Diabetische voetzorg in het verpleeghuis

Starter

Hallo,

Ik werk als praktijkverpleegkundige in opleiding in een verpleeghuis en ben bezig met kwaliteitsverbetering op het gebied van diabetische voetzorg. Het grootste deel van de bewoners is klant van Zilveren Kruis.

Het is gebleken dat er veel onduidelijkheid is omtrent vergoeding/budget voor voetcontrole en -onderzoek bij cliënten met diabetes. Mijn vraag is of Zilveren Kruis hier een apart 'potje' voor heeft, en zo ja welke voorwaarden hieraan verbonden zijn en hoe de zorgorganisatie dit kan aanvragen. 

Daarnaast ben ik benieuwd of en hoe de diabetische voetzorg bij andere zorgorganisaties geregeld/vormgegeven is. Dus als er zorgmedewerkers zijn die hiermee te maken hebben, hoor ik dat graag!

Alvast bedankt voor uw reactie!

Hartelijke groet,

Manon de Wit

Diabetische voetzorg in het verpleeghuis

5 ANTWOORDEN 5

Re: Diabetische voetzorg in het verpleeghuis

Fanatiekeling

Ik ben niet van Zilveren Kruis.

Ik dacht begrepen te hebben dat alle medische zorg ( ook de tandarts en fysio) valt onder de kosten van het verpleeghuis. De clienten hoeven en kunnen zich ook niet meer aanvullend verzekeren. 

Dus geen apart potje: alle zorg moet door het verpleeghuis gegeven worden. 

Groet, Feina.

Webcare

Interessante opleiding Manon! 

Best complex, snap dat je hier vragen over hebt. 

Het verzekerde pakket van de Wet langdurige zorg (Wlz) omvat onder andere persoonlijke verzorging, begeleiding en verpleging als vormen van zorg.

Op de website van Zorginstituut Nederland lees je alles over voetverzorging en pedicure.

Op onze website vind je de vergoeding voor pedicurezorg bij diabetes en pedicurezorg bij medische voet.

En je leest hier meer over de vergoeding voor ketenzorg.

@Feina hielp je al een eind op weg. Op de website van het Zorginstituut staat:

"Alléén voor mensen met verblijf en behandeling in dezelfde instelling geldt dat de geneeskundige zorg van algemeen medische aard, zoals de medische zorg bij bijvoorbeeld diabetesvoeten, óók onderdeel van Wet Langdurige Zorg.

Zijn er forumleden die ervaring willen delen met Manon?

Succes met je opleiding, laat je het weten als je nog vragen hebt?

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Fanatiekeling

Maar wat is nu de conclusie @Pauline ? 

( ik neem toch aan dat de zorgverzekeraar hier duidelijkheid in kan geven).

Groet, Feina.

Starter

Beste Feina en Pauline,

Bedankt voor jullie reacties!

Ik had al begrepen dat de zorgorganisatie verantwoordelijk is voor de persoonlijke verzorging en medische voetzorg, maar las ook in een artikel op de website van Actiz dat de ZZP's en VPT's hier niet voldoende toereikend voor zijn, en de NZa zorgorganisaties adviseert hier de kwaliteitsgelden voor zouden moeten gebruiken (zie https://www.actiz.nl/nieuws/web/ouderenzorg/open/2018/08/voetverzorging-wlz-zorginstituut-nederland-...

Echter, ik vernam van een podotherapeut (die het binnen de vereniging had besproken), dat de zorgverzekeraars een potje hebben voor voetzorg van Wlz-cliënten, en dat de zorgorganisatie deze moet aanvragen bij de verzekeraar?

Groet, Manon

Webcare

De zorgorganisatie is een andere partij dan de zorgverzekeraar.  Er is bij ons geen potje, dit is echt iets wat bij de zorgorganisatie hoort. Ik begrijp dat er bij jou in het verpleeghuis behoefte is aan duidelijkheid. De informatie op de website van Actiz die wij hebben opgezocht over dit onderwerp helpt je alvast wel verder.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.