Diabetische voetzorg in het verpleeghuis

Starter

Hallo,

Ik werk als praktijkverpleegkundige in opleiding in een verpleeghuis en ben bezig met kwaliteitsverbetering op het gebied van diabetische voetzorg. Het grootste deel van de bewoners is klant van Zilveren Kruis.

Het is gebleken dat er veel onduidelijkheid is omtrent vergoeding/budget voor voetcontrole en -onderzoek bij cliënten met diabetes. Mijn vraag is of Zilveren Kruis hier een apart 'potje' voor heeft, en zo ja welke voorwaarden hieraan verbonden zijn en hoe de zorgorganisatie dit kan aanvragen. 

Daarnaast ben ik benieuwd of en hoe de diabetische voetzorg bij andere zorgorganisaties geregeld/vormgegeven is. Dus als er zorgmedewerkers zijn die hiermee te maken hebben, hoor ik dat graag!

Alvast bedankt voor uw reactie!

Hartelijke groet,

Manon de Wit

Diabetische voetzorg in het verpleeghuis

5 ANTWOORDEN 5

Re: Diabetische voetzorg in het verpleeghuis

Fanatiekeling

Ik ben niet van Zilveren Kruis.

Ik dacht begrepen te hebben dat alle medische zorg ( ook de tandarts en fysio) valt onder de kosten van het verpleeghuis. De clienten hoeven en kunnen zich ook niet meer aanvullend verzekeren. 

Dus geen apart potje: alle zorg moet door het verpleeghuis gegeven worden. 

Groet, Feina.

Webcare

Interessante opleiding Manon! 

Best complex, snap dat je hier vragen over hebt. 

Het verzekerde pakket van de Wet langdurige zorg (Wlz) omvat onder andere persoonlijke verzorging, begeleiding en verpleging als vormen van zorg.

Op de website van Zorginstituut Nederland lees je alles over voetverzorging en pedicure.

Op onze website vind je de vergoeding voor pedicurezorg bij diabetes en pedicurezorg bij medische voet.

En je leest hier meer over de vergoeding voor ketenzorg.

@Feina hielp je al een eind op weg. Op de website van het Zorginstituut staat: