Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Pas in het lopende jaar (ipv 31 december) bekend dat er geen contrcat met een zorgverzekeraar wordt

Nieuwkomer

U heeft met een aantal Zorginstellingen/behandelaars in GGZ pas in de loop van het jaar een contract wel of niet afgesloten. Dat was 31 december 2013 nog niet bekend dan of u met deze behandelaars wel of niet een contract zou gaan afsluiten. U gaf toen aan dat als een behandeling als gestart zou zijn er geen probleem met vergoedingen zou zijn. Maar... als ik nu een behandeling wil bij een zorgverlener waar u zo blijkt nu uiteindelijk geen contract mee heeft afgesloten maar waar ik wel heen zou willen wegens eerdere goede ervaringen hoe zit dat dan?
Ik ben niet overgestapt van verzekering omdat ik er pas 30 december achter kwam uiteindelijk dat u niet van plan was om nog contracten op tijd af te sluiten en het overstappen op zo korte termijn geeft veel stress en spanning en doordat het allemaal zo laat pas duidelijk werd ontnam u mij ook de kans om zonder die spanning die mij ziek kan maken over te stappen. het leek uiteindelijk allemaal goed te komen voor dit jaar maar nu zit ik met het volgende. Ik mag naar andere minder intensive zorg overstappen waarschijnlijk en wil dat graag doen bij een instelling waar ik eerder zeer tevreden over was en die me toen zelfs van een aandoening hebben genezen. Echter nu pas blijkt dat jullie deze zorg van die instelling niet vergoeden en dat ik dus of bij een instelling hulp moet vragen die ik eigenlijk niet wil kiezen of moet wachten tot ik over kan stappen naar een andere zorgverzekeraar die wel ruim voor 30 december duidelijkheid biedt over afgesloten contracten en vergoedingen. Als ik had geweten dat ik omdat u te laat bent met het verstrekken van gegevens nu eigenlijk benadeeld wordt (had ik geweten dat dit zou gaan spelen was ik zeker overgestapt) had ik de juiste hulp kunnen krijgen die ik wil. U ontneemt mij dit nu. Of gaat u een overgangsregeling instellen om toch nog alle hulp te vergoeden van instelling waar u op 31 december niet van vertelde of u daarvan behandeling zou gaan vergoeden. Als duidelijk was dat er niet werd vergoed was overstappen een optie geweest . Nu werd mij telefonisch meerdere malen gezegd dat het wel goed zou komen wat dus niet zo is. wat kunt u bieden aan oplossing? En graag ook een duidelijk antwoord op dit forum (dat zal dan algemener moeten zijn wellicht) zodat andere kunnen zien hoe u het oplost als u te weing inlichtingen aan mensen geeft om te kunnen kiezen of ze wel of niet overstappen.

• 2013
  • Psychologische zorg (GGZ)

Pas in het lopende jaar (ipv 31 december) bekend dat er geen contrcat met een zorgverzekeraar wordt

OPGELOST
5 ANTWOORDEN

Re: Pas in het lopende jaar (ipv 31 december) bekend dat er geen contrcat met een zorgverzekeraar wordt

Fanatiekeling
Ik adviseer om in ieder geval een restitutiepolis af te sluiten. Dan heb je in principe geen last van niet-contracteringen en het scheelt maar een maar euro in de maand. De Beter Af restitutie kost geloof ik €102.

Re: Pas in het lopende jaar (ipv 31 december) bekend dat er geen contrcat met een zorgverzekeraar wordt

Fanatiekeling
PS deze polis is alleen op aanvraag af te sluiten ( maar " aanvraag" betekent niet dat het geweigerd kan worden: een zorgverzekeraar is verplicht om al zijn verschillende typen polissen voor de basisverzekering af te sluiten als daarom gevraagd wordt). PS verwar " restitutie" niet met de " exclusief" . Bij de Exclusief betaalt u namelijk extra voor een aanvullende luxe verzekering. Vraag expliciet naar de restitutie.

Wat betreft de mogelijkheid voor u om nu van een niet-gecontracteerde hulpverlener gebruik te maken: ik heb er een hard hoofd in dat ze u dit nu gaan beloven. U kunt wel proberen om dit schriftelijk dmv een klacht uit te vechten. Want ik vind dat u gelijk heeft. Als u geen gelijk krijgt op uw schriftelijke klacht ( of helemaal geen antwoord ontvangt) kunt u uw klacht aan de Ombudsman Zorgverzekeringen voorleggen ( de SKGZ in Zeist).

Moderator

Voor een aantal GGZ-zorgverleners was op 31 december 2013 inderdaad nog niet bekend of er een contract met hen gesloten kon worden.
Is je zorgverlener in 2013 gecontracteerd en in 2014 niet? Dan geldt er een overgangsregeling voor behandelingen die gestart zijn voor 1 april 2014. Meer informatie over deze overgangsregeling vind je op onze website. *1

Anoniem1, wil je dat ik meekijk naar jouw situatie? Stuur mij dan een privébericht met je gegevens en de gegevens van de zorgverlener waar je heen wilt.

UPDATE (Anton)

*1 De overgangsregeling is verleden tijd en de pagina heb ik daarom doorstreept.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Fanatiekeling
Nou, dat is me eens een positief antwoord.
PS. Geldt dit voor alle andere zorgverleners ook? Bijv. Fysiotherapeuten en alle andere typen, die eerst gecontracteerd waren en pas later niet meer?
En ook nog de volgende vraag: als pas in maart definitief bekend wordt dat een zorgverlener niet gecontracteerd is, worden er dan extra maanden gerekend ( bijv. tm mei)?

Community Manager
Hoi Elze, voor andere zorgverleners geldt dit niet. Die contracten beginnen altijd per 1 januari. Een behandelaar kan zelf aangeven dat ze van plan zijn wel of geen contract aan te gaan voor het volgende jaar.

En het antwoord op je tweede vraag is nee. In principe zijn alle contractafspraken voor het einde van het jaar rond. Het is echter zo dat deze soms nog verwerkt moeten worden in januari. Dat er in maart nog afspraken definitief worden is niet mogelijk. De coulanceregeling loopt daarom tot eind maart.