Verbouwen of verhuizen: wat is de juiste keuze op je 'oude' dag?

Community Manager

Zo lang mogelijk thuis blijven wonen als je ouder wordt. Dat wil waarschijnlijk iedereen. Maar je huidige woning is wellicht niet levensloopbestendig. Het huis is bijvoorbeeld niet gelijkvloers en ongeschikt als bewegen moeilijker wordt. Je hebt dan twee opties: de woning aanpassen of verhuizen.

Verbouwen?
Je kunt er natuurlijk voor kiezen om te blijven wonen waar je nu woont. Maar kan dat dan ook? Of moet je verbouwen? En wat moet er dan verbouwd worden?
Misschien heb je je woning al ‘seniorproof’ gemaakt.  Dan zijn we benieuwd: wat heb je aangepast in je woning? En bevalt het?

Of verhuizen?
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je liever verhuist naar een seniorenwoning. Waarom zou jij liever verhuizen dan verbouwen? Welke voordelen heeft dit? Deel je ervaringen en ga in gesprek met elkaar!

Verbouwen of verhuizen: wat is de juiste keuze op je 'oude' dag?

15 ANTWOORDEN

Re: Verbouwen of verhuizen: wat is de juiste keuze op je 'oude' dag?

Community Manager

Voor ons nieuwe online magazine ‘Prettig ouder worden’ willen we mensen interviewen die onlangs hun huis hebben aangepast op het ouder worden. Of die overwegen om te verhuizen naar een seniorenwoning.

Heb jij verbouwd? Of overweeg je dat te gaan doen? Of ben je verhuisd naar een seniorenwoning? Misschien vind je het dan leuk om hierover geinterviewd te worden. Stuur in een privébericht je naam en telefoonnummer. Dan nemen wij contact met je op!

Gast

Ouder worden heb ik persoonlijk veel moeite mee,omdat je moet leren steeds meer in te leveren wat ik niet wil,en je lichaam toch moet aanpassen ,waardoor je toch moet toegeven om in te leveren,ik woon nog steeds zelfstandig met mijn vrouw die veel voor mij doet en mee gaat naar zieknhuis enz,daardoor kan ik nog zeer veel ondanks het ouderworden en dat betekent voor mij nog steeds niet in een seniorwonig wil verhuizen.

Hier kan ik nog zoveel prettige dingen doen zoals mijn bloemen tuin,kanaries houden,dit alles gaat langzamer maar ik heb hier nog veel plezier in ondanks mijn reuma en mijn parkison  die ik heb wat zich steeds meer van je lichaam vraagt,daar naast zijn er veel hulp midelen die je kan gebruiken en zo ook de woning aan kan passen dus voorlopig ga ik zeker nog niet nar een senioren woning om met mijn armen over elkaar te zitten naar buiten te staren

Community Manager

Dank voor je reactie @wdfaasse1290. Jouw reactie heb ik verplaatst naar dit topic dat over verbouwen of verhuizen gaat. Ik stuur nog even een priveberichtje om te vragen of je het leuk zou vinden om mee te werken aan een interview.

Ik lees dat jij liever in je huidige huisje blijft wonen zodat je kunt genieten van je tuin en je vogeltjes. Dat kan ik me helemaal voorstellen. Als je zou gaan verbouwen, wat zou je dan als eerste aanpakken?

En hoe kijken anderen hier tegenaan? Herkenbaar wat @wdfaasse1290 zegt?

Gast

Wij zitten eigenlijk midden in deze beslissing.

Door de gezondheid van mijn vrouw zochten wij een woonvoorziening welke voor ons op de toekomst zou zijn voorbereid.

Door onze relatief jonge leeftijd is dat erg lastig. Mijn vrouw wordt in december 55 en ik ben 53 jaar. Een seniorenwoning.. Het is een onmogelijke opgave gebleken deze op korte termijn te vinden. Een aanleunwoning zou de voorkeur hebben.

Voor mijn vrouw hebben we tot vier maal een woonvoorziening aangeboden gekregen. Even een ciz indicatie aanvragen en het is geregeld. Maar wij willen bij elkaar blijven tot zover als het nog kan. Ik zou toch nog heel graag een stukje leuker leven met mijn vrouw willen ervaren. Het zijn echt turbulente jaren geweest met de gezondheid van mijn vrouw. De laatste verworven diagnose is vasculaire dementie.

Doordat een passendere woonruimte vinden onmogelijk is op een redelijke termijn hebben wij gekozen tot aanpassen van onze woning.

