Vergoeding dieetadvisering en voedingsvoorlichting

Bezoeker

Volgens alle definities geeft een dietiste voorlichting en advies.

Ik heb een doorverwijzing nodig en dan heb ik recht op drie uur vergoeding vanuit de basisverzekering.  

Vanuit mijn aanvullende verzekering is er een extra 120 euro voor voorlichting. 

Allebei moeten ze aangesloten zijn bij de NVD. 

Voor de euro 120 aan advies is er geen doorverwijzing nodig, 

Beide bij dezelfde diëtist gedaan, 

Dit is in strijd met de regels.

Ik had naar een andere diëtist moeten gaan.

Dus ik begin bij de ene diëtiste en dan mag ik bij een andere diëtiste vertellen wat ik al weet en dan mag de andere diëtiste dit afmaken.

Heeft u dieetadvisering nodig? Bij Zilveren Kruis krijgt u hiervoor een vergoeding uit de basisverzekering, . Dieetadvisering is voorlichting en advies over uw voeding en eetgewoonten vanwege een medische indicatie. Dus een doorverwijzing van bijvoorbeeld een huisarts is nodig,   

Wilt u voedingsvoorlichting? Zilveren Kruis heeft hiervoor een vergoeding uit de aanvullende verzekering. Met voedingsvoorlichting bedoelen we voorlichting en advies zonder medisch doel over voeding en uw eetgewoonten. Dus een doorverwijzing van een huisarts is niet nodig.

Voor vergoeding van de drie uur uit de basisverzekering (met doorverwijzing) en vanuit de aanvullende voedingsvoorlichting van maximaal euro 120 per kalenderjaar (zonder doorverwijzing) kan ik terecht bij een diëtist die is aangesloten bij de Nederlandse Vereniging van Diëtisten (NVD)

Wat krijgt u niet vergoed?

Voedingsvoorlichting in combinatie met dieetadvies, als u voedingsvoorlichting krijgt mag u niet voor dezelfde klachten naar de diëtist. Maar een diëtist geef volgens Zilveren Kruis advies en voorlichting, .

Dus mijn aanvullende drie steren verzekering geeft (eigenlijk) geen (extra) vergoeding dieet uit de aanvullende verzekering, 

Volgens alle definities geeft een dietiste voorlichting en advies.

Ik heb een doorverwijzing nodig en dan heb ik recht op drie uur vergoeding vanuit de basisverzekering.  

Vanuit mijn aanvullende verzekering is er een extra 120 euro voor voorlichting. 

Allebei moeten ze aangesloten zijn bij de NVD. 

Voor de euro 120 aan advies is er geen doorverwijzing nodig, 

Beide bij dezelfde diëtist gedaan, 

Dit is in strijd met de regels.

Ik had naar een andere diëtist moeten gaan.

Dus ik begin bij de ene diëtiste en dan mag ik bij een andere diëtiste vertellen wat ik al weet en dan mag de andere diëtiste dit afmaken.

Beide geven ze voorlichting en advies.

Ik vind dit echt regels van een verzekeringmaatschappij die onlogische voorwaarden heeft met als doel om minder uit te hoeven betalen. Ook Zilveren Kruis heeft dekking diëtist onder de aanvullende verzekering, 

Maar dan moet je wel overstappen naar een andere diëtist. 

Dus dat is stoppen bij de ene en doorgaan bij de andere.

Bijpraten wie je bent en wat je besproken hebt vind ik zonde van de tijd. 

Is niet in het belang van de verzekerde. 

Alleen een geldbesparing voor de zorgverzekeraar, 

Andere zorgverzekeraars geven gewoon een extra bedrag aan de verzekerde onder de aanvullende dekking.

Mijn declaratie is afgewezen. Er stond:  Wij hebben declaraties voor u verwerkt.

Wij hebben door u te ontvangen en te betalen bedragen met elkaar verrekend

U hoeft ons niets te betalen. U krijgt ook niets van ons terug

Een mooie manier om te laten zien dat je niet uitbetaald. What you see is net altijd what you get. 

Het lijkt of het uitbetaald is. Maar het is het niet. 

Het lijkt of er een vergoeding is onder de aanvullende voorwaarden. Maar deze is er bijna niet.  

