Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Werk vervangende constructie aan het opzetten in Amsterdam

Voorbijganger

Beste Zilverenkruis Agmea,

Wij zijn bezig een Café binnen zorgboerderij constructie aan het opzetten in Amsterdam binnen een stichting, en zijn bezig met het zoeken van een geschikte locatie met een maatschappelijke functie.

De opzet is mensen een werk vervangend plek kunnen aanbieden, werk dat wel bij hun past in hun eigen omgeving voor mensen met een AWBZ indicatie, en die met wat hulp gewoon in een commerciële kunnen werken. Het gaat er niet om dat wij daarvoor AWBZ kosten gaan claimen, we bieden zelf geen zorg aan.

Wij willen dit graag in overleg doen met alle partijen dus ook met de zorgverzekeraars, hoe kunnen we in contact komen zodat we dit degelijk opzetten, in overleg met zorg verzekeraars, is daar een landelijk platform voor? Hoe kunnen we met jullie als zorgverzekeraars tot een oplossing komen die haalbaar en uitvoerbaar is.

Mijn voorkeur gaat uit om ook iemand van een organisatie als jullie binnen het bestuur van de stichting aan te stellen, zodat daar ook actief op toe gezien kan worden dat alles klopt met jullie richtlijnen hier voor.

Hoe gaan jullie zelf om met werk vervangende bedrijven, het wiel zal echt uitgevonden moeten worden, want hier in Amsterdam bestaat er nog niets, het lijkt me slim om met zorg verzekeraars rond de tafel te gaan zitten, bestaat daar bij jullie een mogelijkheid voor?

Met vriendelijke groet,

Lucas Rem, Stichting werkverschaffing bos Amsterdam.

• 2015
  • 2016
  • Zorgkosten

Werk vervangende constructie aan het opzetten in Amsterdam

3 ANTWOORDEN

Re: Werk vervangende constructie aan het opzetten in Amsterdam

Webcare

Hoi Lucas,

Allereerst: bewonderenswaardig initiatief!

Mijn vervolgvraag gaat eigenlijk een beetje over de essentie wat je van een zorgverzekeraar in jouw initiatief vraagt.
Waar zoek je precies een 'oplossing' voor? Wat zou een zorgverzekeraar in het bestuur van jouw initiatief precies aan input moeten leveren?

Reden dat ik iets dieper om verheldering vraag is dat je aangeeft graag contact met iemand te hebben en dat het handig is als ik precies begrijp waar je nu eigenlijk naar op zoek bent. Dat zorgt ervoor dat ik je verzoek meteen bij de juiste personen kan leggen die in jouw vraag een rol zouden kunnen spelen...

Ik hoor graag van je!

Groetjes, Jeroen

Wordt lid om te reageren en deel te nemen aan deze community.

Voorbijganger
Beste Jeroen,

Het hele werkvervangende dagbesteding gebeuren is voor mij helemaal nieuw, ik heb me wel goed ingelezen in de materie, en bij alleen bij andere bedrijven gekeken wat ze zoal aanbieden, ik heb bij twee bedrijven gezien dat er ook iemand van een zorgverzekeraar in het bestuur zat, of dat echt essentieel is weet ik helemaal niet.

Het gaat mij er met name om dat we alles volgens de regelgeving doen, voor de horeca wetgeving heb ik mijn zaakjes wel op orde, en kan daarin mensen professioneel gegeleiden, maar waar ik aan moet voldoen dat dit ook een officieel dagbestedings werkvervangend project kan worden heb ik totaal geen ervaring, zijn er binnen u organisatie wellicht mensen aanwezig die daar meer van weten. Ik heb de regelgeving wel doorgenomen die hier voor staat, maar die gaat uit van een regulier bedrijf, en dat als ik mensen in dienst zou nemen ik subsidie zou kunnen ontvangen, maar dat is juist niet onze opzet, misschien in onze inslag niet de juiste, daar zou ik wel wat meer over willen weten.

Zijn er werkvervangend projecten waar jullie ervaring mee hebben, wij gaan zelf geen zorg aanbieden, maar alleen een werkplek aanbieden binnen ons Café. We willen duidelijk niet de nadruk op zorg leggen, maar een moderne buurt Café zijn, met de nadruk op koffie toasties en keer in die ochtend, en als ik zelf persoonlijk aanwezig ben zouden er ook biertjes geserveerd moeten kunnen worden. Maar duidelijk geen bruine kroeg.

Het sociale aspect is heel belangrijk, dus dat mensen die bij ons zouden willen werken, dat zijn er nu al genoeg, gewoon binnen hun eigen omgeving leuk werk kunnen doen wat ze ligt, en aan hun persoonlijke netwerk kunnen werken, met behoud van hun Wajong of andere constructies. Zodat ze wat extra geld naast kunnen verdienen ook.

Als er mensen zijn binnen uw organisatie die hier misschien wat raad bij kunnen geven hoor ik dat graag, ik wil alles graag volgens de regeltjes doen, en nergens misbruik van maken, maar toch weligt wat subsidie kunnen aanvragen of andere zaken, zodat we het rendabel kunnen krijgen, ondanks de hoge vastgoed prijzen in de stad. Naar ons inzicht nu moet 60 vierkante meter haalbaar zijn, ik zal het desnoods ook zelf zou moeten draaien als er omstandigheden voor doen waar door mensen niet in staat zijn te kunnen werken. Het zal zeker een stressvrije omgeving moeten zijn, en dat lijkt me alleen al uniek genoeg.

Ik kan me zo voorstellen dat er ook allemaal niet horeca zaken zijn, zorg zaken, waar ik niet aan gedacht heb, dus alle raad is welkom.

Met vriendelijk groet, Lucas.

Moderator

Bedankt voor je uitgebreide toelichting Lucas.

Hoe onze rol hierin zou kunnen terug komen weet ik persoonlijk ook niet maar ben uiteraard wel voor je gaan kijken naar wellicht een stapje verder. Wellicht is het goed een kijkje te nemen op deze pagina. Hier lees je over Stichting Achmea Gezondheidszorg (SAG). Of dit precies is waar je naar op zoek bent weet ik niet maar ik zie hier ook contact gegevens van mensen die hierbij betrokken zijn. Ik denk dat het goed is om met hen contact op te nemen en te bekijken wat ze kunnen betekenen. Anders zullen zij jou misschien wel kunnen doorverwijzen naar weer een stapje verder.

Ik wens je in elk geval heel erg veel succes met dit initiatief. En misschien vind je het leuk ons op de hoogte te houden?