sportschool met begeleiding in plaats van PRB

Bewerkt 
Starter

Mijn vrouw is bijna 2 jaar hartpatiënt en diabeet (insulinepomp).
In deze 2 jaar heeft ze meerdere hartkatheterisaties en dotterbehandelingen
ondergaan. Daarnaast heeft ze zo'n 7 maanden poliklinische revalidatie gehad.

Hoewel er aanzienlijke medische beperkingen overblijven en ze naar alle
waarschijnlijkheid volledig afgekeurd gaat worden voor arbeid, is besloten dat
het voortzetten van de revalidatie in een poliklinische setting gaat stoppen.
Door het ziekenhuis is geadviseerd om dit zelf verder op te gaan pakken en een
sportschool met individuele begeleiding hiervoor in te schakelen.
Doel hiervan is om de minimale conditie die nog aanwezig is in elk geval te
behouden en om terugval te voorkomen.
De fysiotherapeut van het ziekenhuis heeft hiertoe een overdracht geschreven tbv
de sportschool.
We willen het oefenprogramma graag op 3x per week continueren onder begeleiding
van een daartoe bevoegde instructeur.

Vraag is nu of er wellicht een mogelijkheid is om een structurele tegemoetkoming
vanuit de zorgverzekering te krijgen tbv de kosten van de sportschool met
begeleiding.
Als we het op deze manier voor elkaar kunnen krijgen dat de gezondheid van mijn
vrouw op het huidige minimum niveau kan blijven, dan snijdt het mes aan 2 kanten
en voorkomen we voor de toekomst mogelijk weer hoge zorgkosten.
Ook doordat mijn vrouw per komende maand 30% minder inkomsten heeft ivm de
ziektewet, maakt enige financiële ondersteuning zeer gewenst.

Ik verneem graag of er een mogelijkheid is tot financiële compensatie van
bovengenoemde kosten.

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

sportschool met begeleiding in plaats van PRB

3 ANTWOORDEN

Re: sportschool met begeleiding in plaats van PAB

Bewerkt 
Webcare

Hallo @paul1964,

Welkom op onze community! Goed dat je hier je vraag stelt.

Wat een heftig traject voor je vrouw de afgelopen jaren, zeg. Ik kan me voorstellen dat er met deze wijziging van behandeling weer een nieuwe balans gevonden moet worden in jullie thuissituatie.

Ik ben voor je gaan kijken naar wat er aan mogelijkheden zijn voor het stadium van behandeling waar je vrouw zich nu in bevindt. 
Revalidatie is het eerste wat dan naar voren komt, en dat beschrijf je ook in  je bericht.

Revalidatie heeft inderdaad ook vaak een maximale looptijd. Dat wil zeggen dat de behandelingen van medisch geschoolde zorgverleners bij de aandoeningen die je beschrijft weliswaar intensief maar niet oneindig zijn. 

Het antwoord op je vraag is jammer genoeg kort maar krachtig:

Nee, Zilveren Kruis kent geen vergoeding voor lidmaatschap van een sportschool met persoonlijke begeleiding van een fitness-instructeur.

Maar ik heb wel een tip in dit kader:

Met de reguliere vergoeding van fysiotherapie vanuit de aanvullende verzekering kun je wellicht de fysiotherapeutische behandelingen in overleg met de fysiotherapeut aanwenden om te sporten onder begeleiding van de fysiotherapeut in zijn praktijk. Vaak hebben fysiotherapeuten toegang tot dezelfde apparatuur die in sportscholen beschikbaar is.

Op die manier heeft de activiteit wel het inhoudelijke zorgcomponent waarop vergoeding vanuit de zorgverzekering aangewend kan worden! Dus wellicht een optie om te bespreken met een fysiotherapeut die deze behandelvorm kan en wil toepassen.

De reguliere vergoeding voor fysiotherapie vindt je hier:

https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/vergoedingen/Paginas/fysiotherapie-vanaf-18-jaar.aspx 

Uit interesse heb ik op de term PAB gezocht, omdat ik niet wist wat dit betekende en zocht naar het verband met het onderwerp 'sportschool met begeleiding'.

Ik ben op "Persoonlijke-Assistentiebudget" terecht gekomen, wat een Belgische vorm van het Nederlandse Persoons Gebonden Budget benadert. Is het Belgische Persoonlijke-Assistentiebudget inderdaad waar je naar verwees in de titel van je post, Paul?

Wordt lid om te reageren en deel te nemen aan deze community.

Starter

Hallo Jeroen

Bedankt voor je reactie en excuus voor mijn, door privéomstandigheden, late reactie.

Het had moeten zijn PRB , Poliklinische Revalidatie Behandeling.

In elk geval bedankt voor de tip aangaande de Fysiotherapeut en de vergoeding vanuit het aanvullende pakket.

Blijft het feit dat ook dit een veel duurder traject is voor de zorgverzekeraar terwijl er een goed en goedkoper alternatief via de sportschool voorhanden is.

Dit eventueel alleen op medische indicatie.

Ook moet je bedenken dat mensen in deze situatie blij zijn om buiten het medische circuit om te kunnen functioneren. Ze hebben al genoeg ziekenhuis in- en ziekenhuis uit gelopen. Een sportschool is mentaal minder belastend dan telkens naar een zorginstelling of therapeut te moeten. Ook uit sociaal oogpunt is dit veel gezonder.

Wellicht iets om eens serieus over na te denken. Ik denk dat alle partijen hier beter van kunnen worden.

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Je maakt een goed punt Paul.

Dit doe je heel sterk door niet alleen pragmatisch de zorgkant maar ook de andere kanten te belichten. Het geeft een beter gevoel om rond te lopen in een positieve omgeving zoals een sportschool dan in een ziekenhuis - waar de omgeving wellicht minder optimistisch eruit ziet. Wij stimuleren sport ook - via de korting van sportbonden en via ons nieuwe initiatief Actify maar helaas is er nog geen vergoeding voor de sportschool inclusief begeleiding. Een fysiotherapeut werkt soms ook in een sportschool en niet in een omgeving waar je vrouw liever buiten blijft. Die kosten vallen mee voor ons omdat wij die massaal inkopen voor onze verzekerden. Misschien goed om te kijken of er een fysiotherapeut actief is in de omgeving via zk.nl/zorgzoeker?

Links- of rechtsom wens ik jullie in ieder geval veel sterkte.

Anton

Vind je een bericht leuk en wil je graag je waardering geven? Dit kan door op de Like button te klikken onderaan het bericht.