Ervaringen met tijdelijk verblijf voor ouderen die even niet thuis kunnen wonen

Moderator

Als iemand waarvoor je zorgt op latere leeftijd een beroerte krijgt of botbreuk oploopt, dan is terugkeer naar huis misschien niet meteen mogelijk. Voor herstel kan tijdelijk verblijf in een verpleeghuis nodig zijn. Hier geven ze de zorg die helpt om weer op eigen benen te staan.

Kort verblijf in een zorginstelling komt ook voor als thuis wonen moeilijk wordt. Bijvoorbeeld als je verzwakte moeder de trap niet meer op kan.

We horen graag jouw ervaring met tijdelijk verblijf voor ouderen. Wat kwam er toen op je af?

Met jouw inbreng kunnen we ons voorbereiden op gesprekken met zorginstellingen om nieuwe contractafspraken te maken.

Zorgcoaches Susan en Judith helpen bij het regelen van tijdelijk verblijf. Zij lezen mee en geven graag antwoord op je vragen.

• Kwaliteit van Zorg
  • Zorgkeuze

Ervaringen met tijdelijk verblijf voor ouderen die even niet thuis kunnen wonen

10 ANTWOORDEN

Re: Ervaringen met tijdelijk verblijf voor ouderen die even niet thuis kunnen wonen

Nieuwkomer
Een mooi, maar moeilijk onderwerp.
Mijn ervaring is dat de zorg op zich goed geregeld is, maar vaak gaat men voorbij aan de gevoelens van de mantelzorger. Die krijgt regelmatig het gevoel niet goed genoeg te zijn, want de verzorgde wordt je 'afgenomen'

Re: Ervaringen met tijdelijk verblijf voor ouderen die even niet thuis kunnen wonen

Expert

Hallo allemaal,

Ik ben Susan, één van de Zorgcoaches van Zilveren Kruis. Judith en ik geven graag antwoord wanneer je vragen hebt over het regelen van tijdelijk verblijf.

@Marjon Zijta, ik begrijp uit je reactie dat er meer rekening gehouden kan worden met de betrokken mantelzorger. Heb je ideeën hoe de mantelzorger meer of beter betrokken kan worden bij een opname van de verzorgde?

Heb je zelf ervaring met het regelen van een tijdelijke opname? De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg, wij zijn daarom erg benieuwd naar je ervaringen.

Persoonlijke Zorgcoach

Webcare

Hallo allemaal.

We hebben ook op Facebook gevraagd naar ervaringen met tijdelijke herstelzorg. We hebben mooie reacties en input gekregen. We willen dit graag met jullie hier delen.

Goede ervaringen:

Tiny zegt: “Het was in Lemele De Imminkhoeve daar zat tijdelijk Oldenhagen . Ik had mijn rechter pols gebroken en links een pacemaker gekregen. De zorg was prima , personeel kundig en zorgzaam en zeer vriendelijk. Het is natuurlijk fijn als je weer naar huis gaat want dat betekend ook dat je je zelf weer redden kan. Maar ik denk nog steeds met plezier terug aan die tijd”

Cora heeft het over de zorg van haar schoonmoeder

Cora: Ze had het vooral over de verpleging.....en natuurlijk de aandacht die ze kreeg.”
Zilveren KruisIk hoor inderdaad van meer mensen positieve verhalen over de verpleging. Leuk ook om over de aandacht te lezen! Had ze veel contacten daar? Met de verpleging of andere patiënten? Groet, Eva”
Cora: “In het begin niet, maar na een week of 3 kreeg ze daar "vriendinnen. ."gezellig samen eten enzo.  Ben erg blij dat ze deze periode nog heeft mee mogen maken.

Rede voor verbetering:

We kregen de tip van Antina:Heel leuk dat een patient dan zo lang in de zorg kan....maar de partner dan? Je haalt dan mensen uit elkaar die al jaren samen zijn. Zijn toch vaak ouderen en de tijdelijkmopvang is meestal niet naast de deur. Het zou mooier zijn als de partner ook mee kan....die neemt dan ook wat uit handen van de zorg.”

Marion en Rieta hebben het over hygiëne en meubilair

Marion:Nou heb verschillende huizen gezien wat een oude bende daar worden mensen echt niet blij van.”

