Ziekenhuisbevalling zonder medische indicatie/kraamzorg/verloskundige -kosten/ aanvullende pakket

Starter
Goedemiddag,

Ik ben bezig met het oversluiten van mijn verzekering en heb een paar vragen betreft de aanvullende packet voor kraamzorg en bevalling in het ziekenhuis.

Echter mijn eerste vraag gaat over de collectiviteitsvoordeel van Deloitte (Rotterdam). Mijn man werkt daar en in principe mag hij daar gebruik ervan maken. Mijn vraag is of ik als zijn vrouw ook mag genieten van die korting?

Ik heb de voorwaarden van jullie aanvullende pakket aan het doorgenomen maar kom ik niet wijzer uit. Kunnen jullie de volgende vragen beanwoorden zodat ik een weloverwegende beslissing kan nemen? Ik heb hier trouwens over jullie aanvullende pakket met 2 sterren of meer (mocht dat beter verzekerd zijn)

1 -  Bevallen in het ziekenhuis op eigen verzoek en verloskundige: ik zie dat vanaf jullie aanvullende pakket met 2 sterren de kosten 100% vergoed worden ( https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/zorg-regelen/zwanger/Paginas/default.aspx#vergoedingen ) maar als ik verder ga uitzoeken nammelijk op de volgende pagina: https://www.zilverenkruis.nl/consumenten/vergoedingen/Paginas/Bevallen-in-het-ziekenhuis-op-eigen-ve... dan zie ik dat er een eigen bijdrage moet worden betaald van Eur215,00. Dat wordt ook onder het kop "WAT KRIJGT U VERGOED?" aangegeven. Maar als ik kijk onder de kop "EIGEN BIJDRAGE" staat "U betaalt geen eigen bijdrage". Kan je mij vertellen wat wel en wat niet vergoed wordt en wat zijn de extra kosten als ik op eigen verzoek in het ziekenhuis ga bevallen en de wat de kosten zijn van de verlooskundige?

2 -  Kramzorg in het ziekenhuis zonder medische indicatie, het volgende wordt op jullie op de site aangegeven:  

Wat krijgt u niet vergoed?

eigen bijdrage van € 35 per dag (dus betekend dat ik per dag in het ziekenhuis Eur35, 00 zou moeten betalen?

kosten voor kraamzorg boven € 250 per dag (wat zijn de gemiddelde kosten van een kraamzorgdag in een van jullie gecontracteerde instellingen?)

Bij het pakket van 4 sterren wordt aangegeven dat de eigen bijdragen vam Eur 35,00 vergoed wordt, klopt dat?

3 - Vergoeding kraamzorg thuis of geboorte centrum, het volgende wordt op jullie op de site aangegeven:  

Zo zit het met de hoogte van uw vergoeding

U krijgt de maximale vergoeding bij een gecontracteerde zorgverlener. Wat bedoelen jullie hiermee? Wat is de maximale vergoeding dan?

Hoeveel uren kraamzorg krijgt u?

Het kraamcentrum bekijkt hoeveel uur kraamzorg past bij uw situatie. Hiervoor gebruiken ze het Landelijk Indicatieprotocol Kraamzorg.

Voor ligdagen in een geboorte- of kraamcentrum wordt maximaal 8 uur kraamzorg per ligdag in rekening gebracht. In rekening gebracht? Welke rekening? En stel dat er meer uren nodig zijn? Hoe werkt dan met de vergoeding?

Hiervoor geldt ook een wettelijke eigen bijdrage van € 4,40 per uur. Vergoeden jullie ook de eigen bijdrage met een 2 sterren packet?  Betekend dit dat als ik 8 uur in het ziekenhuis zit en daar kraamzorg nodig heb dat ik 8 x 4,40 zelf moet betalen?

U heeft recht op maximaal 4 ligdagen. Voor de resterende geïndiceerde kraamzorguren is er recht op kraamzorg thuis. Stel dat ik meer ligdagen nodig heb, moet ik dan dan zelf betalen of is er een aanvullende verzekering hiervoor?

