in het vak declaratiecode).  http://dbc-zorgproducten-tarieven.nza.nl/nzaZpTarief/ZoekfunctieDot.aspx.

De klantenservice van de zorgautoriteit (088) 770 87 70 kan meer uitleg over dit tarief geven: bijvoorbeeld of dit een vastgesteld tarief is of een vastgesteld maximum tarief of dat er nog kosten bij komen. Gezien de prijzen op de website van LCPL-Pathan Huisartsenlaboratorium verwacht ik dat niet. 

Groet, Feina.

Fanatiekeling

Zilveren Kruis weigert om indicaties over kosten te geven, terwijl dit volgens mij verplicht wordt door de zorgautoriteit: zowel ziekenhuizen als zorgverzekeraars moeten hun verzekerden indicaties geven over de kosten van ( eenvoudige) behandelingen, omdat dit voor de verzekerde van belang is ivm het eigen risico".

Graag een verklaring! Dit is serieus een verplichting van de zorgverzekeraar. Misschien heb ik te snel geantwoord en had Zilveren Kruis deze informatie toch verstrekt? Dit is namelijk wel een verplichting die door de NZA is opgelegd. 

Groet, Feina.

Moderator

@Feina, het is inderdaad een verplichting om een indicatie van de kosten te geven. Ook wij doen dit uiteraard. Voor alle vragen over tarieven van DBC's kunnen onze verzekerden contact opnemen onze Zorgcoach.

@renate L zou jij misschien iets meer kunnen vertellen over wat jullie voor verzekerden kunnen betekenen als Zorgcoach m.b.t tarieven in de zorg? Bedankt alvast!