Dus mijn aanvullende drie steren verzekering geeft (eigenlijk) geen (extra) vergoeding dieet uit de aanvullende verzekering, 

De meeste andere zorg maatschappijen doen dat wel. Zie volgende: 

https://www.zorgwijzer.nl/vergoeding/dieetadvies

Vergoeding dieetadvisering en voedingsvoorlichting

15 ANTWOORDEN

Re: Vergoeding dieetadvisering en voedingsvoorlichting

Uitblinker

hoi @peterpeter,

is het niet zo dat de vergoeding voor je dietiste en jouw rekening van het eigenrisico hiervoor met elkaar zijn verrekend waardoor je niet lijkt te krijgen.?

groet mike

PS. volgens mij moet het wel mogelijk zijn om de beide opties ter doen bij dezelfde dietiste, alleen zal zij/hij dan wel iets meer moeite moeten doen om duidelijker te declareren en dus duidelijk het verschil aan te geven dat de uren voedingsadvies niet gewoon een verlenging is van de uren dietadvies uit de basisverzekering

Bezoeker

Heeft niets te maken met eigen risico. En het mag van zilveren kruis niet bij dezelfde dietiste.  

Bezoeker

Ik zie graag een reactie van Zilveren Kruis,  

Webcare

Hallo @peterpeter,

Snap dat je duidelijkheid wilt hoe het nu zit. 

Dieetadvisering is een vergoeding in de basisverzekering. Voedselvoorlichting is een vergoeding uit de aanvullende verzekering. Dat wist je al.

De diëtiste weet ook dat in het contract wat wij afsloten drie uur advisering de max is. Het is niet zo dat je daarna nog een extraatje krijgt uit je aanvullende verzekering. @diadino24 het is niet mogelijk om zoals je zegt beide opties bij dezelfde diëtiste af te nemen.

Het zijn 2 aparte vergoedingen. 

Dieetadvisering is met een medisch doel. Voedselvoorlichting is voor mensen die advies willen over voeding en eetgewoonten.

Zoals je zelf al aangeeft geeft je aanvullende verzekering geen extra vergoeding, het is echt een andere vergoeding uit een andere "pot".

Ik vind het jammer dat je hierdoor het gevoel hebt in de kou te staan. Hoe zouden we de omschrijving van de vergoedingen voor dieetadvisering en voedselvoorlichting volgens jou duidelijker kunnen formuleren?

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Bezoeker
Beste Zilveren Kruis, 
Het beter beschrijven is geen optie.
Het is de klant een worst voor houden,.
Verander de regeling. 

Het is onduidelijk en raar dat ik hulp van een diëtist uit de aanvullende verzekering niet bij mijn eigen diëtist mag krijgen.
Waarom kan een andere dat beter?
Een aanvullende verzekering zou een aanvulling moeten zijn. 
Mijn aanvullende verzekering geeft me een aanvulling bij een andere diëtist. 
Dat is onhandig, 
Het lijkt op een verzekering maar door de kleine lettertjes kan ik er geen gebruik van maken. Wel bij een andere diëtist. 

Het gaat me er niet om dat de diëtist niet weet dat er extra gedeclareerd kan worden.. 

Tot en met 3 sterren is er nauwlijks een extra vergoeding, 
Terwijl overgewicht niet al te best is. 
Waarop jullie besparen door geen gebruik te kunnen maken van aanvullend 3 sterren komen wellicht extra kosten door problemen overgewicht.   
Veel andere zorgverzekeringen hebben een veel betere dekking,   
Zie eerder overzicht, 

Voedingsvoorlichting valt onder de aanvullende verzekering, 

Als ik naar een andere diëtist was gegaan dan had ik het echt wel - in mijn ogen - vergoed gekregen..
Is dit juist?   

Volgens de voorwaarden aanvullende verzekering kan ik voor voorlichting zonder verwijzing naar een diëtist toch? 
Waar staat dat dit niet mag?
Aanvullende verzekering is toch als extra op de basis verzekering. 
U kunt toch niet stellen dat door gebruik te maken van basis verzekering de aanvullende verzekering niet van toepassing is?       

Wel of geen verwijzing. Elke diëtist doet aan voorlichting en advisering. 

Het gaat me er niet om dat de diëtist niet weet dat er extra gedeclareerd kan worden.. 

De algemene omschrijving declaratie is onduidelijk. Afwijzen is heel wat naders dan met elkaar verrekenen. 
Met elkaar verrekenen is dat u wat geeft en wat te vorderen heeft.
Het zou de klantvriendelijkheid ten goede komen als dat duidelijker is. 
En het zou de klantvriendelijkheid ten goede komen als u tips ter verbetering ten harte neemt,

Uw vergoeding diëtist is heel mager bij 3 sterren, 
Zie het overzicht wat ik u stuurde,  
In vergelijking met andere verzekeraars. 
Niet heel klantvriendelijk. 

