Highlighted

Wat houdt jou tegen om te gaan sporten?

Gast

Ik was altijd in topconditie doordat ik 4 dagen per week danste. Na mijn verhuizing  15 jaar geleden kon ik geen leuke dansgroep vinden in de buurt dat bij mij paste. En heb daardoor niet meer echt aan mijn conditie gewerkt. Totdat ik dit jaar de gevolgen heb mogen ervaren; ziekenhuisopname, snel moe, overgewicht en zwakkere spieren en gewrichten. Ik moet weer gaan sporten! Soms kan het moeilijk zijn iets te vinden waar je als oudere kan gaan sporten. Vele sportscholen zijn duur of vragen een heel jaar commitment. En ik zie mijzelf niet tussen al die jonge en prachtige afgetrainde lichamen werken, hahahaha. En vind ik het wel leuk om in een sportschool te sporten? Veel liever wandel en fiets ik. Maar in de winter toch wel wat minder....;-)

Zelf ben ik een proefweek gestart bij een sportschool. Ik weet niet of ik hier reklame mag maken, dus laat de naam even achterwege. De proefweek begon op een avond, die heb ik moeten verzetten. Omdat ik nachtblind ben en helemaal dit vergeten was! hahahaha. Dus heb de proefweek verzet naar de maand Maart. We zullen zien. Het is goed dat zij in het programma ook bloeddruk, diabetes, gewicht etc. controleren. Alleen weer zo jammer dat het weer bij de prijs wordt opgeteld en standaard bij het pakket hoort. Dit kan veel ouderen een te dure onderneming worden. Zeker als je bij je huisarts dit gewoon kan laten controleren. Doordat ik 'mijn proefweek' om te kijken of ik het ook leuk vind en een beetje sparen...ben ik thuis mijn oude sportschoenen gaan aantrekken. Wist je dat je voeten groeien als je ouder wordt? Hahahaha dus moest ik nieuwe sportschoenen kopen. Weer een hap uit mijn budget....Enfin ik heb mijn oude sportschoenen toch aangetrokken en langzaam een beetje gaan 'joggen'  met mijn hond. Kleine stukjes, eerst conditie opbouwen. Kost niets en we hadden er beide plezier in! Het voelde al gelijk goed, behalve dan in te kleine schoenen. Eerst maar eens kijken waar ik de beste joggingschoenen kan kopen en niet te duur.

Heb jij goede ervaringen als oudere met het 'weer' of begonnen met sporten? En waar zou Zilveren Kruis mee kunnen helpen met betrekking tot een vergoeding? Ben ik heel benieuwd naar! Stel, dat ik komend jaar of jaren geen dokter nodig heb, dat bespaart vele kosten, toch? En zou dit moeten worden beloond omdat je aan preventie doet?

Wat houdt jou tegen om te gaan sporten?

20 ANTWOORDEN 20

Re: Wat houdt jou tegen om te gaan sporten?

Community Manager

Wat een ontzettend leuk topic ben je gestart @Ernya! Goed om aan het begin van dit nieuwe jaar in gesprek te gaan over dit onderwerp.

Ik ben benieuwd wat jou tegenhield om te sporten Ernya. En hoe je dit hebt weten om te buigen. Of komt dat vooral door het pittige jaar inclusief ziekenhuisopname dat je achter de rug hebt? Jouw gedachte 'ik moet gaan sporten' zullen velen van ons herkennen. Hoe is het jou gelukt om de knop om te zetten en die - te kleine - sportschoenen op te zoeken? Want de gedachte die je daarbij hebt gehad, kunnen anderen misschien ook helpen.

Welke 'oudere' is ook weer gaan sporten? Hoe heb je jezelf in beweging gekregen en wat ben je dan gaan doen? En: niet onbelangrijk: wat levert het je op? Laat het ons weten! En wellicht weten we elkaar te inspireren!

Tot slot:  Ik wil de discussie over de vergoeding voor sporten graag buiten dit topic houden. Want hierover zijn we al in gesprek in de topics 'Korting sportschool abonnement' en 'Vergoeding Sportschool voor hartpatiënten'.

