Preventief verwijderen borstimplantaten

Nieuwkomer

N.a.v. Het programma Radar d.d.26 november 2018 betreffende borstimplantaten.

mijn siliconen implantaten heb ik al 23 jaar. Ik ben erg geschrokken van de informatie

in Radar. Ik wil mijn implantaten derhalve laten verwijderen. Wordt deze ingreep vergoed?

Preventief verwijderen borstimplantaten

1 ANTWOORD

Re: Preventief verwijderen borstimplantaten

Webcare

Dag Sylvia,

Welkom op onze community! Om meteen op je vraag in te gaan: het verwijderen van siliconenimplantaten die om cosmetische reden zijn geplaatst wordt voornamelijk vergoed als er sprake is lekkage buiten het kapsel rondom de implantaten. Het kapsel is de beschermende laag bindweefsel dat door het lichaam wordt aangemaakt nadat de implantaten geplaatst zijn.

Lekkage dat buiten het kapsel plaatsvindt dringt het lichaam in, wat voor lichamelijke schade kan zorgen. Als er via een mammografie aangetoond is dat hier sprake van is kan een plastisch chirurg een aanvraag voor vergoeding uit de basisverzekering bij ons indienen.

Wij beoordelen aan de hand van de aanvraag vervolgens of de behandeling vergoed wordt. Geven wij toestemming? Dan vergoeden wij de kosten volledig op het eigen risico na als je naar een gecontracteerd ziekenhuis gaat. 

Dit is de voornaamste reden waarvoor het verwijderen siliconenimplantaten vergoed wordt. Preventieve verwijdering van siliconenimplantaten zonder medische noodzaak wordt echter niet vergoed.

Als jij je zorgen maakt dan raad ik je aan om het er met je huisarts over te hebben. De huisarts kan jou doorverwijzen voor een consult in een ziekenhuis als hij/zij dat nodig vindt. Een consult in een ziekenhuis wordt standaard vergoed uit de basisverzekering, al geldt wel het eigen risico.

Controleer wel welke basisverzekering jij hebt. Heb je de Basis Budget of ZieZo Selectief? Gebruik dan onze Zorgzoeker om na te kijken bij welke ziekenhuizen je terecht kunt voor een volledige vergoeding. In een niet-geselecteerd ziekenhuis betaal je naast het eigen risico zelf kosten bij:

https://zorgzoeker.zilverenkruis.nl/

Vindt de behandelend arts dat jij vanwege een medische noodzaak behandeld moet worden? Dan kan de arts altijd een aanvraag indienen. Wij beoordelen dan of de behandeling vergoed kan worden.

Is het een beetje duidelijk voor zover? Stel gerust vragen als je die hebt.

Groetjes,
Bart