Webcare

PeterPeter, ik merk dat het je goed hoog zit. Ik kan je teleurstelling over de afwijzing van de nota niet wegnemen maar mijn uitleg moet duidelijker lees ik. Bedoeling is dat je het begrijpt.

Wat is het verschil tussen dieetadvisering en voedselvoorlichting?

Wat is precies een diëtist? 

De behandeling die je van een diëtist krijgt is van een andere aard dan bij de gewichtsconsulent. Een belangrijk verschil is dat een diëtist is opgeleid om alle aandoeningen die met voeding te maken hebben, te behandelen. Een diëtist heeft de vierjarige HBO-opleiding Voeding & Diëtetiek afgerond en is ingeschreven in het onafhankelijke Kwaliteitsregister Paramedici. Iedere vijf jaar moet een ingeschreven diëtist laten zien dat ze voldoende werkervaring heeft opgedaan en voldoende bij- en nascholing heeft gevolgd. De meeste zorgverzekeraars zoals Zilveren Kruis stellen inschrijving in het Kwaliteitsregister Paramedici als eis voor het sluiten van een contract met een diëtist.

Wat is precies een voedselvoorlichter of een gewichtsconsulent?

Een gewichtsconsulent is opgeleid om mensen met gewichtsproblemen te adviseren en te begeleiden. Dit betreft mensen met licht overgewicht met een Body Mass Index (BMI)* van 25 tot 30, waarbij geen andere aandoening(en) (co-morbiditeit) aanwezig is. 

Er is geen vergoeding voor een diëtist bij drie sterren.

Er is vergoeding voor voedselvoorlichting.

Ik ga in het privébericht wat je me stuurt nog even in op de verwerking van declaratie.

Peter, we staan altijd open voor verbetering, vandaar mijn vraag, waar kan het duidelijker. We nemen die tips graag ter harte.

De voorwaarden kan ik niet voor je veranderen, we kunnen wel kijken naar waar de uitleg helderder kan. 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Uitblinker

hoi @Pauline,

als ik door de voorwaardes heen ga, dan wordt het er niet echt duidelijker op, kan mij dan de verwarring/verontwaardiging van peter wel indenken.

volgens de voorwaardes mag je voor voedingsvoorlichting alleen terercht bij een gewichtsconulent op een sportdietist, ga ik dan netjes zoeken op gewichtsconsulent in de zorgzoeker, dan kom je automatisch terecht bij dietetiek en kom je bij alle dietistenpraktijken waar je dus eigenlijk niet terecht mag komen volgens de voorwaardes.

hoe kan iemand dan toch een gewichtsconsulent vinden in het systeem als dat de verkeerde kant op wijst??

en als het om de advisering van de dietiste gaat, je moet een verklaring van de huisarts hebben, maar bij de grote meerderheid bij mij in de buurt staat dat je juist geen verklaring nodig hebt(tenzij het op een schoollocatie is)

groet mike

Fanatiekeling

Ik ben het met TS eens. Want hij had dus naar een andere dietist moeten gaan? ( maar met dezelfde kwalificatie)? 

Dit kan niet. Ik adviseer TS om tegen deze beslissing bezwaar te maken.

Groet, Feina.

Fanatiekeling

Ik ben het met TS eens. Want hij had dus naar een andere dietist moeten gaan? ( maar met dezelfde kwalificatie)? 

Ik adviseer TS om tegen deze beslissing bezwaar te maken.

Groet, Feina.

Webcare

@diadino24, Eens, dit is niet duidelijk op onze website. Ik zie in de Zorgzoeker bij voedselvoorlichting vind uw Zorgverlener meteen het woord dietetiek. Neemt niet weg dat in het vergoedingsartikel duidelijk staat:

Wilt u voedingsvoorlichting? Zilveren Kruis heeft hiervoor een vergoeding uit de aanvullende verzekering. Met voedingsvoorlichting bedoelen we voorlichting en advies zonder medisch doel over voeding en uw eetgewoonten.

@peterpeter, ik ga hier achteraan om de Zorgzoeker aan te passen

@Feina, nee, een andere diëtist is geen optie. De vraag van Peter is: Kan ik nadat mijn vergoeding voor dieetadvisering uit de basisverzekering op is een  extra vergoeding krijgen voor voedselvoorlichting  uit mijn aanvullende verzekering.

Zoals hierboven uitgelegd is voedselvoorlichting niet met een medisch doel, dit gaat om voorlichting en advies.

