Slecht ter been: hoe snel ben jij buiten bij brand?

Community Manager

De brandweer heeft gemiddeld 7,5 minuut nodig om bij een brand te komen. Gelukkig kunnen de meeste mensen zich al binnen enkele minuten in veiligheid brengen. Maar dit geldt niet voor iedereen. Ouderen en mensen die slecht ter been zijn hebben doorgaans meer tijd nodig om te vluchten voor brand. In 2016 waren 2 op de 3 brandslachtoffers ouder dan 60 jaar.

Hoe heb jij de brandveiligheid in huis geregeld (bij je naasten)?

Slecht ter been: hoe snel ben jij buiten bij brand?

3 ANTWOORDEN

Re: Slecht ter been: hoe snel ben jij buiten bij brand?

Nieuwkomer

Binnen in mijn appartement heb ik melders, dus dat gaat (hoop ik) goed. Toch voel ik mij niet veilig want ik woon op de derde etage, naast mijn voordeur,in de hal, is een vluchtluik het dat op,niets mis mee zou je zeggen, maar ik ben rolstoel gebonden en op de 2e etage woont nog iemand die rolstoelgebonden is.

Op de lift staat niet gebruiken bij brand, ik blijfmij afvragen wat ik moet doen bij brand?? Wachten tot de brandweer komt, weten die dat er mensen zijn in het gebouw die er dus niet uit kunnen?? Dat geeft dus een onveilig gevoel.

toen ik nog is een “ gewoon” huis woonde heb ik brand gehad, maar daar kon ik gelukkig uit, maar nu??

Starter
Ik heb een blusdeken en een schuimblusser, woon op een flat waar op last van de brandweer deuren tussen de balkons vrijgehouden moeten worden. Dit omdat er op onze grote 6 verdiepingen flat, maar 1 trappenhuis is.

Die deuren vrijhouden, en 60 cm om door te kunnen lopen is niet leuk. Onze balkons zijn 1.05m diep. Je kunt dus eigenlijk geen stoel laten staan. Ik hou de deur van woonkamer naar balkon van het slot af. Dan kan ik er in elk geval aan 2 kanten uit.

Mijn beide buren hebben aan hun kant spullen tegen de tussendeuren gezet. Deze zijn dus niet bruikbaar. Heel soms gaat er een brief rond. Dat door vrijgehouden moet worden. Controle. Boete..
Dit laatste gebeurt dus niet.

Ik woon in een seniorenflat...

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Beste @Mary23 en @MomaMamo,

Goed om te lezen dat jullie hier van je laten horen.

Mary, ik ben erg benieuwd of je jouw situatie weleens met de eigenaar / beheerder van de flat waar je woont hebt besproken? Ik kan me inderdaad voorstellen dat de situatie zoals die nu is je geen veilig gevoel geeft.

Momamamo, goed dat je een blusdeken en een schuimblusser in je bezit hebt. Heb je ook rookmelders? En wat lastig dat je geen stoel kan laten staan. Maarja je veiligheid vooropstellen is wel het belangrijkste. Worden er vaak controles gehouden betreft de spullen die niet tegen de tussendeuren mogen staan?

Ik ben ook erg benieuwd naar de ervaringen met brandveiligheid van anderen. Dus laat vooral van je horen!