Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Angstbehandelcentrum IPZO: welke aanvullender verzekering en hoeveel eigen risico?

Starter

In 2016 ga ik in behandeling bij angstbehandelcentrum IPZO voor mijn fobie voor wespen. Ik heb al een arts van IPZO gespoken. Hij gaf aan dat mijn fobie veel voorkomt en verwacht een 'normaal' behandeltraject. Welke aanvullende verzekering kan ik nu het best kiezen? En is het slim om mijn eigen risico zo laag mogelijk te kiezen?

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Angstbehandelcentrum IPZO: welke aanvullender verzekering en hoeveel eigen risico?

4 ANTWOORDEN

Re: Angstbehandelcentrum IPZO: welke aanvullender verzekering en hoeveel eigen risico?

Moderator

Hoi Ellen,

Allereerst heb ik voor je gekeken of IPZO een contract heeft met ons voor 2016. Dit is niet het geval. Dit betekent dat, als jouw behandeling verzekerde zorg is, je hier geen volledige vergoeding voor krijgt. 

Daarnaast is het behandelen van een fobie in principe uitgesloten van vergoeding. Alleen in uitzonderlijke gevallen is hier een vergoeding voor. Omdat ik jouw situatie niet kan beoordelen wil ik je adviseren bij je behandelaar na te vragen of de behandeling die jij zal krijgen verzekerde zorg is. 

Een aanvullende verzekering heeft geen invloed op de vergoeding. Wel is bij verzekerde zorg je eigen risico van toepassing! 

Kortom: Ga je naar IPZO, houdt rekening met je eigen risico en een niet volledige vergoeding omdat zij geen contract hebben met ons. En vraag goed na of de behandeling die jij zal krijgen wel verzekerde zorg is. Ook wil ik je aanraden te kijken of er een zorgverlener waar jij je prettig bij voelt die wel een contract heeft . Zo voorkom je dat je extra kosten moet betalen. Gecontracteerde zorgverleners vind je via zk.nl/zorgzoeker

Ik wens je in elk geval heel erg veel succes en sterkte met de behandeling aankomend jaar Ellen!

Re: Angstbehandelcentrum IPZO: welke aanvullender verzekering en hoeveel eigen risico?

Starter

Ha Michelle,

Dank voor je snelle reactie.

Nog een vraagje: op welke term moet ik zoeken op zk.nl/zorgzoeker? Op angst en fobie geeft-ie geen resultaat. Ik weet de juiste zoekterm niet.

Ik hoor het graag, alvast bedankt.

Bewerkt 
Fanatiekeling

Ik vind dat in het antwoord wel veel mitsen en maren staan. Het een sluit eigenlijk het ander uit. 

Als de behandeling van een fobie geen verzekerde zorg is, dan zijn eigenlijk alle andere opmerkingen nutteloos. Want ook als je een gecontracteerde zorgverlener zoekt, blijft het onverzekerde zorg. Dit is zorg die je volledig uit eigen zak moeten betalen. Ik schat dat dit honderden tot duizenden euro's gaat kosten. 

ps ik denk dat je moet zoeken op psychologische zorg of geestelijke gezondheidszorg ( ggz). Ik zou een andere insteek zoeken: nog eens met de huisarts praten en vragen of er nog andere mogelijkheden zijn. en misschien dat de zorgverzekeraar hier ook een grotere rol in kan spelen.

ps de uitspraak " behandeling van een fobie is geen verzekerde zorg" behoeft een nuance, want er moet staan :

" een fobie is geen basiszorg tenzij het om een vaak voorkomende situatie gaat en begeleiding van huisarts of POH-GGZ hielp niet voldoende". 

Ook klopt het niet dat IPZO niet gecontracteerd is. Volgens hun eigen website zijn ze wel gecontracteerd ( in 2015). Ipzo nijmegen is volgens de zorgzoeker wel gecontracteerd in 2015 en voor 2016 zijn de onderhandelingen nog niet afgerond. Ipzo rotterdam is dan weer niet te vinden. Erg onduidelijk vind ik de Zorgzoeker. Als ik bijvoorbeeld op " Ggz zorgaanbieder " zoek in nijmegen dan is het bijna onmogelijk om verder te bladeren na de eerste resultaten. 

Groet, Feina.

Moderator

Het klopt dat het antwoord bestaat uit redelijk wat mitsen en maren. Ik ben niet medisch onderlegd en kan dus de situatie van Ellen niet beoordelen. Ik wil graag Ellen wel vertellen wat ik wel weet.

@EllenT je kunt inderdaad zoeken op GGZ in de zorgzoeker. Hou je wel rekening met het feit dat er altijd een verwijzing van de huisarts moet zijn? Vergoedingsinformatie vind je hier.