Vergoeding cursisten reanimatie welke certificering voor de opleider?

Starter

als aktief EHBO er wil ik bijdragen aan het leren reanimeren van mijn medemensen.

hiervoor wil ik mij laten certificeren tot geregistreerd opleider reanimatie BLS.

dit kan bij het rode kruis, de hartstichting, het oranje kruis, de NRR of bij NIKTA.

Doel is dat cursisten zonder drempel deelnemen aan de cursus, dus ze moeten deze kunnen declareren bij de zorgverlener (mits aanvullend verzekerd)

hierdoor stijgt het aantal cursisten dus de dekking van de mensen die kunnen reanimeren.

mijn opleider (EFR) geeft aan dat een certificaat uitgegeven via NIKTA of NRR geaccepteerd wordt door de zorgverleners.

op jullie site zie ik dit niet direct terug.

wat zijn hierover de afspraken tussen zorgverleners?

of bepaalt zilveren kruis dit zelfstandig?

welke opleidingscertificaten worden door zilveren kruis geaccepteerd?

graag jullie reactie

m.vr.gr.

Eric Kokshoorn

Vergoeding cursisten reanimatie welke certificering voor de opleider?

4 ANTWOORDEN

Re: Vergoeding cursisten reanimatie welke certificering voor de opleider?

Fanatiekeling

@eric1 schreef: 

declareren bij de zorgverleners

Bedoelt u misschien zorgverzekeraars?

Groet, Feina.

Moderator

@eric1

Wat mooi dat je je gaat inzetten om EHBO onder de medemensen te verspreiden door opleider te worden. Wanneer wil je gaan beginnen met je opleiding? 

In je antwoord heb je het over zorgverleners en de zorgverzekering. Zoals Feina ook al aangeeft in haar reactie. 

Gekeken vanuit de zorgverzekeraar geef ik je graag wat extra informatie.

Het volgen van een EHBO cursus is onderdeel van de vergoeding preventieve cursussen

Wat ze precies vergoed krijgen is het volgende: ​een EHBO cursus die opleidt tot het diploma 'Eerste Hulp' van het Oranje Kruis of het Rode Kruis. Dit mag ook een herhaal- of vervolgcursus zijn.

Voor een vergoeding kan de verzekerde alleen terecht bij de zorgverleners waarmee wij afspraken hebben gemaakt. Dit zijn er 3:

• het Rode Kruis
  • een plaatselijke EHBO-vereniging
  • bij Livis​ (voorheen Iedereen EHBO) voor een cursus via internet

Deze informatie is ook terug te vinden op de website.

Dit is dus vanuit de verzekering en in welke situatie wij een vergoeding uitkeren.

Heb je ook nog vragen over de afspraken tussen de zorgverleners (en welke precies)? Of is dit de informatie die je zoekt?

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Starter

hoi Eva,

Ik ben zeker iets verder, en inderdaad een zorgverlener is net iets anders dan een zorgverzekeraar.

Het komt er op neer dat niet alle zorgverzekeraars contracten hebben met alle certificeringsinstellingen. je moet toevallig de goede combinatie vinden van opleider certificeringsinstelling en zorgverzekeraar om voor vergoeding in aanmerking te komen als verzekerde.

Nikta wordt wel erkend door 20% van de zorgverzekeraars maar toevallig niet door de Achmea groep.

wanneer ik een EHBO cursus wil geven moet ik rode kruis gecertificeerd zijn en wanneer ik een reanimatiecursus wil geven moet ik via de hartstichting gecertifceerd zijn. (wanneer mijn cursisten via de Achmea groep willen declareren)

klopt die gedachten van mij tot zover?

Accepteren jullie ook certificering via de Nederlandse Reanimatieraad, want die zie ik niet in het rijtje staan?

dank voor je reactie

gr

ERic

Moderator

Hoi Eric,

Goed dat je dit allemaal uitzoekt. Toch nog wel wat puzzelwerk zo te lezen. 

Voor een EHBO cursus moet de verzekerde inderdaad naar het Rode Kruis gaan (of één van de andere 2 in mijn eerdere antwoord) om een vergoeding te krijgen.

Voor een reanimatie basiscursus moet de verzekerde naar de Nederlandse Hartstichting gaan om een vergoeding te krijgen. 

Je zou denk ik het beste even bij de Nederlandse Hartstichting kunnen navragen hoe dit precies werkt met de certificering. Ik zie namelijk dat ze weer samenwerken met verschillende partners die de cursussen (voor de verzekerden) aanbieden. Ook om te bespreken hoe dit dan werkt. Wordt je zelf een partner of sluit je je aan bij één van de partners? Mogelijk dat één van die partners je ook meer hierover kan vertellen.

Hier een linkje naar de zoekfunctie van de Hartstichting om te kijken welke partners er zijn aangesloten (zoeken via locatie). Misschien handig om te weten wat er in de buurt al aanwezig is. 

Ben benieuwd wat er verder uitkomt en voor welke aanbieder je gaat kiezen om je door te laten updaten! Laat het gerust even weten hier. 

Uiteraard ook wanneer je nog extra vragen hebt. 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.