Krijg ik de kosten van een kinderpsycholoog vergoed?

Voorbijganger

Goedemiddag,

Kan iemand mij vertellen of bezoek aan een kinderpsycholoog binnen het basispakket valt?

groet

Mark

Krijg ik de kosten van een kinderpsycholoog vergoed?

6 ANTWOORDEN

Re: Krijg ik de kosten van een kinderpsycholoog vergoed?

Fanatiekeling

Van horen zeggen heb ik begrepen dat de geestelijke gezondheidszorg van kinderen onder de GGD en de Gemeente valt.

Op https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/vergoedingen/Paginas/Krijg-ik-mijn-behandeling-GGZ-vergoed.... staat inderdaad dat onder de 17 jaar via de Gemeente loopt. Zie foto1. 

Bij zorgverzekeraar CZ vond ik hetzelfde. Zie foto2.

Er staat niets  in de polisvoorwaarden over psychologische hulp voor kinderen. Dus zit het niet in het basispakket.

Groet, Feina.

Voorbijganger

Hi Feina,

dank voor je moeite! Wow!

Ik heb de kans gekregen om zilvererenkruis aan de lijn te krijgen en het wordt volledige vergoed, zonder eigen risico-betaling, voor kinderen onder 18 jaar. Wel dient het via de huisarts te verlopen.

groet

mark

Community Manager

Welkom op de community @MarkEurlings. Goede vraag! En bedankt weer voor je antwoord @Feina.

Voor kinderen van 17 jaar of jonger met zwaardere psychische problemen is er een vergoeding voor basis Gezondheidszorg via de gemeente. Meer hierover kun je ook lezen op de website van de Rijksoverheid.

De behandeling van lichte psychische klachten door de huisarts of de praktijkondersteuner krijg je vergoed via huisartsenzorg. Kijk voor de voorwaarden en hoogte van de vergoeding bij huisartsenzorg.Omdat het onder huisartsenzorg valt, betaal je ook geen eigen risico. Voor kinderen onder de 18 geldt overigens sowieso geen eigen risico. Meer hierover kun je lezen op onze pagina over het eigen risico.

Mocht je verder nog vragen hebben, stel ze gerust!

Fanatiekeling

@MarkEurlings

Ik heb de indruk dat jij niet goed bent ingelicht door de Zilveren Kruis klantenservice. Want ook @Corine V kwam tot de conclusie dat hulp van een kinderpsycholoog niet mogelijk is voor kinderen onder de ZVW ( dus via ZK).

Wel via de gemeente, maar dan komt het uit een andere pot.

Groet, Feina.

Voorbijganger

Hoi Allen,

hmmm...verwarrend. Ik heb binnenkort afspraak met huisarts en kijken welke routing hij/zij aangeeft. Ik begrijp in ieder geval dat het juiste pad zorgt voor geen extra kosten. Opletten dus.

dank allen

Community Manager

Even nog voor de duidelijkheid @MarkEurlings en @Feina:

Huisarts:

Voor de behandeling van lichte psychische klachten door de huisarts of de praktijkondersteuner is er een vergoeding via huisartsenzorg, Zie de vergoeding bij huisartsenzorg.Omdat het onder huisartsenzorg valt, betaal je ook geen eigen risico. Voor kinderen onder de 18 geldt overigens sowieso geen eigen risico.

Psycholoog:

Voor kinderen van 17 jaar of jonger met zwaardere psychische problemen waarbij bijvoorbeeld een psycholoog de behandeling overneemt, is er een vergoeding voor basis Gezondheidszorg via de gemeente. Meer hierover kun je ook lezen op de website van de Rijksoverheid.