Rieta: “Nou veelal is de zorginstelling daar zelf verantwoordelijk voor , netjes en heel belangrijk schoon is toch het eerste waar ze zorg voor moeten dragen . heb zelf genoeg gezien”

Marion: “Het is wel schoon maar veel oude spullen mijn moeder was blij dat ze er weg was.”

Tot slot blijkt dat er ook nog veel onbekend / onduidelijk is:

Janny: “Gelukkig geen ervaring, maar wat kost het”

Loes: Nee ik zou het niet weten,michien kunnen jullie me dat uitleggen?”

Aan jullie de vraag: herkennen jullie deze punten? Hebben jullie nog andere ervaringen. We lezen het graag en we blijven in gesprek!

Expert

Hallo, mijn naam is Otto-Sander van der Veen. Binnen Zilveren Kruis houd ik me bezig met ons inkoopbeleid voor ouderen. We bekijken hoe we als zorgverzekeraar de zorg voor ouderen kunnen verbeteren.

Dat kan alleen als we weten wat ouderen en hun familie belangrijk vinden. Daarom ben ik ook zo blij met de vele reacties over tijdelijk verblijf voor ouderen, op Facebook en het forum.

Ik ben onder de indruk van de openheid in de reacties. Veel persoonlijke en soms ontroerende verhalen. Het onderwerp lijkt te leven. Ik merk dat zelf ook in mijn omgeving. Veel vrienden van mij en ook ik zelf zijn bezig met de zorg voor onze ouders. Als iemand dan tijdelijk niet meer thuis kan zijn, is dat vaak een ingrijpende ervaring. Verder valt me op dat de ervaringen wisselend zijn. Een tijdelijke opname kan ellende voorkomen, lees ik. Maar ik zie in de reacties ook minder positieve of soms schrijnende ervaringen.

We gebruiken jullie reacties graag bij het maken van onze plannen om de zorg voor ouderen te verbeteren.

Waar ik nog benieuwd naar ben is de vraag wat wij als zorgverzekeraar kunnen doen om de zorg bij tijdelijk verblijf te verbeteren. Heb je behoefte aan betere informatie over de mogelijkheden en de kosten voor tijdelijk verblijf? Heb je behoefte aan meer inspraak bij de keuze? Wat kunnen we doen om het tijdelijk verblijf beter te maken? Ik kijk uit naar jullie reacties!

Hartelijke groet,

Otto-Sander van der Veen

Manager Inkoopstrategie Zilveren Kruis

Webcare

Hallo Otto,

We hebben inmiddels een aantal concrete ervaringen met suggesties binnen gekregen op Facebook.

Hieronder staan de meest voorkomende tips gebundeld:

Te weinig inspraak op locatie verblijf en oog voor langer verblijf

Ada zegt:  Kan zeggen dat ik absoluut geen inspraak had. Mijn redenen om naar huis te gaan werden weggewuifd…. Zal beschrijven wat er na dat eerste gesprek gebeurde, kreeg iedere dag een extra arts er bij om mij te bewegen toch te gaan ,op de dag van vertrek waren het 4 artsen en 1 verpleegkundige die mij haast dwongen er toch mee akkoord te gaan. “

“Een dag later is gewoon beter voor de patiënt zelf, je wordt met spoed opgenomen en moet binnen 24 uur geopereerd worden, de dag na de operatie ben je bezig met verwerken , vandaar mijn dag extra, geef de patiënt de ruimte om bij te komen...”

Overgang van ziekenhuis naar huis

Anita zegt: Het is een rot onderwerp. Heb zelf een moeder. Na de eerste herseninfarct... Na revalidatie terug naar huis.... Ging redelijk goed. Na elf jaar tweede herseninfarct tijdens een behandeling. Weer revalidatie.. Maar ook meer schade... Mijn ervaring is dat de druk erg hoog is om de persoon naar huis te sturen... “

Als oplossing draagt  Anita aan dat zorghuizen en aanleunwoning voor tijdelijk herstel veel veiliger en effectiever zijn dan terugplaatsing naar huis.

Meer personeel en minimumeisen aan zorginstelling

Jan zegt: Meer gekwalificeerde verzorgenden per afdeling, ook 's avonds en in de weekends: stel voor het management af te slanken en de zorg uit te breiden. Maak het tegelijk aantrekkelijker voor vrijwilligers een bijdrage te leveren ALS EXTRA, boven de standaardbezetting.”

