Ervaringen eerstelijns verblijf (Amsterdam)

Bewerkt 
Nieuwkomer

Hallo

Ik ga na het ziekenhuis, voor een knie prothese .

En daarna naar een 1' lijns verblijf .

IS daar iemand die daar ervaring mee heeft

En kan iemand mij zeggen hoe ik de besten kan vinden in Amsterdam en omstreken 

vriendelijke groet, Ria Stevens

Ervaringen eerstelijns verblijf (Amsterdam)

9 ANTWOORDEN

Re: 1' lijns verblijf in Amsterdam en omstreken .

Bewerkt 
Fanatiekeling

ik heb de indruk dat er weinig openbare informatie beschikbaar is over ELV. Bij ziekenhuizen kun je kwaliteiten vergelijken via Zorgkaart Nederland , maar over Eerste Lijns Verblijf is nog weinig bekend. Bedenk dat de huisarts het medische toezicht heeft, dus je kunt niet zomaar naar de andere kant van Amsterdam. Ik voeg een bijlage, afkomstig van de Landelijke Huisartsen Vereniging , special gericht op Amsterdam en Almere, toe.  Er staan ook links naar de organisaties is. Klik https://amsterdam-almere.lhv.nl/dossiers/crisis-en-kortdurende-opnames. 

Groet, Feina.

Bewerkt 
Fanatiekeling

Ook Zilveren Kruis heeft informatie over ELV: http://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/zorg-regelen/paginas/eerstelijns-verblijf.aspx . Op basis van deze informatie denk ik dat er weinig te kiezen is. Als u wel kunt kiezen zou ik gaan voor een gecontracteerd zorghotel. Bekijk de website van de zorgaanbieder, op zoek naar aantrekkelijke foto's en ruimten. En bekijk ook of de informatie helder wordt gegeven: als de informatie duidelijk is, heb ik ook meer vertrouwen in de zorg zelf.

Ik voeg een bijlage toe met de gecontracteerde zorgverleners binnen een straal van 10 km van de postcode 1011. Zie zorgzoeker http://zorgzoeker.zilverenkruis.nl.  ( Typ als zorgsoort ELV)

Let op: stichting Zonnehuisgroep Amstelland heeft geen contract met de zorgverzekeraar. 

Groet, Feina.

Bewerkt 
Moderator

Hoi Ria,

Kan me voorstellen dat er het één en ander op je af gaat komen en je daarom deze vragen hebt. Leuk dat je ze hier op de community stelt!

Ik wil je even laten weten dat mijn collega van de Zorgcoach naar je vraag gaat kijken en reageren in dit topic. Ze zijn namelijk meer thuis in deze wereld en hebben vast nog wel wat handige informatie voor je.  

Feina heeft je zo te lezen ook al een aantal handige linkjes toegestuurd. Lees ze gerust eens door zou ik zeggen! 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Re: Ervaringen eerstelijns verblijf (Amsterdam)

Expert

Hallo Ria,

Bij de zorgcoach spreken we vaak mensen die in aanmerking komen voor eerstelijns verblijf. Ik vertel je er graag wat meer over.

Alle gecontracteerde instellingen voor eerstelijns verblijf zijn te vinden in onze zorgzoeker, zoals Feina ook al aangeeft. Eerstelijns verblijf wordt aangevraagd en vaak ook geregeld door de huisarts. Het kan zijn dat je een keuze hebt in een locatie, mits daar natuurlijk plek is op het moment dat je ontslagen wordt uit het ziekenhuis.

Mocht je naar een gecontracteerd zorghotel gaan voor eerstelijnsverblijf, dan raad ik je aan om te checken bij het zorghotel of er extra kosten aan het verblijf verbonden zijn.

Mocht je nog vragen hebben over eerstelijnsverblijf dan kun je de zorgcoach ook bellen. Op de volgende pagina staan onze contactgegevens: https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/zorg-regelen/paginas/eerstelijns-verblijf.aspx

In ieder geval sterkte gewenst met de operatie en het herstel erna.

@Feina, Zonnehuisgroep Amstelland wordt ook genoemd in de zorgzoeker als gecontracteerde partij.

Persoonlijke Zorgcoach

Fout zorgzoeker? En aanvraag door huisarts

Bewerkt 
Fanatiekeling

@Susan K "@Feina, Zonnehuisgroep Amstelland wordt ook genoemd in de zorgzoeker als gecontracteerde partij."

Kijk eens in de bijlage: resultaat van zorgzoeker waarin de Zonnehuisgroep juist als niet gecontacteerd wordt vermeld.

Nog een vraag: je zegt "ELV wordtaangevraagd en vaak ook geregeld door de huisarts."

Betekent dit dat dit een vorm van zorg is waar de patiënt geen keuzevrijheid heeft? 

Groet, Feina.

Expert

@Feina, In de bijlage die je meestuurde, staat onder Stichting Zonnehuisgroep Amstelland dat Zonnehuisgroep Amstelland wel een gecontracteerde zorgaanbieder is. Ik heb het voor de zekerheid nog even extra gecheckt.

Wat betreft de keuzevrijheid voor ELV-zorgaanbieders; je hebt een keuze tussen de ELV-zorgaanbieders welke op dat moment plek hebben wanneer de opname plaats moet vinden. We raden aan om een eventuele voorkeur bij de huisarts aan te geven. Wanneer bij de zorgaanbieder van voorkeur geen plek is op dat moment, zal er uitgeweken moeten worden naar zorgaanbieders waar op dat moment wel plek is.

Persoonlijke Zorgcoach

Fanatiekeling

Maar in de andere bijlage staat juist dat de Zonnehuisgroep NIET gecontracteerd is. 

Ik geloof wel dat er een contract is, maar ik vind het onduidelijk dat deze ELV ook als niet gecontracteerd vermeld staat. Heb je de andere bijlage eigenlijk wel gezien?

Groet, Feina.

Bewerkt 
Fanatiekeling

Maar in de andere bijlage staat juist dat de Zonnehuisgroep NIET gecontracteerd is. 

Ik geloof wel dat er een contract is, maar ik vind het onduidelijk dat deze ELV ook als niet gecontracteerd vermeld staat. Heb je de andere bijlage eigenlijk wel gezien? Ik hem hem nog een keer toegevoegd.

Groet, Feina.

Expert

@Feina, ik heb de bijlage bekeken. Als je de standaard filter 'gecontracteerd' aan laat staan, krijg je alleen de resultaten van gecontracteerde instellingen.

Het klopt dat het verwarrend is als dezelfde instelling bij zowel gecontracteerd als niet-gecontracteerd is genoemd, deze feedback wordt doorgegeven.

Persoonlijke Zorgcoach