Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Veranderen van verzekeraar tijdens behandeling?

Geregelde bezoeker

Beste collega,

Van een klant kreeg ik de vraag wat de gevolgen zijn, wanneer ik tijdens een behandeling van verzekeraar verander. Ik weet dat dit afhankelijk is van het type behandeling, maar zou je dit nog kunnen verduidelijken? Inmiddels is de klant geholpen, maar ik kan mij voorstellen dat meer mensen met deze vraag zitten.

dank je wel, Reinout

Veranderen van verzekeraar tijdens behandeling?

OPGELOST
3 ANTWOORDEN

Re: Veranderen van verzekeraar tijdens behandeling?

Webcare
Hoi Reinout,
Het werkt zo: als je tussentijds overstapt naar een andere zorgverzekeraar, blijft de verzekeraar waarbij je verzekerd was aan het begin van het behandeltraject verantwoordelijk voor de kosten van de gehele DBC.
DBC staat voor Diagnose Behandeling Combinatie
De maximale looptijd hiervan is 365 dagen. Als na de oorspronkelijke DBC een vervolg DBC wordt geopend, komt deze voor rekening van je nieuwe zorgverzekeraar.
Is dit een antwoord op je vraag?

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Geregelde bezoeker
dank je wel Pauline. Wanneer er sprake is van een DBC is mij dit helemaal duidelijk. Maar ik kan me ook voorstellen dat dit soms niet zo is, bijvoorbeeld wanneer de behandeling uit een aantal fysiotherapie bezoeken bestaat. Wat nu als ik in november naar de fysiotherapeut word verwezen, hij 10 weken lang behandelingen adviseert, en ik 1 januari van verzekeraar en pakket wissel?
En zijn er meer van dit soort uitzonderingen?

Reinout

Moderator
Goeie vraag!

Wanneer de fysiotherapie vergoed wordt uit de aanvullende verzekering werkt dit anders. Een fysiotherapeut declareert behandelingen per behandeling bij de zorgverzekeraar. Wanneer je op 1 januari overstapt van verzekeraar en je in je nieuwe pakket geen fysiotherapie behandeling verzekerd hebt, zal je deze vanaf 1 januari ook niet meer vergoed krijgen.

Zoals je zelf al zegt verschilt de manier van declareren per behandeling. Alleen bij DBC codes is de verzekeraar waarbij de behandeling is gestart verantwoordelijk voor de kosten. In alle andere gevallen is de nieuwe verzekeraar verantwoordelijk en is de samenstelling van pakket van belang voor vergoeding.