Basis GGZ | niet gecontracteerde zorg

Voorbijganger

Beste mensen,

Verbaasd ben ik over het feit dat, afhankelijk van de route die je kiest om uit te zoeken wat de vergoedingen zijn, er verschillende bedragen voor vergoeding komen boven drijven.

Zo zit psychische zorg in het basispakket en is er een vergoeding tot ruim € 1200,- voor niet-gecontracteerde zorg. Wanneer je echter via de ingang van alternatieve zorg naar psychische zorg gaat zoeken, kom je op een veel lager bedrag uit, maximaal € 650,- per jaar. Een medewerker aan de telefoon vermeldt bovendien dat het effect van alternatieve zorg niet wetenschappelijk bewezen zou zijn?

Mijn vragen:

1. Waarom is het verschil in vergoeding zo enorm groot? Niet iedereen is hetzelfde, ik zou het juist aanmoedigen dat mensen zorg zoeken die passen bij de persoon. Dat zal toch het meest effectief zijn?
  2. Waarom wordt alle alternatieve zorg op één berg gegooid? Op deze manier is er niets meer mogelijk. Wanneer je bijvoorbeeld ook fysio krijgt vanuit het alternatieve circuit valt dat tevens onder het kopje alternatieve zorg. Dat is op zijn minst vreemd!
  3. Vanuit de basisverzekering wordt veel vergoed, wanneer je echter specifiek op zoek gaat naar een hulpverlener in het alternatieve circuit die jou kan helpen, is er ineens veel minder mogelijk. Klopt dat? Zijn de polisvoorwaarden dan niet toe aan een serieuze herziening?

Ik ben benieuwd wat de huidige precieze regels zijn, want het is mij volslagen onduidelijk en m.i. afhankelijk van de route die je neemt door de tabellen heen.

Basis GGZ | niet gecontracteerde zorg

7 ANTWOORDEN

Re: Basis GGZ | niet gecontracteerde zorg

Community Manager

Beste @AK, ik begrijp dat je graag een type behandeling wil ondergaan die we nu niet vergoeden. Mag ik weten om wat voor behandeling het gaat en bij welke zorgverlener je dat wil gaan doen? Dat mag ook in een prive bericht natuurlijk. 

In algemene zin kan ik zeggen dat GGZ zorg vergoed wordt vanuit de basisverzekering en alternatieve geneeswijzen vanuit de aanvullende verzekeringen. Voor de basisverzekering stelt de overheid de kaders vast. De aanvullende verzekering is een product waar verzekeraars zelf van mogen bepalen wat de voorwaarden zijn. 

Fysiotherapie behandelingen vallen onder een andere vergoeding, tenzij de fysiotherapeut geen fysiotherapie behandeling geeft maar iets anders doet, bijvoorbeeld acupunctuur. Dan valt die behandeling wel onder alternatieve geneeswijzen. We kijken altijd naar wat er door een behandelaar wordt ingediend voor de vergoeding. 

De basisverzekering vergoedt inderdaad een hoop. Randvoorwaarde is wel dat de zorg voldoet aan de stand van wetenschap en praktijk. Daarbij wordt gekeken naar zaken als kwaliteit, effectiviteit, kosteneffectiviteit en toegankelijkheid. Alternatieve geneeswijzen voldoen niet aan de stand van wetenschap en praktijk en vallen daardoor buiten de basisverzekering. 

Ik ben wel benieuwd hoe je aan de hoogte gekomen bent van niet-gecontracteerde GGZ-zorg. Dat is alleen van toepassing op niet-gecontracteerde psychische zorg en niet op alternatieve behandelingen. De vergoeding voor alternatieve geneeswijzen vind je op deze pagina

Voorbijganger

Beste Raoul,

Wat ik niet begrijp is dat alternatieve gezondheidszorg anders wordt behandeld dan niet-gecontracteerde zorg. Voor mij (en anderen) werkt reguliere zorg soms niet, want te oppervlakkig gebleken, om die reden kies ik voor zorg die beter past. Het blijft maatwerk. 

Hier heb ik een overzicht gevonden van de vergoedingen niet-gecontracteerde zorg Basis GGZ 2017. 

Ik zal in een pb reageren op je andere vraag.

Mvg,

AK

Fanatiekeling

@AK("Zo zit psychische zorg in het basispakket en is er een vergoeding tot ruim € 1200,- voor niet-gecontracteerde zorg.")

De vergoeding is ca. €1200 voor de module 18003 èn in geval van een restitutiepolis. Ook is dit niet per jaar maar per behandeling:

180003 Intensief € 1.262,82 € 828,73

180004 Chronisch € 1.165,48 € 764,85

Bijvoorbeeld €1262,82 geldt voor de  Basis-Exclusief, en €828,73 geldt voor de Basis Zeker.

Groet, Feina.

Voorbijganger

Dank je wel Feina, dat had ik ook gevonden. Bij Zilveren Kruis beweren ze echter wat anders.

Community Manager

@AK Niet-gecontracteerde zorg en alternatieve zorg zijn twee verschillende zaken. Voor allebei de vergoedingen gelden andere voorwaarden dus laten we ze uit elkaar halen.

De vergoeding voor alternatieve geneeswijzen geldt alleen voor therapeuten die aangesloten zijn bij een van deze beroepsverenigingen (pdf). Bij andere andere alternatief genezers of therapeuten krijg je geen vergoeding voor alternatieve geneeswijzen. Uit de informatie die je me hebt gestuurd blijkt dat de therapeut aangesloten is bij één van de genoemde beroepsverenigingen. Er is alleen een uitzondering (zie 1):

Als de zorg die een therapeut levert in aanmerking komt voor vergoeding uit de basisverzekering geld de vergoeding voor alternatieve geneeswijzen dus niet meer. In jouw situatie gaat het dan waarschijnlijk dus niet langer om de vergoeding van alternatieve geneeswijzen maar om basis GGZ zorg. Of een therapeut gecontracteerd wordt voor basis GGZ zorg wordt bepaald aan de hand van een aantal inkoopcriteria. Die zijn heel anders dan de voorwaarden die we stellen aan alternatieve geneeswijzen. Ik heb even gekeken op de website van jouw behandelaar en die heeft in dit geval er zelf voor gekozen geen contract met ons aan te gaan. 

Waar ik dan op uitkom is dan inderdaad niet-gecontracteerde basis GGZ zorg.

Voorbijganger

Beste @Raoul,

Dan is het dus toch zoals ik had verwacht. Dat werd echter niet zo uitgelegd aan de telefonische informatielijn, daardoor begreep ik het in het geheel niet meer.

Mvg,

AK

Re: Basis GGZ | niet-gecontracteerde zorg

Community Manager

@AK Fijn dat ik het zo heb kunnen ophelderen. Ik denk dat je het beste kan navragen bij de therapeut welke behandeing zij van plan is te geven en of dat valt onder de criteria voor Basis GGZ zorg of alternatieve geneeswijzen. Als je meer vragen hebt hoor ik het graag.