Bezoeker

Wat moet ik met deze berichten. 

Lijkt wel een soap. 

Enkele telefoontjes met klanten service leverde niks op.

Mail leverde ook niks op. 

Community levert ook weinig op behalve dat het me lastig wordt gemaakt.  

Volgens mij is Zilveren Kuis het met elkaar niet eens. 

Mijn recatie op:  

Zoals hierboven uitgelegd is voedselvoorlichting niet met een medisch doel, dit gaat om voorlichting en advies.

Beste zilveren Kruis,

Of het nu een medisch doel is of niet.

Naar een fysio kun je standaard zonder doorverwijzing. Soms is dit wel gewenst. Een goede eetgewoonte is altijd prima. 

Medisch doel of niet.

Wat heeft uw aanvullende verzekering voor nut?

Iedereen met een basis verzekering kan drie uur naar een dietsit. 

Daar krijg je voorlichting en advies.

Zileveren Kruis heeft in de aanvullende verzekering een stukje voorlichting

wat ook door een dietist gegeven wordt, 

Het verhaal dat voorlichting en advies een andere zorgverlener betreft is mooi maar beide worden door dezelfde dietsit vergoed, 

De voorlichting mag echter niet door degene gegeven worden die al vanuit de basisverzekering voorlichting heeft gegeven. 

Wat is de toegevoegde waarde dat een andere dietist dit gaat doen,

Weet deze wat er al besproken is? 

Was mijn declaratie nu wel vergoed als ik naar een nadere dietist was gegaan? Ja toch? 

Wie gaat er nu vanuit zijn aanvullende verzekering naar een dietist met euro 120 vergoeding zonder doorverwijzing terwijl je meer vergoed krijgt uit de basis verzekering waar je wel even een verwijzing voor moet halen. En die krijgt iedereen. 

Ik begrijp best data ls ik wel een vergoeding krijg dit voor meer zu moeten gelden. En dat gaat erg veel gekd kosten, Bijna iedereen dei dan naar een dietist gaat en een aanvullende verzekering heeft mag dan euro 120 meer claimen. zal ik een prognose maken hoeveel personen bij Achmea naar een doetsit gaan en een aanvullende verzekering hebben. Een enorm bedrag. Hier is echt over nagedacht. En als het om geld gaat dan wodrt het spelletje hard gespeeld. Heft Zilveren Kruis trek om bij radar ofzo uitleg te geven? 

Of een artikel in Follow the Money.

Misschien eea eens terugkoppelen naar de Nederlandse Vereniging van Diëtisten

Misschien een mailtje aan alle dietsiten? 

Tja, wat nu? 

Bellen gaat sneller 

Graag een beetje geven. 

Heb wel wat anders te doen.,.  

. 

.  

Webcare

Peter, ik wil je even bellen, stuur je mij een privébericht met je gegevens? Heb je gisteren ook mijn privébericht ontvangen?

Fanatiekeling

@peterpeter Schreef 

Wat moet ik met deze berichten.

Lijkt wel een soap.

Ik ben het met hem eens. Ik vind de antwoorden van Zilveren Kruis helemaal niet duidelijk. 

Een opmerking over de tekst van de polisvoorwaarde ( of de website) : "  Bij Zilveren Kruis krijgt u hiervoor een vergoeding uit de basisverzekering" . ?????

Dit is vreemd. Want je krijgt bij elke zorgverzekeraar een vergoeding uit de basisverzekering voor de dietiste.

Groet, Feina.

Bezoeker
Zilveren Kruis mdw gaf aan dat een andere nota van dietist wel vergoed zou worden. Nota was opgesteld door dietst met code advies. Het had voorlichting moeten zijn. Deze heeft geen code. Een dietist geeft voorlichting en advies. Beide is handig. Met of zonder doorverwijzing. De aanvullende verzekering op dit gebied is veel te mager om het als een aanvulling te kunnen gebruiken.

Bezoeker

Zilveren Kruis heeft mij een brief gestuurd. 

Of ik de uitleg nu nuet begrijp of dat ik mijn geld wil hebben. 

Ondertussen heeft Zilveren Kruis de site aangepast. 

Hoewel eerst advies aanvullende polis ad euro 120 eerst door een dietiste gegeven kon worden kan dat nu ineens niet meer/ 

Dat heeft jouw collega niet in de brief geschreven.

Een schrijven waarin de vergoeding wordt gegeven plus excuus plus attentie lijkt mij op zijn plaats.