Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Zorgverzekering en AWBZ

Bewerkt 
Nieuwkomer

Vervalt bij opname op een gesloten afdeling (wegens jongdementie) de noodzaak om een aanvullende verzekering af te sluiten?

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Zorgverzekering en AWBZ

OPGELOST
7 ANTWOORDEN

Re: Zorgverzekering en AWBZ

Bewerkt 
Fanatiekeling

Ik weet het niet. Maar er is nooit "noodzaak" voor een aanvullende verzekering. Een aanvullende verzekering is niet verplicht. In principe dekt de basisverzekering de meest noodzakelijke en de duurste behandelingen. Het belangrijkste dat een aanvullende verzekering dekt is de fysiotherapie. Hoe dit in een verpleegkliniek is geregeld weet ik niet.

Bewerkt 
Webcare

Hallo Mhensema Om op je vraag een goed en volledig antwoord te krijgen verwijs ik je naar de AWBZ- instelling waar de persoon in kwestie verblijft. Het ligt er namelijk helemaal aan welke zorg geleverd wordt in de AWBZ instelling. Of beter nog, welke zorg er van buiten de instelling nog nodig is. Bijvoorbeeld: als de tandarts buiten de instelling bezocht wordt, dan kan de tandartsverzekering nog van belang zijn. Ook als er zorg van buitenaf geleverd wordt, bijvoorbeeld een orthopedisch schoenmaker, dan kan een aanvullende verzekering nodig zijn om voor vergoeding in aanmerking te komen. Is er niets meer nodig omdat de zorg volledig wordt geleverd via de AWBZ instelling, dan kan de aanvullende verzekering per januari worden stopgezet. Dit is tussentijds niet mogelijk. Denk je dat je zo voldoende antwoord hebt op je vraag?

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Bewerkt 
Fanatiekeling

Ik zou graag meer informatie hebben over de regels rond AWBZ instellingen. Bestaan er verschillen? Welke wetten en regels?

Bewerkt 
Moderator

Hoi Elze,

Wat voor soort informatie bedoel je precies? Over de AWBZ is, zoals je misschien weet, veel te vinden online. Hierin wordt uitgebreid uitgelegd hoe de AWBZ werkt. Ook worden wetten en regels uitgelegd. Is dat waar je naar op zoek bent of is er bepaalde informatie waar wij je van kunnen voorzien?

Ik hoor het graag van je!

Bewerkt 
Webcare

Elze, ik weet niet of je deze site al eens had gezien... Zorghulpatlas

Hier staat een hoop informatie in over zorg die niet binnen de zorgverzekeringswet valt, maar bijvoorbeeld binnen de WMO en AWBZ!

Ik verplaats deze vraag naar de sectie "Voorwaarden & Vergoedingen"

Wordt lid om te reageren en deel te nemen aan deze community.

Bewerkt 
Fanatiekeling

Ik kan nog steeds het antwoord niet vinden op de vraag of paramedische zorg en tandartsenzorg tijdens een AWBZ opname " inbegrepen " zijn. Pauline schrijft namelijk: " het hangt er namelijk vanaf welke zorg wordt geleverd in de AWBZ instelling". Maar mij lijkt het logisch dat wettelijk is voorgeschreven welke zorg geleverd MOET worden. Een beetje vergelijkbaar met het voorschrift dat vloerbedekking en gordijnen door het verpleeghuis MOETEN worden verschaft aan de bewoner. Zo zal toch ook wel geregeld zijn welke soorten (para)/medische zorg en tandartsenzorg moeten worden geregeld? En ik ga ervan uit dat de zorgverzekeraar hiervan op de hoogte is.

Bewerkt 
Fanatiekeling

Ik vond zelf al antwoord op mijn vragen. Over de tandartskosten las ik op deze site (http://www.zorginstituutnederland.nl/pakket/awbz-kompas/verblijf+en+behandeling#Medischezorgvanalgem...
"De verzekerde die verblijft in een AWBZ-instelling, heeft aanspraak op tandheelkundige zorg, maar die aanspraak is niet onbeperkt. Het moet gaan om doelmatige zorg en de Regeling zorgaanspraken AWBZ (artikel 2) stelt nog een aantal aanvullende regels.
Artikel 9 van de Regeling zorgaanspraken AWBZ regelt dat er voor 'specifieke' tandheelkundige zorg toestemming van de zorgverzekeraar nodig is."

En wat betreft paramedische zorg staat is op bovenstaande website ook informatie te vinden: "Paramedische zorg komt alleen ten laste van de AWBZ als de zorg gericht is op de aandoening waarvoor de verzekerde in de instelling verblijft. De zorg maakt dan onderdeel uit van de specifieke AWBZ-behandeling.
Andere paramedische zorg valt onder de Zvw (artikel 2.6 Besluit zorgverzekering). Als de verzekerde bijvoorbeeld is opgenomen in een instelling voor verstandelijk gehandicapten en ook artrose heeft, komt fysiotherapie voor de artrose niet ten laste van de AWBZ. Als een verzekerde op meer dan één AWBZ-grondslag een indicatie heeft voor verblijf in een instelling, heeft hij aanspraak op paramedische zorg op de verschillende grondslagen."
Conclusie: bepaalde medische kosten moeten particulier betaald worden. Daar kan een aanvullende verzekering voor worden afgesloten.