Voetverzorging

Starter

Mijn vrouw heeft Parkinsonisme en is niet instaat haar voeten te verzorgen. Waarom wordt de kosten voor de pedicure niet vergoed?

Voetverzorging

2 ANTWOORDEN

Re: Voetverzorging

Fanatiekeling

Ik ben niet van Zilveren Kruis.

Er is geen vergoeding vanuit de basisverzekering, omdat dit niet in de wet staat.

In de aanvullende verzekering is ook geen vergoeding. De vergoeding blijft bij alle zorgverzekeraars beperkt tot patienten met reuma of diabetes. Soms nog bepaalde andere ziekten. Ik heb geen enkele zorgverzekeraar gevonden die vergoeding voor de pedicure geeft bij de ziekte van uw vrouw. Hogere medische kosten zijn wel aftrekbaar voor de belastingen. Independer heeft voor pedicurezorg de zorgverzekeraars vergeleken: https://www.independer.nl/zorgverzekering/vergoedingen/pedicure.aspx

Groet, Feina.

Re: Voetverzorging

Moderator

Hallo @Thdelange, welkom op de community! Goed dat je deze vraag hier stelt. Ik zag dat jouw vraag 2 keer geplaatst was. Daarom heb ik er 1 weggehaald.

Feina legt al uit dat pedicurezorg bij Parkinsonisme niet vergoed wordt. In het denk-mee idee Vergoeding pedicure bij andere aandoeningen leg ik ook uit waarom we dit niet vergoeden. Voor de volledigheid plaats ik het antwoord ook nog even hieronder:

Ik heb nagevraagd waarom we voor bepaalde groepen mensen wel pedicurezorg vergoeden en voor andere weer niet.

Uiteindelijk wordt er naar één ding gekeken: Als de voetzorg wordt gegeven door een partner of wijkverpleegkundige - dus geen pedicure professional, is er dan een risico op (meer) medische kosten van de patiënt? Als er geen risico is op (meer) medische kosten, dan is er ook geen vergoeding voor pedicurezorg.

Zelfs binnen bepaalde groepen aandoeningen zijn er verschillen. Ik gebruik reuma graag als voorbeeld: 

Aan de ene kant heb je reumatische aandoeningen die gewrichtsontstekingen van de voet en daarbij ook vaak vergroeiingen van de voetgewrichten. In dat geval is het verstandig om de voetzorg over te laten aan een pedicure. Worden de teennagels geknipt door bijvoorbeeld de partner of wijkverpleegkundige, dan is er dus een risico op (meer) medische kosten. 

Aan de andere kant heb je reuma aan de handen of andere vormen van spierreuma. Er is dan geen risico op (meer) medische kosten wanneer een partner of wijkverpleegkundige de teennagels knipt. Daarom is er in deze situaties ook geen vergoeding. 

Bij een stoma is dat ook zo: er is geen risico op (meer) medische kosten wanneer en partner of wijkverpleegkundige de teennagels knipt.

Ons beleid is dus om alleen pedicurezorg te vergoeden als een risico op (meer) medische kosten is als de voetzorg niet door een pedicure gedaan wordt. Zouden we dat los laten dan zou iedereen in aanmerking kunnen komen voor voetzorg door een pedicure. Daardoor zouden de zorgkosten omhoog gaan. En dat heeft weer gevolgen voor de hoogte van de premie.

Ben je naast echtgenoot van iemand met Parkinsonisme ook mantelzorger voor je vrouw? Mogelijk vind je dan op onze themapagina over Mantelzorg nog informatie waar je wat aan hebt. Misschien wil je jouw ervaring over het mantelzorgen van een partner met ons delen? Of wil je laten weten waar jij als mantelzorger behoefte aan hebt? Verder hebben we ook nog extra informatie over zorgen voor elkaar op onze website. Hier ondersteunen we je met informatie, vergoedingen en kortingen die te maken hebben met mantelzorg.