Verzekerdenraad

hoi @Ernya,

opnieuw beginnen met sporten/bewegen?

goed plan, maar soms moeilijk vol te houden.

ik heb ook de sportschool geprobeert, maar kon uiteindelijk niet volhouden door o.a. een frozen shoulder tussendoor.

op een gegeven moment via de huisarts bij de bas van de goor foundation terecht gekomen via welke de diabetes challenge loopt (wandelen met begeleiding van bv huisarts, fysio, POH, apotheker of thuiszorg).

voor het begin erg lopen twijfelen of ik het persoonlijk wel leuk zou vinden en het wel vol kon houden, maar al doende bleek het erg mee te vallen en nu wandelen we al meerdere dagen per week samen en ook in de winterperiode.
omdat de challenge van origine was voor mensen met diabetes, is het gelijk ook een lotgenotengroepje geworden waar je ervaringen en problemen kunt uitwisselen.
voor mij was het in ieder geval erg goed om daar aan me te gaan doen, zorgde voor meer zelfvertrouwen, meer conditie, meer lotgenoten/vrienden waar je iets van kunt leren en vooral die ik iets kon leren, een ander contact met mijn zorgverleners anders dan tijdens een consult.
kortom, een laagdrempelige manier van sporten, die zeker voordelen heeft en waar het groepsproces voor mij een stimulans(stok achter de deur) is om wel te gaan, terwijl die stimulans er bij de sportschool totaal niet was....

groet mike

Gast

Corina V, ik weet niet precies hoe ik op jouw bericht op op anderen kan reageren hier, dus doe ik het maar zo.

Even op je vragen terug te komen. Wat mij tegenhield met sporten, was dat ik er dacht nooit tijd voor te hebben en een sportschool niet leuk vond en te duur.

Ja, mijn ziekenhuisopname heeft wel even mijn ogen geopend en mij bewust gemaakt dat ik meer moet bewegen en gezonder eten. Juist het 'moeten' gaf mij een naar gevoel. Dit heb ik omgebogen naar ik 'mag' en 'kan' en gezocht naar mogelijkheden. Zoals een proefweek bij een sportschool. Maar ook thuis meer trappen lopen, beetje joggen met de hond, fietsen en beter opletten wat ik in mijn mond stop :-) Ik gunde mijzelf de mogelijkheden en ben nu op onderzoek uit wat het beste bij mij past. Graag wil ik weer kleding aan, die nu niet meer past of straks lekker in de zee zwemmen zonder mij druk te maken van die overtollige kilootjes ;-) Maar ook mij weer beter voelen in mijn vel, meer energie krijgen. Ben het gewoon gaan proberen, niet omdat het 'moet', maar omdat het 'kan'! :-)

Groetjes Ernya

Gast

Goed van je om het toch te gaan proberen en wat fijn dat het je meer opleverde dan je in eerste instantie dacht. En dat klopt ook, we denken vaak vooraf aan dingen die eigenlijk helemaal niet zo hoeven te zijn. Het zelf te gaan ervaren is de beste manier. Zelf organiseer ik ook een wandelgroep met een natuursessie (gratis) op iedere eerste zondag van de maand.  Maar jammer genoeg heb ik hiervoor nog geen aanmeldingen gehad. Jouw bericht gaf mij inspiratie om het eens bekend te maken bij de huisarts... Het klopt dat wandelen verbindt, het is tegelijkertijd een sociaal gebeuren wat weer goed is om eenzaamheid te voorkomen.   

Fijne zondag, Ernya      

Community Manager

Mooi om te lezen @Ernya. Via de juiste woorden en het juiste taalgebruik is het jou dus gelukt om daadwerkelijk in beweging te komen. Denken in beperkingen heb je om weten te buigen ik mogelijkheden. Goede tip voor anderen die willen gaan bewegen!

Wie heeft er nog ook tips die kunnen helpen?

Nieuwkomer

n PDS en brochitis en geen energie weerhoud mij ervan om te sporten

Community Manager

Welkom op de community @Esther17. Wat leuk dat je de moeite hebt genomen om te reageren in dit topic!

Je schrijft dat PDS, bronchitis en geen energie jou weerhoudt om te sporten. Daar kan ik me iets bij voorstellen. Heb je andere oplossingen dan sporten om jouw conditie op peil te houden? Of zou je graag tips willen hebben?

Graag wijs ik je op ons topic 'Stel je zelf voor'. Misschien vind je het leuk om iets meer over jezelf te vertellen?

