Hulphond

Starter

Hallo Zilveren Kruis,

Hoe zit het met vergoedingen als je een jong kind hebt met autisme (zijn mee bezig om dit vast te stellen). 

Op facebook kreeg ik zojuist dit:

Vanuit de basis of aanvullende verzekering is er helaas geen vergoeding voor een hulphond bij autisme. Groetjes, Caroline

Geldt dit ook als het autisme is vastgesteld en het kind angsten heeft en bv niet alleen wc durft, alleen buiten durft te spelen in de tuin, alleen durft te slapen of dergelijke en dit dus zeker kan helpen voor zowel kind als moeder?

Ik lees op het community dat sommige wel vergoedingen krijgen voor hun hulphond. Autisme is ook een iets waar men hulphonden bij gebruikt, zeker bij kinderen. Waarom wordt er hierbij dan helemaal niks vergoed?

Groetjes

Hulphond

5 ANTWOORDEN

Re: Hulphond

Webcare

Mioux, goed dat je de community hebt gevonden om je informatie te vinden.

Ik kan niet anders dan bevestigen wat mijn collega je al vertelde. Wij vergoeden geen hulphond bij een psychische beperking (zoals PTSS of Autisme)

Ik begrijp dat een hulphond voor je kind een hele grote steun zou zijn, helaas heb ik geen ander nieuws voor je.

Er is vergoeding van ADL-hulphond voor mensen met een lichamelijke handicap die moeite hebben met gewone dagelijkse handelingen zoals het licht aan en uit doen of deuren openmaken.

De overheid stelt de vergoedingen vast in de basisverzekering. Daar zijn deze voorwaarden gesteld aan de vergoeding van ADL-hond.

Online vind ik een site van Stichting kind en hulphond die jij misschien al kent, ik stuur je toch nog even de link hier.

Heb je nog vragen, stel ze gerust,

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Starter
Maar met autisme heb je ook beperking en vooral met angsten. Waarom word dan alleen lichaamlijk beperking dingen vergoed en mentale beperking die dus ook beperken tot je dagelijkse dingen in t leven doen niet vergoed ?

Ik snap het verschil niet omdat beide een beperking is maar toch onderscheid word gemaakt.

Met autisme met angsten word je ook lichaamlijk beperkt in dingen als slapen toilet bezoeken.

Webcare

Vermoedelijk is dat omdat een ADL-hulphond gericht is voor het helpen bij fysieke taken Mioux. Mensen met psychische beperking zijn in principe in staat om de handelingen waar een ADL-hond bij ondersteunt fysiek uit te voeren. Denk hierbij aan het openen van deuren, en andere algemene dagelijkse handelingen. Een ADL-hond moet je in dit geval zien als een hulpmiddel om die handelingen uit te kunnen voeren. De vergoeding is niet gericht op lastenbeperking van bijvoorbeeld een ouder of partner zoals in de situaties die jij beschijft.

De inhoud van de basisverzekering is landelijk vastgesteld, zoals Pauline al aangaf. Waarom er geen vergoeding in de basisverzekering is opgenomen met mensen voor een psychische beperking (wel bij: slechtziendheid, gehoorproblemen en lichamelijke beperkingen) weet ik niet direct, al kwam ik wel uit op deze pagina van Rijksoverheid, waar de minister van Volksgezondheid ingaat op vragen over de inzet en vergoeding van assistentiehonden. 

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2017/09/04/beantwoording-kamervragen-over-de-ei...

Dit artikel was geplaatst in september van vorig jaar. Uit de antwoorden op vragen 4 en 5 blijkt dat er een onderzoek is gestart naar de effectiviteit van de inzet van hulphonden bij mensen men een mentale beperking/ziekte, al benoemt de minister alleen de inzet van assistentiehonden bij epilepsie en PTSS in het antwoord.

Of het onderzoek nog loopt en/of wat de resultaten zijn weet ik niet Mioux. Ik wilde deze informatie echter wel alvast met je delen, omdat het aangeeft dat de inzet van assistentiehonden een punt van aandacht is op dit moment. 

Hopelijk heb je wat aan deze informatie. Als je nog vragen hebt dan lees ik graag je reactie.

Groetjes,
Bart

Fanatiekeling

Ik las ergens dat de Gemeente verantwoordelijk is voor vergoedingen in verband met het Dagelijks Leven. 

Groet, Feina.

Webcare

@ Feina
Gemeenten hebben vanuit de WMO de taak om mensen te ondersteunen die op eigen kracht niet zelfredzaam zijn. Denk daarbij aan begeleiding, dagbesteding en ondersteuning om een mantelzorger te ontlasten.

Voor een verzoek om ondersteuning kunnen mensen dus zeker bij de gemeente terecht. De gemeente voert eventueel een onderzoek naar de persoonlijke situatie uit om te bepalen welke hulp zij vanuit de WMO kunnen bieden. 

Bart