vergoeding borstvergroting

Re: vergoeding borstvergroting

Webcare

@Afgevallen 
Welkom op onze community! Allereerst mijn complimenten dat je zoveel bent afgevallen. Dat zal een moeilijke opgave zijn geweest. Om op je vraag over een borstvergroting in te gaan:

Een borstvergroting (het plaatsen van een borstprothese) wordt helaas niet vergoed als er sprake is van kleine of slappe borsten na het afvallen. De overheid heeft voor deze situatie geen vergoeding meegenomen in de basisverzekering. Een borstprothese wordt wel vergoed als er sprake is van 1 van deze indicaties:

- borstreconstructie na amputatie bij borstkanker

- prothesewissel of verwijdering na amputatie bij borstkanker én

als er sprake is van lekkage van silliconenprothese, aangetoond door mammografie

- als er sprake is van kapselvorming Baker klasse 4

- als er sprake is van een infectie door de aanwezigheid van de prothese welke niet reageert op andere behandelingen zoals antibiotica

- als er sprake is van interferentie met de behandeling borstkanker door aanwezigheid borstprothese

- als het gaat om een PIP of M-prothese of Rofil

- als er sprake is van een verschil van 2 cupmaten waarbij de kleinste borst cupmaat AA of A heeft.

- agenesie (niet ontwikkeld borstweefsel), aplasie (ontbrekend borstweefsel)

- en vergelijkbare situaties bij transvrouwen

Bij 1 van deze indicaties kan een plastisch chirurg een aanvraag voor vergoeding uit de basisverzekering indienen. Voor andere indicaties is dat helaas niet mogelijk. Ik kan mij voorstellen dat dit niet het bericht is waar je op had gehoopt. Hopelijk is de uitleg wel duidelijk voor je. Veel sterkte en als je nog vragen hebt, stel ze gerust.

Bart