Mag ik behandeling door een Psychiater in opleiding weigeren?

Bezoeker

Bij de GGZ instelling waar ik onder behandeling ben word tegenwoordig erg veel gewerkt met artsen in opleiding.
Na een aantal minder goede ervaringen tijdens de afgelopen jaren bij deze instelling, ben ik daar nu eigenlijk wel klaar mee en heb ik aangegeven dat ik dit niet meer wil. Toch proberen ze dit zo te houden dus ik wil nu graag weten waar ik sta en recht op heb.

Heb ik het recht als patiënt om dit standvastig te weigeren?
Zo ja waar vind ik dit terug en zo nee waarom niet en wat is de regelgeving hierover dan?

Voor de duidelijkheid het gaat ok een gewone GGZ instelling, niet om een universitair ziekenhuis oid

Mag ik behandeling door een Psychiater in opleiding weigeren?

5 ANTWOORDEN

Re: Mag ik behandeling door een Psychiater in opleiding weigeren?

Moderator

Hoi MWolf,

Welkom bij de community. Interessante vraag, maar ook een vervelende situatie voor je. Wat is er mogelijk in een situatie als deze. 

Ik heb op dit moment nog geen volledig antwoord voor je en ga graag de komende dagen verder voor je opzoek. 
Om een goed antwoord te geven, vraag ik me af om wat voor behandelsituatie het precies gaat. 

Bijvoorbeeld: is het vrijwillig of verplicht? Maar ook: gaat het om verblijf of een andere vorm? 

Een vrijwillige behandeling zou je in theorie gewoon kunnen stoppen en elders weer een nieuwe behandeling aangaan. Wat zijn de argumenten van de instelling? 

Waar ik ook nog wel benieuwd naar ben: Je voorstel komt voort vanuit een klacht, de minder goede ervaringen de afgelopen jaren.
Stellen ze andere opties voor? Een andere behandelaar bijvoorbeeld? Hoe staan ze hierin? 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Bezoeker

Hoi Eva, 
dankjewel voor je bericht. Het gaat om een vrijwillige behandeling. Ik ben al lang cliënt hier en het is niet de bedoeling om van instelling te veranderen aangezien er meer loopt dan alleen contact met een psychiater. De rest van de behandeling verloopt prima, ik wil alleen niet meer gezien worden door de arts in opleiding.

Ik heb het idee dat de instelling toch wil proberen dit nog "op te lossen" terwijl voor mij dat punt al voorbij is. De AIOS moet wel een keer in de zoveel tijd overleggen met de hoofdpsychiater, en soms zit hij bij een gesprek erbij. 

Het gaat mij er dus puur om, of ik als patiënt mag eisen dat ik door arts met een afgeronde opleiding word behandeld. Ik weet dat je dit in het ziekenhuis wel mag weigeren en daar recht op hebt, ik weet alleen niet of dat met psychiaters dus net zo is. 

Fanatiekeling

Mijn mening, gebaseerd op wettelijke patientenrechten, is dat de behandeling door een AIOS geweigerd mag worden, omdat je recht hebt op vrije artsenkeuze. 

Ik raad u aan om ook de mening van de telefoon van het landelijk platform GGZ te vragen ( Informatielijn Zorg en Ondersteuning 0900-2356780). 

Groet, Feina.

Bezoeker
Feina, dankjewel voor je reactie.
Dat dacht ik dus idd ook, ik ga even bellen voor advies, dankjewel!

Moderator

Goede tip van Feina.
Hier nog wat extra informatie, mocht je het nodig hebben:

De rechten van patiënten zijn geregeld in de wet WGBO. In mijn optiek mag een patiënt een arts in opleiding weigeren. Zie ook deze link:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/patientenrecht-en-clientenrecht/vraag-en-antwoord/wat-zijn-...

Misschien is het ook nog een idee om met de patiëntvertrouwenspersoon van de organisatie te praten. Iedere GGZ instelling heeft er 1 en dat is vaak de 1e stap in situaties zoals deze om er samen uit te komen. 

Een beetje voorbereiding om uit te zoeken welke rechten en plichten je hebt, zoals nu, kan natuurlijk geen kwaad!

Blijf ons hier gerust op de hoogte houden MWolf! ​​​​​​​

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.