Ik zie graag jullie feedback tegemoet! En hartelijk dank voor de moeite!

Met vriendelijke groet,
Heidi 

Ziekenhuisbevalling zonder medische indicatie/kraamzorg/verloskundige -kosten/ aanvullende pakket

5 ANTWOORDEN 5
Highlighted

Re: Ziekenhuisbevalling zonder medische indicatie/kraamzorg/verloskundige -kosten/aanvullend pakket

Fanatiekeling

Onafhankelijk van het antwoord dat Zilveren Kruis zelf gaat geven, wil ik u de suggestie geven om zelf de echte polisvoorwaarden door te nemen. https://www.zilverenkruis.nl/VergoedingenDownloads/Voorwaarden-2019-Basis-Budget-Zeker-Exclusief-904... . Artikel 32 p. 47, artikel 34 p.50 en artikel 29 AV p. 74.

PS het antwoord op de eerste vraag is dat de Eigen Bijdrage ( ca. €358 maar soms meer) door de twee sterren aanvullende verzekering wordt betaald. Het bedrag van de Eigen Bijdrage wordt niet vermeld. Er wordt alleen gesproken over kosten " boven de €215". PS " de kosten van de bevalling boven €215" is hetzelfde als de "Eigen Bijdrage ". Zie de bijlage. Heeft u aan de linkerzijde geklikt op de twee-sterren? 

Misschien weet u nu zelf ook het antwoord op uw andere vragen? ( de eigen bijdrage kraamzorg a €4,40 per uur wordt ook door de twee sterren aanvullende verzekering vergoed.) 

PS de teksten zijn inderdaad erg verwarrend en onduidelijk. Misschien dat uw verloskundige u een korte samenvatting kan geven van de verwachte kosten. Mèt de twee sterren wordt het meeste vergoed. Er zijn niet veel andere zorgverzekeraars die dit doen, ZK is een van de beste opties. 

Houd wel rekening met kosten van eigen risico, want veel onderdelen, zoals medicijnen , speciaal bloedonderzoek een ambulance, vallen NIET onder de vrijgestelde kosten ivm zwangerschap.

PS

U stelde ook deze vraag:"U heeft recht op maximaal 4 ligdagen. Voor de resterende geïndiceerde kraamzorguren is er recht op kraamzorg thuis. Stel dat ik meer ligdagen nodig heb, moet ik dan dan zelf betalen of is er een aanvullende verzekering hiervoo". 

Antwoord: U vergeet dat deze tekst staat in het gedeelte over ligdagen zonder medische indicatie. ( zie de bijlage). Ik hoop dat ZK toelichting kan geven bij deze mogelijkheid om zonder medische indicatie in het ziekenhuis te blijven? In welke situaties komt dit voor? Dit was onjuist. Over die maximaal 4 ligdagen stond bij de kraamzorg in een geboortecentrum. Wel geldt dat daar ook geen medische indicatie geldt.

en

U stelde ook deze vraag: "Voor ligdagen in een geboorte- of kraamcentrum wordt maximaal 8 uur kraamzorg per ligdag in rekening gebracht. In rekening gebracht? Welke rekening? En stel dat er meer uren nodig zijn? Hoe werkt dan met de vergoeding?"

Antwoord: er wordt bedoeld dat het kraamcentrum met de zorgverzekeraar heeft afgesproken dat ze maximaal 8 uur declareren bij de zorgverzekeraar. Dus ook in het hypothetische geval dat ze 12 uur met u bezig zijn geweest. Maar misschien kunnen ze wel 8 uur declareren als ze maar 3 uur tijd aan u besteed hebben. 

Groet, Feina.

Re: Ziekenhuisbevalling zonder medische indicatie/kraamzorg/verloskundige -kosten/aanvullende pakket

Fanatiekeling

Nog een tip: zeg je verzekering zelf op. Controleer of je een bevestiging krijgt. Daarna heb je nog de hele maand januari om een nieuwe verzekering te kiezen. 

