Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Valt de dieetist onder het eigen risico?

Bezoeker

Gaat een consult van de dieetist ook van het eigen risico af. Ik heb een dieetist via de site van zilveren kruis gehaald.

• 2013
  • 2014
  • 2015
  • Overige vergoedingen

Valt de dieetist onder het eigen risico?

OPGELOST
6 ANTWOORDEN

Re: Valt de dieetist onder het eigen risico?

Fanatiekeling

Ja, alle zorgkosten die vanuit de basisverzekering vergoed worden, drukken eerst op het eigen risico. ( ?350 ). 
De enige uitzondering is de huisarts. Maar de medicijnen drukken wel op het eigen  risico. De dietist , op advies van de eerste lijn ( dus huisarts) wordt voor 3 uur per jaar vergoed door de basisverzekering. Maar het kost u wel uw eigen risico. Een uur dietistenhulp kost ongeveer ?65. En bedenk dat die drie uren niet volledig face-to-face zal zijn. Ook voorbereidend werk van de dietist moet u betalen.

Bezoeker

Nou snap ik er niks meer van op de site bij vergoedingen staat als het bij een gecontracteerde dieetist is hoef je geen eigen risico te betalen.
En aan de telefoon zeiden ze ook dat het niet van mijn eigen risico af gaat.
Wat is het nou dit is ook de zoveelste keer dat er elke keer wat anders wordt gezegd daar baal ik wel van. 

Re: Dieetist

Bezoeker
Of ben jij niet van zilveren kruis zelf

Fanatiekeling

Ik ben niet van ZK. ik doe wel mijn best om goed te antwoorden. Ik zal het nog een keer nazoeken in de polisvoorwaarden en in de vergoedingenzoeker
Artikel 28 p. 24:
Wij vergoeden de kosten van 3 uur dieetadvisering per kalenderjaar door een diëtist. Dieetadvisering omvat de voorlichting en advisering op het terrein van voeding en eetgewoonten met een medisch doel. De omvang van deze te verlenen zorg wordt begrensd door hetgeen diëtisten als zorg plegen te bieden.  
Lees dat hele artikel na. Dan zie je ook de voorwaarden waar je aan moet voldoen. Dit is een artikel uit de basisverzekering en hiervoor geldt altijd het eigen risico. 

Dan is er nog artikel 39 p. 42 uit de polisvoorwaarden, uit het gedeelte van de aanvullende verzekeringen. Daarbij kun je een kleine vergoeding krijgen als je een viersterrenpolis hebt. ( maar dan moet je eerst de basisdietetiek verbruikt hebben)

En op de site staat " U krijgt 100% vergoed tot 3 uur per jaar vanuit de basisverzekering". Dit moet je zò begrijpen dat alles door de basisverzekering wordt vergoed, maar dat kost je wel je eigen risico (de eerste 350 euro van de basisverzekering moet je gewoon zelf betalen, daar komt het op neer) . Ik weet dit zeker. 

Fanatiekeling

Toevoeging.
In de vergoedingenzoeker staat bij " zijn er kosten voor u?" dat het onder het eigen risico valt. De enige uitzondering is als uw dieetadvies in het kader van "ketenzorg" wordt gegeven. Bijvoorbeeld als u diabetes of COPD heeft en uw huisarts dat heeft geadviseerd. 

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Beste Paulien,

Even resumerend: Er wordt 3 uur bij een gecontracteerde diëtist vergoed vanuit de basisverzekering. Het eigen risico is hierop van toepassing. Heb je ook een aanvullende verzekering met 4 sterren? Dan is er een extra vergoeding. Hier lees je alle informatie.