Vergoeding opvragen medische gegevens

Gast
Er loopt voor mij een aanvraag second opinion bij Best Doctors. Zij hebben van mij toestemming gekregen om mijn medische gegevens op te vragen. Nu krijg ik van één ziekenhuis een rekening voor het verstrekken van de gevraagde gegevens. Kan ik de kosten hiervan vergoed krijgen? 

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Vergoeding opvragen medische gegevens

OPGELOST
11 ANTWOORDEN

Re: Vergoeding opvragen medische gegevens

Moderator

Hoi @Centientje,

Wanneer je je medische dossier gaat opvragen, dan kan het ziekenhuis hier kosten voor rekenen. Deze kosten worden niet vergoed uit de zorgverzekering. 

In je verhaal lees ik dat je dit doet in verband met de second opinion bij Best Doctors. Ik weet dat Best Doctors ook zelf medische gegevens opvraagt.  Met sommige ziekenhuizen hebben ze zelfs een contract gesloten over het opvragen van medische gegevens. Vraag het even na bij Best Doctors. Gaan (en kunnen) ze het zelf opvragen bij het ziekenhuis? Dan hoef jij zelf niks te doen en kost het je ook niks! 

Deze tekst lees ik op de website van Best Doctors:
U hoeft niet zelf achter uw medische gegevens aan: wij vragen uw dossier op, verzamelen röntgenfoto’s, scans, onderzoeksgegevens, biopten en pathologiemonsters. We herbeoordelen het dossier en bekijken beelden zorgvuldig; pathologiemonsters worden opnieuw getest in vermaarde onderzoekscentra.
http://www.nl.bestdoctors.com/hoe-werkt-best-doctors/diensten/netherlands/interconsultation

Deze tekst komt van de  pagina over de dienst interconsultation. Is dat ook de dienst die jij hebt aangevraagd? 

Is het spannend, de second opinion? 

Als je nog vragen hebt. Stel ze vooral! 

Bewerkt 
Gast
Ja, ik vind het zeker spannend. Nog hopelijk een week en dan krijg ik het verslag. Het gaat om wel of geen zware rugoperatie. Ik heb trouwens niet zelf de gegevens opgevraagd bij Isala Klinieken Zwolle, maar Best Doctors, die daarvoor van mij schriftelijk toestemming had gekregen. Isala brengt echter wel de door Best Doctors opgevraagde gegevens bij mij in rekening. Wat moet ik hier verder mee?

Fanatiekeling
" Isala brengt echter wel de door Best Doctors opgevraagde gegevens bij mij in rekening." Sic! Graag ACTIE van Zilveren Kruis! 
Groet, Feina.

Moderator

Hoi @Centientje,

Spannend hoor, dat is inderdaad een grote beslissing. 

Ik lees dat Best Doctors de kosten bij jouw in rekening brengt. De informatie uit mijn vorige antwoord komt van onze Zorgcoach af. Dat zijn ook degene die de aanmeldingen verzorgen bij Best Doctors. Ik vraag ze meteen om naar jouw situatie te kijken! 

Ze zijn ook actief hier op het forum, dus een reactie volgt hier (in dit topic) spoedig! 

Gast
Oké, bedankt. Ik wacht in spanning af op het vervolg.

Bewerkt 
Expert
Hoi @Centientje,

Wat goed dat je ons deze vraag stelt. Het is niet de bedoeling dat een ziekenhuis of kliniek de nota naar de patient stuurt, als Best Doctors het dossier opvraagt. Dit weten de ziekenhuizen en klinieken. Het gaat hier dus om een foutje van het ziekenhuis.

Ik adviseer je om deze nota niet te betalen. Neem gelijk even contact op met je contactpersoon bij Best Doctors. Zij bellen naar het betreffende ziekenhuis en vragen hen om jouw nota te vernietigen. Het ziekenhuis kan aan hen een nieuwe nota declareren, Best Doctors betaalt hem.
Lukt dit zo, met de nota?

Ik ben benieuwd naar je ervaring met de second opinion bij Best Doctors. Laat je het ons nog even weten?
Zorgcoach Zilveren Kruis

Gast
Ja. Ik had intussen ook al contact opgenomen met Best Doctors en zij vroegen mij om een scan van de factuur in te sturen. Volgens hen was het ook niet de bedoeling dat ik van Isala een factuur zou krijgen. Dus er wordt aan gewerkt. Als ik meer weet zal ik dit hier melden.

Bewerkt 
Expert
Hoi @Centientje, fijn dat alles zo snel geregeld is.
Succes met de second opinion!
Zorgcoach Zilveren Kruis

Gast
Vanmorgen heb ik bericht gekregen van Best Doctors dat Isala een fout heeft gemaakt en dat ik de factuur dus niet zelf behoef te betalen. Dat is een hele opluchting. Nu nog een week (denk ik) wachten op de second opinion.....

Moderator

Goed om te horen Centientje. Dan nu nog even de second opinion afwachten. Spannend! 

Zoals Renate ook al aangaf, laat hier gerust even weten hoe het je is bevallen. En ook natuurlijk als we nog iets voor je kunnen doen. 

Bewerkt 
Gast
O ja, ik ga hier zeker mijn ervaringen met Best Doctors vertellen, te meer om anderen daarmee ook te helpen. Tot nu toe trouwens alleen maar positief!