Gast

Nog een leuk idee!  Ik heb een app (gratis) gevonden waar je je stappen kan tellen en gelijk zien hoeveel calorieen je kwijt raakt. Heel makkelijk op je mobiel te installeren. Je hoeft niet gelijk te gaan rennen, maar af en toe lekker doorstappen, blijkt ook heel gezond te zijn.
Mijn doel is 10.000 stappen per dag en ben gewoon begonnen uit nieuwsgierigheid hoeveel stappen ik maak tijdens mijn dagelijkse wandeling met de hond. Verbaasd dat ik al aan een gemiddelde van 6.000 stappen kom!

Groetjes, Ernya

Community Manager

Ik ben benieuwd welke app dat is @Ernya.

Ken je ook onze Actify Bewegen app? Deze gratis stappenteller houdt je stappen bij en stuurt je op missie om je stappendoel te halen. Je kunt jouw eigen missies bepalen en ze alleen of samen met vrienden doen. Wellicht ook een leuke app om te gebruiken?

Gast

Corine V, ik heb 2 apps. Een van msn Gezondheid en fitness, daar kan je wandelen of rennen invullen. Ook je gewicht, lengte ivm de grootte van je stappen. Daarnaast heb je een goed overzicht van calorieen verbruik en aantal kilometers wat je loopt! Er zit ook een trackdieet aan verbonden en nog meer mogelijkheden, maar deze kosten geld. Daarnaast heb ik een app Pedometer-stappenteller, die vind ik zelf iets minder mbt analyse. Het is gewoon uitproberen. Ik zal die van jou ook eens gaan proberen, leuk, dank je wel.

Nu met het minder goede weer en gladde paden ben ik onder de 10.000 stappen gebleven, toch nog 6.000 dagelijks wandelen met de hond. Wist niet dat ik zoveel kilometer per dag liep! Als alternatief ben ik gewoon wat meer gaan trappen lopen (heb er 2 in huis :-) )

Groetjes,

Ernya

Vaste bezoeker

Ik zou graag gaan sporten, maar ernstig COPD beperkt mij nogal.

Wat ik wel weer ga doen is bewegen bij de fysiotherapeut. Legpress enzovoort kan mij wel verder helpen. Dat is mijn vorm van sport.

Vriendelijke groet, Harry Walker

Vaste bezoeker

Vier kinders opvoeden met alles eromheen was Topsport 😉.

Was altijd in beweging, nu met MS valt er veel weg.

Maar probeer met regelmaat liggend oefeningen te doen, en heb een zitfiets zittend op werk/trippelstoel trap ik rustig elke dag een poosje . Dus al zijn buiten activiteiten niet meer gaan kun je binnenshuis ook wat aan je conditie doen 😉. Allemaal veel Sport plezier !! 

Bezoeker

Hoi @Ernya

Ik heb geen idee wat MAG en wat MAG NIET hier gezegd worden, dus als mijn bericht wordt gedeltelijk (of volledig) gcensureerd, mijn best.

Onder mijn talloze diploma's zit ook een FitnessInstructeur diploma, Personal Trainer en Voedingsdeskundige. Dus wat ik adviseer, is altijd TOP.

Wat betreft het overgwicht, er valt teveel te zeggen, dus ik beperkt het voor nu bij het volgende:

1. Als je TV met internet erop hebt (zoniet, kun je van youtube clips downloaden, op dvd zetten en vervolgens via je TV bekijken), kun je vóór je TV Pilates doen, tijdens de pilates lessen die je op youtube ziet. Pilates is naar mijn (en vele anderen) mening dé sport die iedereen kan en zou moeten doen, want behalve het feit dat als je dat goed doet, voel je (in het begin, daarna raak je aan gewend) vermoeiender dan elke sportschool sessies, het onderhoud, geneest, en verjongt elke deel (en organ) van je lichaam. Dat geld ook voor het verminderen van de LDL cholesterol (het "slechte" cholesterol), verbeteren van de pancreas/alvleesklier (dus helpt bij diabetes) enz. En dat kost je niets.

Je hoeft dus NIET naar de sportschool te gaan.

