Vergoeding plaatsing koperspiraaltje bij CASA klinieken

Nieuwkomer

Wordt de plaatsing van een koperspiraaltje vergoed als je dit laat doen bij een CASA kliniek (Ik heb een verwijsbrief van mijn huisarts)? Ik ben 18 jaar en heb een aanvullend pakket met twee sterren. Gaan deze kosten dan via mijn eigen risico of worden ze vergoed? Bij de CASA kliniek meldden ze dat het soms voordeliger is om het gewoon zelf te betalen omdat het anders van je eigen risico af gaat. Klopt dit?

• Overige vergoedingen

Vergoeding plaatsing koperspiraaltje bij CASA klinieken

2 ANTWOORDEN

Re: Vergoeding plaatsing koperspiraaltje bij CASA klinieken

Fanatiekeling

Ik denk dat het klopt wat de CASA-klinieken zeggen.

Maar toch is het vreemd dat ze zeggen dat het goedkoper buiten de verzekering om zou kunnen. Dat zou betekenen dat ze dan een goedkoper tarief in rekening brengen. Want als het hetzelfde zou zijn, kun je toch maar beter voor de optie-eigen risico gaan, omdat je nooit weet wat er de rest van het jaar met je gebeurt op medisch gebied. 

Het spiraaltje zou inbegrepen moeten zijn, omdat ze een dbc in rekening brengen, waar het spiraaltje bij in zit. 

PS!

Ik heb de informatie op de website van Casa op gezocht. Zij zeggen inderdaad dat het voordeliger kan zijn om het niet onder de basisverzekering te laten vallen. Volgens mij is dat alleen het geval als het om een koperspiraal gaat. Dan zijn de kosten €70( voor de spiraal) en €70 voor het plaatsen. Als het om een Implanon spiraal gaat, zijn de kosten echter €165 ( voor de spiraal) plus €70 voor het plaatsen. 

Als dit klopt, is het inderdaad de overweging waard om een koperspiraal-plaatsing niet onder de basisverzekering te laten plaatsen, maar de kosten zelf te betalen.

zie bijlage! Deze geldt alleen voor Zilveren Kruis, niet voor andere zorgverzekeraars. 

Groet, Feina.

Re: Vergoeding plaatsing koperspiraaltje bij CASA klinieken

Moderator

Hoi Josefien en Feina, wanneer je een verwijzing hebt van je huisarts en je gaat naar CASA kliniek is er een vergoeding vanuit je basisverzekering. Zoals je wellicht weet betaal je de eerste € 385,- aan zorgkosten vanuit de basisverzekering per jaar zelf. Dit is inderdaad het eigen risico. Wanneer je nog geen zorgkosten hebt gemaakt dit jaar betekent dat, de door CASA genoemde indicatieve € 240,-, onder jouw eigen risico vallen en je dus zelf betaalt.

De uitleg van CASA over het niet declareren bij je verzekering en het voordeligere tarief wil ik graag even voor je uitzoeken Josefien. Ik kom hier bij je op terug.