Behandeling ADHD door 2 instanties

Voorbijganger

Goedenmorgen, een vraagje waar ik niet zo goed uit kom.

Ik ben onlangs gediagnosticeerd voor ADHD. De eerste doorverwijzing was richting het noorden (via Alkmaar naar Heerhugowaard) terwijl ik in Amsterdam werk. De behandeling die is gestart bestaat uit inregelen medicatie. Dit is direct in gang gezet in Heerhugowaard. Een 2e deel zou groepstherapie zijn om meer te leren over ADHD etc. Nu is dat een zeer intensief traject qua tijd. Dit zou door extra reistijd voor mij neerkomen op wekelijks een halve dag werk missen. Terwijl als ik dit in amsterdam zou doen het veel prettiger in te weven is. 

Helemaal overstappen heeft geen zin voor mij omdat het inregelen van de medicatie dan opnieuw moet. dit lijkt me onwenselijk en inefficient. 

Beide organisaties geven aan dat het te doen is, maar dat wellicht de verzekeraar hier niet akkoord mee gaat omdat het kan lijken op 2 maal behandeling voor hetzelfde. Beide instanties hebben contract met Zilveren Kruis. 

Mijn vraag dus: Kan ik de 2 instanties aanhouden? Of moet ik echt het hele traject opnieuw doen bij de 2e instantie in Amsterdam? 

• Psychologische zorg (GGZ)

Behandeling ADHD door 2 instanties

6 ANTWOORDEN

Re: Behandeling ADHD door 2 instanties

Webcare

Goedemorgen Edgar,

Allereerst: welkom op onze community! Leuk dat je ons gevonden hebt.

Wat de behandelaar aangeeft over de verzekeraar klopt. Voor dezelfde indicatie, mogen er geen twee behandeltrajecten door twee verschillende GGZ-zorgverleners gedeclareerd worden. Ook als de organisaties aangeven dat het voor hun te doen is, kan het elkaar gaan tegenwerken. Daarom vergoeden wij dit niet. Ik begrijp dat dit niet het antwoord is waarop je hoopte. Wel hoop ik dat de groepstherapie je goed zal doen, ik ben benieuwd naar je ervaringen hiermee.

Laat je het weten als er nog onduidelijkheden zijn?

Groeten,
Nathalie

Fanatiekeling

Er moet toch een oplossing gevonden kunnen worden! Dit is erg consument-onvriendelijk.

Ik denk dat de oplossing is om even helemaal te stoppen en daarna een nieuwe traject in te gaan met de hulpverlening van eigen keuze.

Groet, Feina.

Voorbijganger

Dank voor de antwoorden. Ik ben net begonnen, dus even een pauze/stoppen is eigenlijk niet wat ik wil. Punt is dat behandeling bestaat uit medicatie inregelen én groepsgesprekken. Aangezien ik het inregelen van de medicatie al ben begonnen en zie dat het werkt, wil ik daar nu niet mee stoppen. Jammer dat dit wel zal moeten omdat de verzekeraar dit niet wilt. Hierdoor moet ik nu een nieuw traject starten, hetgeen hogere kosten oplevert en ongemak. Doel van de gesprekken is om uiteindelijk minder of geen medicatie te hoeven gebruiken. Een langer traject betekent dus ook langer aan de medicatie. En dus ook daar weer hogere kosten. Ik vind dat persoonlijk onbegrijpelijk. Maar goed. De macht is bij de verzekeraar en dus zal ik me ertoe schikken. 

Medewerker

De oplossing die @Feina oppert is inderdaad correct.

Belangrijk in dit geval is dat er dan een nieuwe verwijzing afgegeven moet worden. Vervolgens moet het lopende behandeltraject eerst gestopt worden. Zodra dat in orde is kan er pas elders een nieuw behandeltraject gestart worden. Deze volgorde is van groot belang voor de vergoeding. Is het consument-onvriendelijk? Ja in dit geval moet er het e.e.a. geregeld worden, wat tijd en energie kost. @EdgarNijman ik begrijp je teleurstelling dan ook. 

Echter ligt de macht in dit geval niet bij ons, maar is vastgelegd in de wijze waarop wij (en andere zorgverzekeraars) de nota's moeten verwerken. Uiteraard snap ik de vraagtekens die je zet bij dit beleid. Of het je ontevredenheid wegneemt, dat weet ik niet. Maar even een kleine toelichting over het "waarom". Dit beleid voorkomt dat mensen voor 1 aandoening meerdere behandelingen laten plaats vinden bij diverse behandelaren. Over het groter geheel werkt deze maatregel kostenbesparend.

Het doet mij in ieder geval goed om te lezen dat de medicatie werkt. Wat je keuze ook gaat worden. Veel succes toegewenst met het traject.

Hartelijke groet,

Vind je een bericht leuk en wil je graag je waardering geven? Dit kan door op de Like button te klikken onderaan het bericht.

Voorbijganger

Ja, want waarom zou je een gebroken been maar 1 keer laten gipsen als het ook 6 keer kan? Als of mensen op medische behandeling zitten te wachten. 

Ik heb mijn antwoord en ga ermee verder. In dit geval is het dus een kostenverhogende maatregel.  En de vraagtekens die ik bij de zorgverzekeraars als geheel heb zijn gestegen. Maar dat valt even niet onder deze vraag. 

Bedankt in ieder geval voor de (wel) klantvriendelijke behandeling van het probleem. Ik begrijp heus dat jullie ook alleen maar je best doen en dit soort regels moeten toepassen. 

Medewerker

Dank voor je vragen Edgar en veel succes met de behandeling!

groet,

Jochem