Jan zegt: Het is een mogelijkheid. In de contractvoorwaarden zouden de verzekeraars -jullie niet alleen- minimumeisen kunnen formuleren waaraan een huis en de afdelingen daarin moeten voldoen: bezetting, scholing, eigen bijdragen etc.: op die manier snijdt het mes aan twee kanten, in die zin dat het welzijn en de gezondheid van de patiënten verbetert en de verzekeraars -zeker op termijn- relatief minder kosten hebben.”

Personeel te kort

Iwan zegt: “Op elk gebiedt van de zorg is er gebrek aan personeel.”

Tineke zegt: “Mijn kids werken in de zorg en dus weet ik dat ze rennen ipv lopen dus wat extra collega's zou fijn zijn!!”

Partner verblijf

Carla zegt: Er voor zorgen dat de partner er ook kan verblijven. Maakt het voor beide partijen, patiënt en partner iets dragelijker en eenvoudiger voor de partner. In plaats van iedere dag heen en weer te rijden, komt hij of zij ook een beetje tot rust. Maar verblijf van de partner wordt niet vergoed. Jammer.”

Janny zegt: “Tijdelijk verblijf ,als de 1van een ouderechtpaar opgenomen word ,gaat de ander gewoon mee, kan een beetje zorg op zich nemen ,waar ze in een ziekenhuis of instelling geen tijd voor hebben ,heb dit ervaren in Turkije ,werkt perfect .”

Flexibel verzekeren en de overgang van ziekenhuis naar revalidatiecentrum

Marjolein zegt: Nee vanuit ziekenhuis keus naar huis of revalidatiecentrum 
Gezien problemen om fysio aan huis te krijgen niet voldoende vergoed hebben wij de keuze gemaakt dan maar revalidatiecentrum ipv naar huis. Daar raakte ze geestelijk inde war. waarop uiteindelijk na 5 maanden ipv verwachte 3 mnd door ons besloten is toch terug naar huis (kangaroe woning) . Hier in eigen omgeving goed herstel 89 jarige die nu op de maaltijden na weer zelfstandig leeft.
Dit had direct gekund met flexibiliteit van de verzekering nl: ok u bespaart ons opname u krijgt extra fysio na heupoperatie. Resume wij vinden het dwaas dat 5 mnd opname revalidatiecentrum voor drie keer fysio per week vergoed wordt terwijl naar huis met 30 keer fysio extra geen optie was / is.”

Naast de reactie van Otto blijven we benieuwd naar jullie reacties en suggesties.

Expert

Hallo,

Allereerst: ik stel het op prijs dat zo veel ervaringen worden gedeeld op Facebook en het forum. Dat geeft goed inzicht in de ervaringen in de praktijk. Zowel de goede ervaringen als de minder prettige ervaringen.

In de reactie van Ada lees ik dat zij weinig inspraak heeft ervaren in het moment van vertrek. Ook van andere verzekerden horen wij vergelijkbare ervaringen. Dit is wat ons betreft zeker een punt dat moet worden verbeterd. Mochten jullie suggesties hebben hoe we dit kunnen doen, dan horen we het graag. Kunnen wij dat bijvoorbeeld doen door jullie van betere informatie te voorzien?

Verder zie ik dat de overgang van ziekenhuis naar huis of naar de revalidatie-instelling niet altijd goed verloopt. Zie bijvoorbeeld de ervaringen van Anita en Marjolein. We willen hierover in gesprek gaan met de zorginstellingen. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat deze overgang beter verloopt? En hoe zorgen we ervoor dat iemand na een ziekenhuisopname in de juiste instelling terechtkomt? In de gegevens van instellingen zien wij grote verschillen, bijvoorbeeld in de duur van de behandeling. We kunnen deze verschillen niet altijd verklaren; reden genoeg dus voor een gesprek.

Carla en Janny vragen aandacht voor de partner van iemand die tijdelijk niet thuis kan zijn. Ik kan me dit goed voorstellen. Een tijdelijke opname is niet alleen ingrijpend voor degene die wordt opgenomen maar ook voor de partner of de familie. De suggesties die worden gedaan, zijn interessant om verder te verkennen. Dat geldt ook voor de suggestie van Marjolein over de flexibiliteit van de verzekering. Wel is het goed om daarbij te beseffen dat de overheid bepaalt welke zorg wordt vergoed vanuit de basisverzekering, en niet de zorgverzekeraar.

