Vergoeding plaatsing Mirena

Voorbijganger

Hallo,

Ik heb in dec 2017 een spiraal laten plaatsen door de verloskundige. Deze kosten zijn na het indienen niet vergoed. Kunnen jullie mij uitleggen wat de reden daarvan is?

Ik zie nl. staan:

'Het consult en plaatsen van het spiraaltje bij de verloskundige is huisartsenzorg. Kijk voor de voorwaarden en hoogte van de vergoeding bij huisartsenzorg.

En bij huisartsenzorg staat alleen maar wat NIET wordt vergoed (daar staat niets vermeld over het plaatsen van een spiraaltje), verder staat er overal 100% vergoeding...

Ik hoor graag jullie reactie.

P.S.

Ik had een basisverzekering (BasisZeker) en Aanvullend 2 sterren, de Mirena zelf is WEL vergoed. Alleen het plaatsen á 58 euro en een paar cent, niet.

Vergoeding plaatsing Mirena

12 ANTWOORDEN

Re: Vergoeding plaatsing Mirena

Community Manager

Hallo @Anne86, welkom op de community. Goed dat je uitleg vraagt waarom het plaatsen van het spiraal door een verloskundigen niet is vergoed. Graag wil ik kijken of ik je kan helpen met een antwoord.

Voor de volledigheid wijs ik nog even op onze pagina 'Krijg ik een spiraaltje vergoed?'. Daar lees je meer de voorwaarden voor vergoeding.

Het plaatsen van een spiraal door een verloskundige kun je vergoed krijgen. Voorwaarde is wel dat de verloskundige het consult en plaatsen van het spiraaltje declareert als huisartsenzorg. Mogelijk is het daar mis gegaan?

Als je mij jouw relatienummer stuurt in een privébericht dan kan ik je gegevens erbij zoeken. Je kunt mij een privébericht sturen als je naast mijn foto op mijn naam klikt.

Fanatiekeling

@Corine V

Ik zou graag willen weten waarom ZK dit niet kan kort sluiten met de verloskundige. Immers deze heeft een contract met jullie.( tenzij het een verloskundige zonder contract betreft).

Waarom moet zoiets bij de patient terecht komen? 

@Anne86 

Wat bedoel je met "na het indienen"? Heb je zelf de rekening ontvangen en de rekening opgestuurd? 

Groet, Feina.

Voorbijganger

@Feina Ja ik heb de rekening bij de verloskundige zelf moeten betalen waarna ik deze dus heb ingediend op Mijnzilverenkruis.

Community Manager

Ik heb je gegevens ontvangen @Anne86. Ik ga iets uitzoeken/navragen en kom er volgende week op terug! Dat geldt ook voor jouw vraag @Feina.

Voorbijganger

@Corine V ik heb je net een prive bericht gestuurd met de vraag of er inmiddels al wat meer bekend is? Vast bedankt!

Community Manager
Ik ben het aan het uitzoeken! Donderdag hoop ik je meer te kunnen vertellen @Anne86

Community Manager
Ik ben het aan het uitzoeken! Donderdag hoop ik je meer te kunnen vertellen @Anne86

Community Manager

Ik heb nog iets meer tijd nodig @Anne86. Ik wil namelijk dat je op de website kunt terugvinden welke verloskundigen een spiraal mogen plaatsen. Dat kun je nu namelijk nog niet. Daardoor is het onduidelijk of jouw verloskundige nu wel of niet gecontracteerd is voor het plaatsen van een spiraal. Dit kost wat meer tijd dan ik dacht. Maar ik zit er achteraan! Graag nog wat geduld.

Fanatiekeling

@Corine V.

Het gaat er juist om, dat er nergens te lezen is dat verloskundigen daarvoor een speciaal contract voor moeten hebben. @Anne86 kon dus niet weten dat ze eventueel naar een andere verloskundige had moeten gaan. Op de website is enkel te lezen dat ze daarvoor bevoegd moeten zijn. ( en natuurlijk moeten ze ook als verloskundige gecontracteerd zijn). Zie bijlage. https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/vergoedingen/Paginas/Krijg-ik-een-spiraaltje-vergoed.aspx

Als Anne's verloskundige wel een contract heeft met ZK, maar geen contract voor het plaatsen van een spiraaltje, dan had zij dat moeten aangeven. Nu zij dat kennelijk niet gedaan heeft, zou ZK dat met deze verloskundige moeten kortsluiten.

Groet, Feina.

Community Manager

Ik ben het helemaal met je eens @Feina. @Anne86 kon dat inderdaad niet weten. Daarom ben ik nu bezig om de informatie in de Zorgzoeker aan te laten passen. En daar zit nu schot in. En ik wil graag dat @Anne86 de kosten voor het plaatsen van het spiraal door haar verloskundige vergoed krijgt. Dus daar ben ik ook mee bezig. Wordt vervolgd!

Community Manager

Even een tussenbericht @Anne86 en @Feina. De opdracht om de Zorgzoeker aan te passen, is uitgezet. Zodra de aanpassingen live zijn, laat ik het weten.

Ik ben nog wel bezig met de vergoeding voor @Anne86. De normale gang van zaken is dat de verloskundige de nota bij ons indient. Daarna vergoeden wij de nota aan de verloskundige. Dat is nu anders gegaan. En daar wil ik nog wat over uitzoeken.

Community Manager

We gaan de nota van @Anne86 alsnog betalen. In dit geval is de vergissing ontstaan bij de verloskundige die de spiraal heeft geplaatst. Zij had de nota rechtstreeks bij ons moeten declareren. Dat was helaas niet gebeurd.

De informatie op de website gaan we nog verduidelijiken. Dat doen we zodra de verloskundigen die een spiraal mogen plaatsen, zijn toegevoegd aan de Zorgzoeker. Daar zijn we nu nog mee bezig.