Toilet had ik op eigen gelegenheid al laten aanpassen/verhogen.

Gisteren is er na zeer veel problemen met aanvragen via de wmo na vier maanden eindelijk iemand bij ons geweest voor een indicatiegesprek.

Wij hebben een eigen inpandige opgang met trap. Hier gaat een traplift voor komen. Voor de trap welke naar onze slaapkamer reikt kan geen aanpassing worden gedaan. Daarbij word een aanpassing aan een tweede trap sowieso niet gedaan vanuit de wmo. (?) Ook zal er een halofoon worden aangebracht.

Valbeveiliging in toilet en douche alsook een douchestoel wil de wmo ook niet vergoeden. Deze aanpassingen moeten wij zelf doen. Eigenlijk best vreemd aangezien wij door ons hogere inkomen de volle eigen bijdrage moeten betalen tot de traplift is terugbetaald. Nou zullen de kosten voor beugels wel mee vallen denk ik. Maar een goede douchestoel is toch wel een ander verhaal. Overigens was de persoon welke het huisbezoek bij ons had gebracht wel van mening dat er wel een douchestoel en valbeveiliging alsook beugels nodig zijn. Ik kreeg het advies op google te kijken. Mooi advies.

Het is nu wachten tot de indicatie daadwerkelijk zal worden uitgevoerd.

Onze aanvraag is al sinds 25 juli 2017 onderweg. De wmo is tot drie maal toe onze aanvragen kwijt geraakt. Er zou nu spoed gezet worden achter onze aanvraag. Vandaag het bericht gekregen dat we ongeveer 8 weken verder zijn als de traplift geleverd kan worden. Met de feestdagen in het vooruitzicht plus de wachttijd plus de dag dat wij eigenlijk de aanvragen hadden gedaan zijn we 6 a 7 maanden verder.

Overigens moeten wij om de traplift te krijgen voor mijn vrouw een slaapvoorziening maken op de eerste woonlaag. Dat is een eis vanuit de indicatie.

Maar goed. Na deze aanpassingen hopen wij dat we weer even vooruit kunnen.

Community Manager

Wat een verhaal @Eric-W. Ik lees al dat je naast wijsheid ook veel geduld nodig hebt. Ik begrijp dat vooral de reden dat er geen geschikte woningen zijn ervoor zorgt dat jullie er nu voor kiezen om jullie huidige huis aan te passen. Zodra je een beroep op de WMO doet, krijg je inderdaad te maken met wet- en regelgeving. Dat kan soms belemmerd werken. Een al aangepaste woning zou dan handiger zijn.

Misschien heb je iets aan de hulpmiddelen waarbij je gebruik kunt maken van Zilverkorting? Ik weet dat je Zilverkorting kunt krijgen op bijvoorbeeld een douchestoel.

Zijn er anderen die hun huis hebben laten aanpassen en die misschien tips hebben voor @Eric-W? Hoe pak je het aan? Wat mag wel wat mag niet? Wat heb jij laten aanpassen? En hoelang duurde het voor de aanpassing gerealiseerd was? Deel jouw ervaringen in dit topic!

Community Manager

Workshop 'Langer zelfstandig thuis'
Een ergotherapeut maakt je wegwijs in hulpmiddelen, woningaanpassingen en voorzieningen. De workshop duurt 2 uur.

Wanneer: Donderdag 28 december 2017 van 13.00 - 15.00 uur
Waar: In het Zilveren Kruis gebouw aan de Dellaertweg 1 2316 WZ  Leiden, naast het centraal station Leiden.

Wil je meedoen?  Stuur me dan even een privebericht. En laat even weten wanneer je met de auto wilt komen.

Gast

Ik zou heel graag mee hebben gedaan.

Morgen is helaas een werkdag voor mij en op zo,n korte termijn kan ik niets meer regelen.

Groet, Eric.

Community Manager

Begrijpelijk @Eric-W.

De workshop maakt onderdeel uit van onze 2 dagen 'Thuis bij Zilveren Kruis'. Het hele idee en de invulling van deze 2 dagen is pas recent ontstaan. Dus het is allemaal een beetje last minute. Als we het volgend jaar weer doen, dan maken we het ook eerder wereldkundig!

Community Manager

Begrijpelijk @Eric-W.

De workshop maakt onderdeel uit van onze 2 dagen 'Thuis bij Zilveren Kruis'. Het hele idee en de invulling van deze 2 dagen is pas recent ontstaan. Dus het is allemaal een beetje last minute. Als we het volgend jaar weer doen, dan maken we het ook eerder wereldkundig!