Dit is de verstandigste weg.

Groet, Feina.

Re: Ziekenhuisbevalling zonder medische indicatie/kraamzorg/verloskundige -kosten/ aanvullende pakke

Webcare

Goedemorgen Heidi,
Welkom op onze community! Om direct op je vragen in te gaan:

1. Je vraagt of jij als partner mee kan genieten met de collectiviteit van je man
Dit kan zolang je man ook bij ons verzekerd is. Partners mogen van elkaars collectiviteitskortingen gebruik maken. Hiervoor hoeven jullie niet op dezelfde polis te staan. Bel ons op 071 751 00 52 zodat wij dit voor jou kunnen regelen.

2. Vragen over een bevalling in het ziekenhuis op eigen verzoek en de verloskundige zorg
Bij een bevalling eigen verzoek wordt 100% van de verloskundige zorg betaald uit de basisverzekering. De basisverzekering vergoedt maximaal € 215,- van de verloskamer. De kosten boven de € 215,- voor de verloskamer betaal je zelf, tenzij je een Aanvullend 2 sterren of hoger hebt. Vanaf de Aanvullend 2 sterren vergoeden wij de kosten boven de € 215,- volledig. Je betaalt voor de verloskamer dan geen kosten zelf bij.

3. Vragen over kraamzorg in het ziekenhuis zonder medische indicatie
Bij kraamzorg in het ziekenhuis zonder medische indicatie verzorgen de verpleegkundigen van het ziekenhuis de kraamzorg (niet: de medewerkers van het kraamzorgbureau). Stel dat een kindje om medische reden in het ziekenhuis moet blijven, dan neemt het ziekenhuis de kraamzorg over. De moeder kan, als daar ruimte voor is (bepaalt het ziekenhuis), in het ziekenhuis blijven. De kosten van het verblijf van de moeder worden vergoed uit de basisverzekering, maar het eigen risico geldt wel voor specifiek de kosten van het verblijf.

De vergoeding van de kraamzorg in het ziekenhuis is maximaal € 245,- per dag voor maximaal 10 dagen. Kosten boven de € 250,- (afgerond naar boven dus) betaal je zelf. Een ligdag staat gelijk aan 8 uur kraamzorg. De wettelijke eigen bijdrage per dag is € 35,-. Deze eigen bijdrage wordt inderdaad alleen uit de Aanvullend 4 sterren vergoed (niet: vanaf Aanvullend 2 sterren, zoals dat bij kraamzorg thuis of in een geboortecentrum het geval is. Zie info hieronder).

Ik heb geen tarievenlijst voor kraamzorg in het ziekenhuis. Onze Zorgcoach kunnen jou wel aangeven wat je in deze situatie ongeveer zelf zou gaan betalen. Bel ze gerust eens op 071 367 02 60 (op werkdagen van 08:00 – 18:00).

4. Vragen over kraamzorg thuis of in een geboortecentrum
Bij deze vorm van kaamzorg wordt de zorg verleend door een kraamzorgbureau. De vergoeding werkt dan zo: het kraamzorgbureau stelt aan de hand van een landelijk indicatieprotocol het aantal uren aan kraamzorg vast die jij krijgt. Minimaal is dat 24 uur en maximaal is dat 80 uur. Krijg je de kraamzorg van een gecontracteerd kraamzorgbureau? Dan vergoeden wij de kosten van deze uren volledig uit de basisverzekering.

Er geldt wel een eigen bijdrage van € 4,40 per zorg uur in 2019. Deze eigen bijdrage vergoeden wij volledig vanaf de Aanvullend 2 sterren. Oftewel, met een Aanvullend 2 sterren met je volledig verzekerd voor de uren kraamzorg thuis of in een geboortecentrum. Let wel op: hebben wij geen contract met het kraamzorgbureau? Dan vergoeden wij 75% van de door ons gecontracteerde tarieven uit onze naturapolissen (zoals de Basis Zeker). Uit een restitutiepolis (Basis Exclusief) wordt 100% van het WMG-tarief of marktconform bedrag vergoed. Het beste is daarom om jezelf aan te melden bij een gecontracteerd bureau.