Op 1 april laten we weten aan zorgaanbieders welke eisen wij stellen aan de zorg die wij inkopen en we werken dat verder uit tot 1 juni. Dan maken we bijvoorbeeld de minimumeisen voor kwaliteit bekend die gelden voor instellingen. Jan noemt deze eisen ook in zijn reactie. We maken graag gebruik van de suggesties die jullie hebben gedaan. Verder willen we zorginstellingen vragen bepaalde informatie te registreren zodat we meer inzicht krijgen in de kwaliteit van een instelling. Na 1 juni maken onze inkopers afspraken met de zorginstellingen, bijvoorbeeld over de hoeveelheid zorg die we inkopen. Daarbij gaan we ook in gesprek over de verschillen tussen instellingen. Medio november maken we bekend met welke zorginstellingen we afspraken hebben gemaakt.

Waar ik nog nieuwsgierig naar ben, is of jullie voldoende vrijheid ervaren om het verblijf aan te passen op jullie eigen wensen en behoeften. En verder ben ik benieuwd naar jullie ervaringen met het aantal uren revalidatie. Is dat passend of zou het meer of minder moeten?

Vriendelijke groet,

Otto-Sander

Nieuwkomer
Raar zorg komt via sleutelkluis binnen. Brengt patient naar bed vertrekt zonder deur op slot te doen. Sleutel weer in kluis klaar.
Hiermee geconfronteerd antwoord icare is het nieuwe deur beleid wij mogen patient niet opsluiten klopt dit?
A: zorg betreed afgesloten woning
B: patient had zelf voordeur afgesloten.
C: lijkt het iedereen wenselijk dat de voordeur omdat hij niet weer afgesloten wordt met een simpele kaart tussen slot schuiven te openen is.

Expert

Beste Marjolein,

Dank voor je reactie. Het kan zijn dat de verpleegkundige de woning achterlaat zoals ze deze had aangetroffen of individuele afspraken hierover maakt met cliënten. Mogelijk heeft Icare hier eigen richtlijnen voor opgesteld. Als je wilt, kunnen we dit uitzoeken bij Icare. Maar daar hebben we dan nog wel wat extra informatie voor nodig. Is het een idee om hier nog even contact over te hebben? Ik zal je een bericht sturen.  

Vriendelijke groet,

Otto-Sander

Expert

Beste Marjolein,

Het was goed om je afgelopen vrijdag gesproken te hebben. Komende week neem ik contact op met thuiszorgaanbieders om onderzoeken wat er precies aan de hand is. Vanzelfsprekend houd ik je op de hoogte en nogmaals hartelijk dank voor het doorgeven van dit signaal.

Hartelijke groet,

Bert Zweerts

Zorginhoudelijk adviseur

Zilveren Kruis

Expert

Hallo,

Op 1 april hebben we vanuit Zilveren Kruis ons inkoopbeleid bekend gemaakt. Onder andere ook voor de zorg die we inkopen voor ouderen die gebruik maken van tijdelijk verblijf. Voor de liefhebbers: dit beleid is hier te lezen.

Ik ben blij dat we hierbij gebruik konden maken van jullie ervaringen. Ik moet daarbij wel zeggen dat dit niet gemakkelijk was. Vooral omdat de ervaringen die jullie met ons hebben gedeeld, heel verschillend waren. Des te belangrijker is het dat er bij tijdelijk verblijf steeds voldoende aandacht is voor de specifieke wensen van ouderen en hun familie. Daarom willen we in ieder geval zorgen voor meer inspraak van ouderen als zij gebruik maken van tijdelijk verblijf. Ook willen we ons inzetten voor betere informatie over de mogelijkheden voor tijdelijk verblijf. Verder zien we verschillen tussen de instellingen die tijdelijk verblijf bieden. Hierover gaan we de komende tijd in gesprek met de instellingen. Zodat we de verschillen aan jullie inzichtelijk kunnen maken.

Nogmaals hartelijk dank voor jullie reacties!

Vriendelijke groet,

Otto-Sander van der Veen