2. Ontgift je lichaam (onder andere, met sylimarine).

3. STOP met gif en drugs innemen. (onder gif" valen ook de pittige specerijen, die GEEN enkele voedingswaarde hebben, nooit gehaad, niettemin worden ze in voedsle gebruikt en "voedsel" genoemd, terwijl om iets "voedsel" te zijn, moet dat enige VOEDINGSwaarde hebben, anders is dat GEEN voedsel. STOP dus met de "zo moet het" of "zo wordt het altijd gedaan", of "zo doen ze" indoctrinatie. De MENS hoort te denken voor zichzelf, niet na te dien wat "anderen" doen, want "anderen" doen heel veel, je hoeft niet na te dien (er zijn oog wijze gezegden hierover, op lagere school te leren).

4. Stop met de drugsgebruik. Vooral de verslavende drugs, zoals nicotine, coffeine, cocaine enz. Wie dagelijks koffie (dus de verslavende drug koffeine/coffeine) drinkt, is een drugsverslafde, ongeacjt of hij acepteert dit of niet. Info over de drug coffeine is op internet te vinden, net als nicotine en andere drugs die we dagelijk gebruiken terwijl we beweren dat "we hebben niets met drugs te maken".

Verlaag je cholesterol, met gezonde voeding (minder vlees, meet groenten en fruit, noten, spelt brood enz), en olieën met veel unsaturated/onverzadigde vetten erin, zoals rauwe tarwekiemolie (1 tot 2 grote lepes per dag vóór het eten).

Als je lever in orde is, die maakt HDL (goede cholesterol) van de suikers en vetten die je eet, en stuurt het via de aderen overal in je lichaam om tegen de LDL cholesterol te vechten, die terug naar de lever te brengen waar die weer in HDL wordt gemaakt voor dezelfde doel. 

Alchool en drugs verzieken de lever. Trouwens, alle gifstoffen die we binnen krijgen (incl. via de lucht) komen in de lever terecht. Dus ontgiften van je lever met sylimarine is een must.

5. Bak niets. Als je toch wilt bakken, bak nooit in gewone olie, maar uitsluitend in cocos olie, boter, of vet (van de vlees). Die zijn verzadigde oliën die NIET oxideren tijdens het verhitten ervan. Zgn. "gezonde oliën" net veel onverzadigde vetten erin zijn gezon RAUW. Zodra die verhit worden, oxideren masaal en worden puur gif in je lichaam, je propt je lichaam vol complexe/zwangere radicalen  die veel andere radicalen in je lichaam maken en ga zomaar door. Kortom, onverzadigde vetten zijn gezond rauw, verhit ze nooit! Verzadigde vetten zijn zgn. "ongezond" rayw, maar niet ongezind verhit.

Ik zeg "zgn. ongezond" omdat minstens 95% van de vet in ons lichaam wordt door de lever gemaakt uot de suikers die we eten, en NIET uit de vet di ewe eten(!). Dus "halfvolle melk" (of magere melk, alias "wit water") i.p.v. vole melk kopen, is complete onzin, en zelfs gevaarlijk. Afgeroomde melk (dus wat geen echte, en niet eens volle melk met 3,5% vet) bevat nog steeds dezelfde calcium procent per ml, maar veel minder magnesium, want door het vermageren van de melk de calcium & magnesium evenwicht wordt verstoort.

Het lichaaam kan GEEN calcium absorberen mits in de juiste verhouding (2 delen calcoium 1 deel magnesium) met magnesium. Slik je calcium en niet genoeg magnesium ervoor? dan het lichaam probeert het opname balans te vinden door het WEGnemen van magnesium van je botten, waardoor je botten verzwakken. Dat kan funest zijn als je ouder bent/wordt. Teveel calcium creert ook niersteen. Ik merk ook adt er zijn verschillende sites waar je al deze informaties terug kunt vinden, o.a. de verjongingscentrum (punt) nl site, die schijnbaar GRATIS informaties verschaaft.

6. Er zijn weegschallen in de handel die ook de metabolische (je echte) leeftijd meten, als je wilt weten hoe oud je eigenlijk bent, aangezien de leeftijd die men kent volgens de geboorte datum heeft NIETS met ons te maken, noch met hoe presteren we overal (werk, bed enz.), noch met hoelang we leven enz. Onze "officiele leeftijd" heeft alleen maar met de belasting te maken (voor geld..), en met bevolkingsregister, zodat ze ons niet met anderen verwarren met dezelfde naam (maar andere geboorte datum). 