Wat betreft een ligdag in een geboortecentrum: per ligdag telt standaard 8 uur kraamzorg. Stel dat jij 2 dagen in een geboortecentrum zou blijven, dan telt dat als 16 uur kraamzorg. Heb jij recht op bijvoorbeeld 50 uur kraamzorg thuis of in een geboortecentrum? Dan hou je nog 34 uren over voor thuis.

Je hebt verder recht op maximaal 4 ligdagen voor kraamzorg in een geboortecentrum. De resterende uren kraamzorg worden thuis gegeven. Verblijf in een geboortecentrum is nooit een medische noodzaak. Het uitbreiden van het aantal ligdagen is daarom niet mogelijk. Oftewel, na de 4 ligdagen moet de kraamzorg verder thuis verzorgd worden.

Nog een paar handige tips
Met een Aanvullend 2 sterren ben je voor meeste kosten voor geboortezorg goed verzekerd. Ik raad je aan om deze pagina door te nemen:

https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/zorg-regelen/zwanger/Paginas/default.aspx

Wij geven hier alle vergoedingen die met geboortezorg te maken hebben aan. Ook geven wij de hoogte van de vergoeding per pakket aan.
Check ook onze Zorgzoeker voor de gecontracteerde kraamzorgbureaus en geboortecentra:

https://zorgzoeker.zilverenkruis.nl/home/index

Een hoop informatie Heidi! Hopelijk is alles duidelijk voor zover. Als je nog vragen hebt, stel ze gerust!

Groetjes,
Bart

Re: Ziekenhuisbevalling zonder medische indicatie/kraamzorg/verloskundige -kosten/ aanvullende pakke

Fanatiekeling

@BartH, door onbekendheid met deze materie vat ik het nog niet helemaal. 

Met name over de kraamzorg in een ziekenhuis heb ik vragen. 

Je schrijft 3. Vragen over kraamzorg in het ziekenhuis zonder medische indicatie
Bij kraamzorg in het ziekenhuis zonder medische indicatie verzorgen de verpleegkundigen van het ziekenhuis de kraamzorg (niet: de medewerkers van het kraamzorgbureau). Stel dat een kindje om medische reden in het ziekenhuis moet blijven, dan neemt het ziekenhuis de kraamzorg over. De moeder kan, als daar ruimte voor is (bepaalt het ziekenhuis), in het ziekenhuis blijven. De kosten van het verblijf van de moeder worden vergoed uit de basisverzekering, maar het eigen risico geldt wel voor specifiek de kosten van het verblijf.
De vergoeding van de kraamzorg in het ziekenhuis is maximaal € 245,- per dag voor maximaal 10 dagen. Kosten boven de € 250,- (afgerond naar boven dus) betaal je zelf. Een ligdag staat gelijk aan 8 uur kraamzorg. De wettelijke eigen bijdrage per dag is € 35,-. Deze eigen bijdrage wordt inderdaad alleen uit de Aanvullend 4 sterren vergoed (niet: vanaf Aanvullend 2 sterren, zoals dat bij kraamzorg thuis of in een geboortecentrum het geval is. Zie info hieronder). "

Ik heb 2 vragen:

- moeder kan ivm de kosten de keuze maken om naar huis te gaan? En wordt er dan geen kraamzorg berekend en geen eigen risico? Krijgt zij dan zelf kraamzorg thuis? 

- maximaal €245 per dag. Is de consequentie dat je extra moet betalen als het ziekenhuis méér berekent? Ik neem aan dat dit niet gebeurt bij een gecontracteerd ziekenhuis? 

Groet, Feina.

Starter

Hoi Bart en Feina,

Hartelijk dank voor jullie reactie. Ik nu veel wijzer gewoorden! 

@Feina: fijn dat je lekker fanatiek bent!

Groetjes, Heidi