Waarom moet ik steeds middelen zelf betalen met 3* verzekering en een volledig betaald eigen risico

Nieuwkomer

Na mijn behandeling tegen kanker heb ik colitis ulcerosa gekregen, wat er toe heeft geleid dat mijn dikke darm is verwijders en ik nu dus een stoma heb. Bij de stomauitgang is nadien een breuk ontstaan en hiervoor draag ik nu dagelijke een breukband. Naast de ondersteuning die de band geeft, zorgt deze er ook voor dat er geen opgeblazen stomazakje onder mijn kleding zichtbaar is. Dit laatste is ook van groot psygologisch belang. 

Nu lees ik op de site van ZK dat er slechts één breukband per jaar wordt vergoedt. Hebben jullie enig idee hoe zo'n band er bij dagelijks gebruik, na één jaar uitziet.

Loperamide is ook een veel gebruikt middel bij stomapatienten, omdat dit namelijk de darmwerking remt. Hier heb ik veel baat bij, omdat de productie van de dunne darm vertraagd wordt en dus minder vaak mijn stomazakje hoef te ledigen. Echter dit middel wordt ook niet vergoed. Waarschijnlijk omdat het een middel is wat gewoon bij de drogist te verkrijgen is. 

Nu betaal ik al jarenlang de maximale eigen bijdrage, maar deze wordt alleen groter, omdat ik bovenstaande middelen ook zelf moet betalen. Ik heb een drie sterren verzekering en dan zou je verwachten dat je toch wat extra vergoed zou krijgen. Je betaald tensloote ook meer premie.

Mijn partner heeft begin van dit de diagnose borstkanker gekregen en dus ook voor haar helaas het maximum aan eigen bijdrage betalen.

Al met al wordt de gezondheidszorg voor ons dus een enorm dure aangelegenheid. Wij hebben beide een drie-sterren verzekering, maar ik zie de meerwaarde van deze extra premie helaas niet terug in de vergoedingen vanuit ZK. 

Wat is het nut van een 3* verzekering en waarom worden zaken die direct met ziekte te maken hebben niet vergoed. Voor de goede orde..ik gebruik loperamide niet omdat ik geen diaree wil tijdens de vakantie, maar gebruik het vanwege medische gronden.

• Beleid
  • Hulpmiddelen
  • Medicijnen

Waarom moet ik steeds middelen zelf betalen met 3* verzekering en een volledig betaald eigen risico

1 ANTWOORD

Re: Waarom moet ik steeds middelen zelf betalen met 3* verzekering en een volledig betaald eigen ...

Webcare

Hoi @adevroet, leuk dat je ons forum gevonden hebt. Het is zeker niet niks waar jij en je partner mee worden geconfronteerd. Ik hoor je over 2 verschillende onderwerpen; waarom je geen of een beperkte vergoeding voor je zorg krijgt en wat voor jullie het nut is van een 3* verzekering.

Na het eerste jaar vergoeden wij inderdaad 1 breukband per jaar. Zijn er op medische gronden meer banden nodig? Dan vergoeden wij dit ook. Of hier sprake van is beoordeelt je leverancier. Ik adviseer je daarom om contact op te nemen met jouw leverancier. Loperamide is een zelfzorgmiddel, oftewel een geneesmiddel dat inderdaad gewoon bij de drogist te koop is. Zelfzorgmiddelen worden in de meeste gevallen ook niet vergoed vanuit de zorgverzekering. De uitzondering hierop is wanneer het gaat om chronisch gebruik. Als dit voor jouw van toepassing is, dan moet jouw behandelend arts dit op het voorschrift vermelden. Een toelichting op de vergoeding van zelfzorgmiddelen bij chronisch gebruik vind je hier

Het is zeker belangrijk om een verzekering te kiezen die past bij jullie zorgbehoefte. Te laag of te hoog verzekerd zijn is vervelend. Veel van de zorg die je noemt komt uit de basisverzekering, En daarvoor is je aanvullende verzekering dan ook niet van belang. Ik adviseer je om in november, wanneer onze vergoedingen voor 2018 bekend zijn, eens kritisch te bekijken. Ook kun je dan gerust contact met ons opnemen. Dan kunnen we samen kijken naar wat voor zorg jullie toe nu toe hebben gehad en wat voor zorg jullie mogelijk nog verwachten en daar jullie verzekering op afstemmen.

Groet, Joram