Extra Vitaal - vergoeding eigen bijdrage taxivervoer

Stamgast

Ik sloot vorig jaar - dus in 2015 - aanvullend een Extra Vitaal pakket af. Ten eerste omdat ik orthopedisch schoeisel nodig zou hebben en ik met dit pakket een vergoeding krijg voor de eigen bijdrage van deze schoenen (toch 2x ca. € 140,--) en bovendien werd de eigen bijdrage voor de taxi vergoed (ik ben rolstoelgebonden en derhalve krijg ik een vergoeding voor taxivervoer naar diverse zorgverleners).

Ik was dan ook tamelijk verbaasd toen ik op het eerste declaratieoverzicht van dit jaar zag, dat de eigen bijdrage voor het taxivervoer niet vergoed werd. Ik dacht aanvankelijk nog: vergissing. Maar een telefoontje leerde mij dat deze eigen bijdrage m.i.v. 2016 niet meer vergoed werd uit het Extra Vitaal pakket. Nou is dat niet de grootste uitgave, maar toch weer - ik meen - € 98,--. En wat ik bijzonder vind: aan het begin van het jaar heb ik bij de wijzigingen nergens die vergoeding genoemd zien staan. Of worden alleen de wijzigingen in de Basisverzekering doorgegeven? En wat is de reden dat dit niet meer vergoed wordt?

Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Extra Vitaal - vergoeding eigen bijdrage taxivervoer

OPGELOST
8 ANTWOORDEN

Re: Extra Vitaal - vergoeding eigen bijdrage taxivervoer

Fanatiekeling

Volgens mij is een verzekeraar verplicht elke wijziging in een verzekering mee te delen. 

Als Zilveren Kruis dit niet heeft gedaan zijn ze in gebreke en kan je de AFM er op af sturen.

Groet, Feina.

Webcare

Goedemiddag HSS,

Heel vervelend als je een vergoeding verwacht, maar die uiteindelijk niet krijgt door een wijziging in de voorwaarden! Kan me voorstellen dat dat teleurstellend is. We hebben met het eindejaar een informatiebundel verstuurd met daarin de belangrijkste wijzigingen voor 2016. Dit document vind je tevens hier. Pagina 6 gaat over de Extra Vitaal. Daar zie ik deze wijziging wel in terug.

Heb je destijds dit document ook gelezen of heb je de wijzigingen ergens anders gezien?

Groetjes, Michiel

Wil jij ook een leuke persoonlijke handtekening? Dit kun je gemakkelijk doen via de instellingen van jouw profiel.

Stamgast

Hey Michiel,

Dank voor je reactie. De wijzigingen waarnaar je verwijst in je link kende ik niet. Jammer, want dit overzicht is inderdaad erg helder. Er staat me iets van bij dat ik eind vorig jaar de wijzigingen via de post toegezonden kreeg. Inmiddels heb ik mijn instellingen dusdanig aangepast dat ik vrijwel alles digitaal krijg aangeleverd, dus achteraf was dat toen wellicht ook helderder geweest. Of ik heb er gewoon overheen gelezen, dat sluit ik ook echt niet uit. Hoe dan ook: typisch gevalletje 'jammer dan'. Volgend jaar mag ik weer nieuwe schoenen. Ik hoop niet dat jullie tegen die tijd de vergoeding van de eigen bijdrage voor orthopedisch schoeisel dan ook uit het Extra vitaal pakket halen? Ik moet toch gewoon een kéér kunnen cashen? Smiley Tong 

Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Goedemiddag HSS, dat kan gebeuren hoor. Er is zoveel informatie in het zorgstelsel dat je gemakkelijk dingen door elkaar haalt of zaken over het hoofd ziet. Dat gebeurd ons nog iedere dag en het is ons werk. Goed om elkaar scherp te houden dus!

De vergoedingen voor volgend jaar... daar zeg je wat natuurlijk. Wij proberen alle vergoedingen hetzelfde te houden zodat mensen de zorgverzekering kunnen inrichten op de lange termijn. Bijvoorbeeld bij de vergoeding voor brillen of orthodontie is dit erg handig. Ik kan mij voorstellen dat hetzelfde geldt voor jou orthopedisch schoeisel. Eerlijkheid zorgt er wel voor dat ik daarbij moet vermelden dat wij dit niet kunnen garanderen. Ieder jaar stelt de overheid de basisverzekering vast en voert de overheid ook veranderingen door. Daar reageren de zorgverzekeraars vervolgens op bij de indeling van de aanvullende verzekeringen.

Het blijft dus even afwachten tot eind november / begin december om duidelijkheid te hebben over de vergoedingen. Tegen die tijd geven wij je al het advies dat je nodig hebt in jouw situatie. Die zal ook veranderen naar verloop van tijd dus altijd goed om het pakket tegen het licht te houden. Ik merk dat je dat al had gedaan in het voorgaande jaar (ondanks dat t niet helemaal liep zoals je had ingeschat). 

Geniet nog even van je zonnige dag en we spreken elkaar weer binnenkort ergens op onze community! 

Anton

Vind je een bericht leuk en wil je graag je waardering geven? Dit kan door op de Like button te klikken onderaan het bericht.

Bekend gezicht

Ik zie bij het extra vitaal pakket helemaal geen vergoeding eigen bijdrage orthopedisch schoeisel staan in de voorwaarden,waar kan ik dat vinden dan?

Moderator

Goeie vraag monique! Ik heb 2 linkjes waar ik de informatie gevonden hebt. Allereerst de pagina over het Beter Af Vitaal Pakket zelf. Onderaan lees je de informatie!

Ook heb ik even op de vergoedingenpagina op de website gekeken bij orthopedisch schoeisel. Hier vind je de informatie ook terug!

Vragen? Stel ze gerust!

Bekend gezicht

Als ik ingelogd ben met digiD en op de link klik voor afsluiten extra vitaal pakket,want dat kan nog tot en met 31 mei,dan geeft het systeem aan dat er geen burger service nummer bekend is maar dan geeft het systeem niet aan wat je dan moet doen,bovendien vindt ik het zeer vreemd dat mijjn burger service nummer niet bekend zou zijn ,hoe kan dit??

Ik dan natuurlijk niks aan dat digiD gebeuren op deze manier!

En dan nog een vraag ,mijn man is hoofdverzekering nemer betekend dan dat als ik deze extra vitaal mogelijkheid afsluit hij dan van zelfsprekend ook dat pakket krijgt?

Medewerker

Hallo @monique1964,

het is inderdaad vreemd dat het systeem aangeeft dat jouw burgerservice nummer niet bekend is. Zeker omdat je wel bent ingelogd. Het probleem kan hem zitten in het feit dat jouw man hoofdverzekerde is, zoals je aangeeft. Wijzigingen op polisgebied kunnen daardoor alleen via zijn Mijn Zilveren Kruis worden gedaan, er zal dan ingelogd moeten worden met zijn DigiD. Wel is het zo dat de wijziging per persoon gedaan kan worden en dat dus niet gelijk voor iedereen geldt.

Wanneer je nog steeds problemen blijft houden met het wijzigen zou ik graag jouw relatienummer en geboortedatum willen. Op deze manier kan ik dan met je meekijken.