besnijdenis in de aanvullende verzekering?

Bewerkt 
Moderator

We krijgen verschillende vragen over waarom we niet-medische besnijdenis vergoeden uit verschillende aanvullende verzekeringen.

Wij zien dat sommige verzekerden zichzelf of hun zoon willen laten besnijden

Dat kan gaan om medische redenen (vanaf 2017 vanuit de basisverzekering), hygiëne of religieuze overwegingen. We hebben het over besnijdenissen bij mannen en jongens. De beslissing om te besnijden vinden we een keuze die onze verzekerden voor zichzelf moeten maken. Misschien ten overvloede: we hebben het hier niet over vrouwenbesnijdenis. Dat is in Nederland verboden en vergoeden we zeker niet.

Als iemand een besnijdenis laat doen, dan willen we dat de behandeling onder goede omstandigheden wordt gedaan

Daarom maken we afspraken met klinieken over de kwaliteit en vergoeden we (gedeeltelijk). Zo zorgen we dat de kans op complicaties zo klein mogelijk is. Complicaties zorgen voor ellende voor de patiënt en ook voor extra zorgkosten uit de basisverzekering.

Alleen uit sommige aanvullende verzekeringen wordt een niet-medische besnijdenis (gedeeltelijk) vergoed

Op onze website vind je de vergoeding van een niet-medische besnijdenis.  

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

besnijdenis in de aanvullende verzekering?

8 ANTWOORDEN

Besnijdenis?

Nieuwkomer
Beste verzekeraar,

Vandaag ben ik erg geschrokken van het feit dat Zilveren Kruis besnijdenis zonder medische noodzaak bij kinderen gaat vergoeden. U neemt hiermee een maatschappelijk standpunt in waarmee u zich akkoord verklaart met een operatie (!!))die mogelijk complicaties heeft) bij kleine kinderen die daarmee het recht op beschikking over het eigen lichaam wordt ontnomen door geloofsovertuiging van de ouders. Onacceptabel binnen de westerse samenleving. Zielig voor deze kleine baby's. Voor veel artsen reden om deze behandeling zonder medische noodzaak niet uit te voeren.

Re: besnijdenis in de aanvullende verzekering?

Nieuwkomer

Maar is het niet heel erg slecht dat jullie verminking van kleine jongens subsidieren? voorhuid is toch gewoon een normaal en gezond deel van je lichaam? kunnen jullie daar even mee stoppen want ik houd niet van subsidies om kinderen tegen hun zin in te verminken. dankjewel!

besnijdenis in de aanvullende verzekering.

Nieuwkomer

Wij zijn gestopt met onze verzekering bij Zilveren Kruis omdat we geen enkel begrip hebben voor het vergoeden van niet-medisch geindiceerde besnijdenis in een aanvullend pakket. Besnijdenis is een verminking en integriteitsschending van het lichaam van een individu. Dit zou binnen Nederland door geen enkele verzekering ondersteund moeten worden!

Ps. Wij zijn niet anti moslim noch PVV-ers.

Bewerkt 
Starter

Afgezien van de discussie rond verminking: wat doet deze vergoeding in een zorgverzekering?

• Het gaat om een niet-medisch noodzakelijke ingreep, hetgeen doorgaans door zorgverzekeraars als argument wordt gebruikt voor het niet dekken van zaken zoals cosmetische chirurgie.
  • Er is geen sprake van een onvoorziene gebeurtenis die tot onverwachte kosten leidt.

Het preventie argument dat Sophie aandraagt klinkt logisch. Ik vraag mij dan wel weer af waarom er bijvoorbeeld geen vergoeding is voor borstvergroting. Er zijn helaas nog genoeg vrouwen die hiervoor bij beunhazen in het buitenland terecht komen....

Re: besnijdenis in de aanvullende verzekering.

Nieuwkomer

Hoi,

Ik ben het helemaal eens met AnneAdolfse. Ik ben net overgestapt van CZ naar Zilveren Kruis, omdat Zilveren Kruis voor mij een zeer voordelig pakket heeft, maar ik neig er zeer naar om ook OP TE ZEGGEN!!!

Geen enkele verzekeringsmaatschappij moet besnijdenis vergoeden. Zijn ze helemaal gek geworden!

Nieuwkomer
"Als iemand een besnijdenis laat doen, dan willen we dat de behandeling onder goede omstandigheden wordt gedaan" is iets als: " ik laat mijn kind thuis alcohol drinken, want dan kan ik er nog een beetje controle over houden....."

Dit betekent eigenlijk dat je het gewoon accepteert. Dit is niet wat een zorg-verzekeraar, zorgverleners of het rijk zouden moeten uitstralen.

Nieuwkomer

De medische organisatie heeft allang maatregelen getroffen om te zorgen dat een besnijdenis op verantwoorde wijze wordt uitgevoerd.

Uw verzekering hoeft daar niet aan bij te dragen. U moet zich verantwoordelijk voelen voor alle jongetjes die ongevraagd beschadigd raken.

Bovendien....geld kun je maar een keer besteden....help a.u.b. een ziek persoon met uw verzekering.

Marie-José

Bewerkt 
Nieuwkomer

Het is me duidelijk dat Zilveren Kruis totaal niet weet wat men financiert: genitale verminking van kinderen die daar niets over te zeggen hebben maar wel de rest van hun leven bepaalt. 

Programmamaker Michael Schaap ( de hokjesman) heeft  een documentaire gemaakt over besnijdenis in Nederland en de schade die aangericht wordt. 

MOTHER, WHY WAS I CIRCUMCISED?

Ik raad u aan deze te bekijken. 

https://vimeo.com/10468813