Gast

Ik begrijp het. 

Had wel interesse gehad aangezien het onderwerp actueel is bij ons.

groet,Eric

Bezoeker
Keuze tussen verbouwen of verhuizen hangt tegenwoordig erg af van de gemeente waarin je woont en de bereidheid van de WMO om mee te werken en te denken met je situatie. Wij hadden het geluk een hele fijne consulente te treffen die keek naar wat goed was voor ons als gezin ipv naar het geldplaatje te kijken (wij hebben een enorme verbouwing achter de rug voor onze gehandicapte dochters met een progressieve stofwisselingsziekte).

Community Manager

Welkom op de community @BrendaDenBoerVeneman. Wat fijn dat jullie een consulente hebben getroffen die goed met jullie meedacht!

De vergoeding voor woningaanpassing gaan inderdaad via Wmo. Gemeenten bepalen zelf hoe de uitvoering van de Wmo wordt geregeld. Dat houdt in dat de Wmo per gemeente iets kan verschillen. Als 'burger' kun je daar dus nauwelijks invloed op uitoefenen. En dan is het fijn als je iemand treft die goed meedenkt. Daar kan ik best iets bij voorstellen. Maar eigenlijk zou het toch niet zo moeten zijn dat waar je woont, kan bepalen of het verhuizen of verbouwen wordt.

Zijn jullie veel tijd en moeite kwijtgeweest om de verbouwing voor elkaar te krijgen? En heb je nog hulp gevraagd of gekregen bij het aanvragen? Mocht je als ervaringsdeskundige nog tips hebben, wil je ze dan met ons delen?

Sterkte bij het begeleiden van het ziekteproces van jullie dochters. Verdrietig dat zij hiermee te maken hebben. Even los van het onderwerp van dit topic: Ik weet niet of jullie ook mantelzorgers voor hen zijn, maar mocht je een aanvullende verzekering met 2 of meer sterren hebben dan is de vergoeding voor hulp bij mantelzorg misschien interessant voor jullie?

Bezoeker

Wij zijn zeker hun mantelzorgers. Nu alle verzorging nog zelf, maar binnenkort professionele hulp uit WLZ/PGB. Idee mbt de verbouwing van onszelf, hulp van ergotherapeute van de mytylschool van onze dochters mbt programma van eisen en tekeningen. Eerste gesprek met WMO samen met ergo en maatschappelijk werk van school in november 2016, start verbouwing eind april 2017. 3 weken totaal uit huis geweest (woonlift geplaatst, 4 deuren, waaronder de voordeur, verbreed (rolstoelgeschikt) van 2 slaapkamers 1 grote gemaakt, douche aangepast met douchebrancard, overrijdbaar toilet en onderrijdbare wastafel (en alle leidingen aangepast), rolstoelopgang bij voor- en achterdeur), plafondtillift vanuit de beide hoog/laagbedden naar de douche), daarna moesten er nog een aantal kleine dingen gebeuren. Wat ons enorm geholpen heeft is de ondersteuning en programma van eisen van de ergotherapeute. Zij heeft onze ideeën vertaald in plattegronden en hulpmiddelen.

Community Manager

Dat is een hele ingreep geweest @BrendaDenBoerVeneman! Ik zie wel dat het flink wat tijd kost om alles voor elkaar te krijgen. Dus als er aanpassingen nodig zijn, is het zaak om daar op tijd en met de juiste mensen voor te gaan zitten. Bij jullie heeft de ergotherapeut dus een belangrijke rol gespeeld, begrijp ik.

Een ergotherapeut zoekt naar problemen die de zelfstandigheid en zelfredzaamheid beperken en komt vervolgens met diverse tips, aanpassingen en hulpmiddelen om de problemen te beperken of weg te nemen.

Vanuit de basisverzekering hebben alle verzekerden recht op vergoeding van tien uur ergotherapie per jaar. De kosten van ergotherapie vallen onder het verplichte eigen risico, behalve voor kinderen tot 18 jaar.

Bezoeker

In WMO termen is onze verbouwing heel snel gegaan. Ruim een half jaar tussen de eerste gesprekken en het eind van de verbouwing. Ik ken medeouders van zorgintensieve kinderen waar het vaak al meer dan 1 een jaar duurt voor er uiteindelijk een beslissing is genomen, laat staan al begonnen. Dus wij mochten zeker niet klagen.