Ik persoonlijk ben 57 jaar oud, en mijn metabolische leeftijd is 39 j.o, omdat ik al deze adviezen ken, zelf gebruik,  en ook gratis aan anderen meedeel.

De adviezenlijst is heel erg lang, en zonder persoonlijke gezondheidsgegevens, incl. bloedgroep enz. kan ik geen gepersonaliseerde adviezen geven, maar voor nu heeft u denk ik genoeg aan de adviezen hierboven vermeld.

Recente foto's van mij ("57 jaar oud") zijn ook op facebook te vinden (Dinu Costel Linta), als bewijs dat ik weet waar ik over heb als ik deze (alles hierboven) adviezen geef.

Prettige dag verder.

Gast

Hallo @Bubu, wat fijn om zo'n uitgebreide informatie te mogen lezen.
Zeker iets om over na te denken  en misschien nieuwe keuzes te maken. Dank je voor je inbreng. Ik vroeg mij alleen 1 ding af. Ik begrijp dat je op een heel gezonde manier leeft en sport je daarnaast ook (waar dit topic over ging) ? Zo ja, welke sport of op welke manier doe je dit dan?

Vriendelijke groetjes, Ernya

Gast

Hallo @MiekedeZeeuw, hahaha ja 4 kids vraagt wel om een topconditie! Wat naar voor je dat je MS hebt en mijn petje af dat je toch nog een manier hebt gevonden om in beweging te blijven!

Bezoeker

Hoi @Ernya, sinds ik heb ontdekt dat ALLES (geneskunde & Politiek & geschiedenis & Sociale gebeuren) is met elkaar verbonden en geleid (in het echt "verwoest") door dezelfde "leidende partij"*, ben ik geschiedenis gaan studeren, plus politiek in de maten waarin deze aan geschiedenis en geneeskunde gerelateerd is, niet meer.

Daardoor ben ik nu minder gaan sporten (en als antwoor dop je vraag: Ik zei al dat Pilates is dé sport die je moet doen, niets anders, plus de dagelijkse fietstochten), maar wel gezond gaan leven, met mijn eigen shake-mix (eigen recept) vóór het ontbijt, mijn eigen lijst voedingssupplementen, mijn eigen gekozen drinkwater (mensen die bij PWN Noord-Holland en Duinwater Zuid-Holland werken drinken nooit water uit de kraan. Weet je waarom? Ik heb daar ook gewerkt, daarom weet ik dit. De vraag is retorisch) en mijn eigen zelf gemaakte menu's/gerechten.

Ik zie dat je veel op sport blijft gefixeert. Jammer. Het is irrelevant wat voor sport beoefen je als je aan die andere bovengenoemde aspecten (voeding enz) niet de juiste aandacht geeft. Dat geld ook voor de intensiteit en lengte van de trainingsessies, die totaal irrelevant zijn (je kent de jojo effect, niet waar?). Relevant is alleen maar hoe EFFICIENT je sport. En deze efficientie is verschilende bij iedereen, afhankelijk van je leeftijd, geslacht, bloedgroep, voedinsmiddelene die je gebruikt, de lucht die je ademt, de woon locatie, wat voor soort werk (vor geld) je doet enz enz.

Kortom, efficient persoonlijk advies kan gegeven worden alleen maar na het kennen van alle persoonlijke aspecten van de persoon in kwestie.

Anders.., algemene adviezen kunnen zijn: Eet minder zoet enz enz, wat ik je in mijn ander bericht heb verteld.

Dat je zou het hele verhaal ("the whole picture") moeten kennen/weten om alles te begrijpen, inclusief hoe kun je lichamelijk beter van worden, en op de normale snelheid verouderen (bijna alle mensen op aarde verouderen nu veel te snel i.t.t. de menselijk normale veouderingssnelheid), het is nu teveel gevraagd aangezien de reuzachtige hoeveelheid informaties ervan, plus dat de mogelijkheid dat te begrijpen vereist weer een lijst speciale voedingssupplementen die de hersens sterk verbeteren (vooral qua geheugen en begrip vermogen), zoals Ginkgo Biloba, Kalium, Vinpocetine.. enz enz., en ik neem aan dat je maar "simpele oplossingen" zoekt, die weing geld en tijd kosten, en snel resultaten releveren. En daarvoor heb je al advies van mij in mijn ander bericht. Nog meer gratis info vind je op een van mijn sites, hier: http://www.verjongingscentrum.nl/ *

