Vergoeding huidzalven bij exceem

Bezoeker

Beste Community en ik hoop ook dat Zilveren Kruis meeluistert, ik kom net terug van de apotheek waar ik voor de onaangename verrassing stond van het moeten betalen voor zalven voor mijn huid. Ik heb psoriases en exceem en gebruik speciale vette cremes om de pijn te bestrijden en mijn huid te helen. Op het moment dat mijn huid open ligt biedt alleen deze creme verzachting. Nu zijn de cremes die ik gebruik niet duur maar op mijn portemonnee wel. Voorheen werd het vergoed maar sinds kort niet meer, dat geldt voor meerdere huidproducten. Als excemiste en psoriasesiste kan ik zeggen dat ik dat nogal gemeen vind. Dat wil ik even kwijt en ik wil ook het liefst dat die huidproducten die ik op recept krijg weer vergoed worden.

groetjes,

• 2016
  • Huid

Vergoeding huidzalven bij exceem

10 ANTWOORDEN

Re: Vergoeding huidzalven bij exceem

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Hi Toekan, kan me voorstellen dat je niet blij bent met het feit dat je het zelf moet betalen. Is er volgens jouw apotheek ook geen alternatief dat wel voor vergoeding in aanmerking komt? Het is uiteraard niet de bedoeling om gemeen tegen jou te zijn, we gaan graag voor je na wat er precies aan de hand is als je iets meer informatie over je middel kunt geven. 

Bezoeker

Beste, bedankt voor je bericht. Het gaat om de cetamacrogol creme met 10% parafine, en de ureumzalf 10%. Fijn dat u er even naar kijkt.

groetjes, Toekan

Webcare

Hoi Toekan,  ik begrijp je teleurstelling. 

Cetamacrogol creme met 10% parafine en ureumzalf 10%  staan niet geregistreerd op de lijst doorgeleverde apotheekbereidingen.

Wat verstaan we onder apotheekbereidingen?

Apotheekbereidingen zijn medicijnen die een apotheek op maat voor jou maakt. Dit kan nodig zijn wanneer een standaardmiddel in jouw situatie niet voldoet. Het gaat hierbij om niet-geregistreerde geneesmiddelen die in jouw eigen apotheek of in een andere apotheek worden gemaakt.

Ik adviseer je met je apotheek in gesprek te gaan zoals mijn collega eerder vertelde, de apotheek weet welke alternatieve geneesmiddelen wél geregistreerd staan voor vergoeding.  Ik raad je aan dit ook te bespreken met je arts.

Kun je hier verder mee denk je?

groet, Pauline

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Fanatiekeling

De link naar de lijst doorgeleverde medicijnen geeft een foutmelding. Zie afbeelding.

Kan het duidelijker worden uitgelegd? Ik heb ooit gelezen dat de apotheek de kosten voor eigen bereiding ( ca. €85) niet vergoed krijgt, omdat er ook kant en klare producten zijn die bijna precies hetzelfde zijn. Klopt dit? En welk middel wordt dat wel vergoed? Is heb op internet prijzen gezien voor cetamacrogol 10% paraffine voor ca. €14 per 500 gram. Www.medicijnkosten.nl

Groet, Feina.

Webcare

Dank voor het signaal @Feina De links kloppen nu wel. De links heb ik in het bericht aan @Toekan hersteld.

De informatie die  jij gelezen hebt kennen we niet.  De recente informatie en uitleg over apotheekbereidingen lees je hier: 

https://www.zilverenkruis.nl/consumenten/vergoedingen/Paginas/Apotheekbereidingen.aspx

Wij hebben geen medische deskundigheid over geneesmiddelen, de beoordeling welk geneesmiddel wordt meegegeven laten wij aan de apotheker over. 

De apotheker is hiervoor opgeleid.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Bezoeker

Beste Pauline, mijn apotheker had geen alternatief. Ik vroeg haar er expliciet naar en zij kwam niet verder dan vaseline en dat is beslist geen alternatief. Er is dus geen alternatief, daarom is het ook zo zuur dat het niet meer vergoed wordt. Ik zal het de volgende keer eens met met huisarts bespreken, maar beter zou zijn als het weer op de vergoedingenlijst wordt opgenomen. Bestaat daar een kans op?

Fanatiekeling

@Toekan"
Beste, bedankt voor je bericht. Het gaat om de cetamacrogol creme met 10% parafine, en de ureumzalf 10%. F"

ik begrijp nog niet precies om welke zalf het gaat: gaat het om één zalf met 10% parafine, 10% ureum en 80% cetamacrogol? 

Of gaat het om twee zalven ?

ik heb een idee: zelf bereiden misschien? 

Groet, Feina.

Bezoeker

nee het gaat om twee zalven 1x cetamacrogol met 10% paraffine, en 1x een ureumzalf. de ureumzalf gebruik ik s nachts voor het heftige huidherstelwerk. de cetamacrogol creme gebruik ik de hele dag door. beide zijn om en nabij de 15 euro.

Fanatiekeling

Ik heb de link van zilveren kruis gevolgd en vond daar de lijst van apotheekbereidingen die nog wel vergoed worden. 

Bovenaan staat echter duidelijk: " Duidelijkheid over vergoeding In deze vergoedingenlijst leest u welke geneesmiddelen wij vanaf 1 januari vergoeden. Als uw geneesmiddel standaard niet wordt vergoed kunnen wij in uitzonderingsgevallen hiervan afwijken. Bijvoorbeeld wanneer voor u een alternatief geneesmiddel niet geschikt is. Hiervoor kunt u terecht bij uw behandelend arts.". 

Op de website www.medicijnkosten.nl kunt u ook Cetomacrogol opzoeken. Zie afbeelding! Ook daar staat te lezen dat de zorgverzekeraar af kan wijken van het niet-vergoeden! (" toch kan het zijn dat het middel in een individuele situatie toch wordt vergoed"). 

Ik vermoed dat u veel creme nodig heeft: misschien wel 4 tubes van 100 gram per maand? Ik denk dat u aan de zorgverzekeraar moet kunnen aantonen ( via doktersatttest) dat geen enkele andere zalf u helpt. Als Zilveren Kruis niet bereid is om te betalen, dan kunt u in december kijken of een andere zorgverzekeraar wel bereid is om dit te vergoeden. Weet u hoeveel dit kost, inclusief alle apotheekkosten? 

Groet, Feina.

Bezoeker

Ontzettend bedankt voor je hulp Feina! Ik zal met mijn dokter overleggen.