NOTA: De facebook site (op op bovengenoemde site, http://www.verjongingscentrum.nl/spreekuren.html) is geblokkeerd door de Talmud-ianse facebook moderators (de ook bij de faraceutische maffia werken), op politieke redenen, die ze niet willen toegeven, hun bewering zijnde dat "ze moeten eerst mijn daar verstuurde foto (die ze om gevraagd hebben "om de echtheid vam mijn pagina daar te verifieren", dus BS van de hoogste plank, want het zien me op een foto heeft niets met "de echtheid van de site" te maken; de sites worden NIET geverifieerd volgens de persoonlijke foto van de eigenaars) checken voordat ze mijn facebook pagina deblokkeren. Te merken is dat "ze checken mijn foto" sinds 2 jaar geleden, en ze zijn nog niet klaar ermee. Duidelijk*, toch? Smiley Knipoog.

Mijn advies is: Ga zelf op onderzoek uit, vertrouw niemand. Als je goed je onderzoek doet, ontdek je ook welke sites (& info erop) zijn fake en bewust misleidend (om je ziek te krijgen), en welke echt. Heb je nog meer hulp ermee? Vertel me jouw skype nickname en ik vertel je meer daar.

mvg.,

D.C.L.

*sinds ik internationaal zeer bekend werd als geschiedenis onderzoeker, whistle blower enz.., word ik overal geblokkeerd op de meest absurde redenen.

Trouwens, mijn persoonlijke facebook pagina van de is ook permanent geblokeerd, maand na maand (met een paar uren of minuten ertussen), op basis van verzonnen postings op mega drukke groepen, waar je al na 1 minuut kun je je posting niet meer terug vinden dooe al die postings elke seconde; niettemin facebook "vindt" daar postings van mij van 2014 en 2013.

Moet ik meer zeggen? Smiley Erg vrolijk)

Ze zijn blijkbaar zeer bang van mij nu, en wat ik te zeggen heb.

Gast

@Bubu Dat is weer een heel verhaal ;-) Mooi hoe je alles onderzoekt en ik begrijp dat het je aan het hart gaat. Zelf ben ik zeker bewust van gezonde manier van leven en voeding, naast sporten. Omdat dit topic over sporten gaat, wilde ik mij even hieraan houden. En ja, er zal altijd wel iets niet goed voor je zijn.. en ook hele lekkere dingen. Ik vind als je er bewust van bent, dan kies je ook bewust. 'Moeten' staat niet in mijn woordenboek, wel 'kunnen' en jezelf 'gunnen'. Ik wil de discussie hierbij laten en wens je veel succes met hetgeen je bezig bent.

Warme groet, Ernya 

Slim armbandje TEZER R16S

Starter

Al bijna 1 jaar in gebruik, heb ik deze Tezer activity tracker. Familie en vrienden hebben ze ook en zijn er zeer tevreden mee.

Een prima prijs van 20 to 24 euro. Gewoon betaalbaar en erg handig met een app voor op je telefoon.

Het bandje is waterdicht, telt je stappen, geeft je een gezondheids index aan, kan je bloeddruk meten en ook info weergeven bij een oproep.

Het dagelijks bekijken van je activiteiten helpt mee om meer te bewegen. Ook je bloeddruk en hartslag kan je meten. Zelfs voor de sporters is er een instelling om je hartslag continu, per minuut te loggen. De batterij gaat dan ca. 7 dagen mee. Normaliter is dit ruim 20 dagen.

Voorheen heb ik 3 andere trackers gehad maar binnen 1/2 tot 1 jaar waren ze stuk. Jammer van het geld, ze waren 160-230 euro per stuk.

Ik hoop dat mijn bijdrage meer bewust bewegen teweeg kan brengen.

Community Manager

Bedankt voor je tip @BertusS! Ik heb jouw tip verplaatst naar dit topic omdat dit topic over bewegen gaat. In dit topic zijn we in gesprek over sporten en bewegen. Ik denk dat jouw tip voor een betaalbare activity tracker kan helpen om mensen in beweging te krijgen.

Heeft er iemand ook zulke goede ervaringen als Bertus een activity tracker? Of misschien wel met het bandje dat Bertus noemt? Helpt zo'n bandje jou om in beweging te komen?