Waarom wordt mondhygiëniste niet volledig vergoed

Bezoeker

Wij hebben een aanvullende tandartsverzekering met 3*. Het maximale bedrag per jaar is 1000 euro.

Wij gaan braaf 2x per jaar naar de tandarts voor controle (dat wordt 100% vergoed) en 2x per jaar naar de mondhygieniste (dat wordt 75% vergoed).

Wij hebben geen mondproblemen.

Waarom wordt de mondhygieniste niet volledig vergoed?

Ik begreep inmiddels dat de mondhygieniste geen M codes declareert, maar T54.

T codes worden inderdaad maar 75% vergoed, maar het schijnt een hele normale en gebruikelijke behandeling te zijn. Kiezen en tanden worden schoongemaakt en daarna gepolijst. Er wordt niets gedaan met het tandvlees.

Je zou toch denken: tandartscontroles en mondhygieniste zijn toch de basis om een gebit goed te houden?

Declareert de mondhygieniste verkeerd misschien?

Waarom wordt mondhygiëniste niet volledig vergoed

3 ANTWOORDEN

Re: waarom wordt mondhygieniste niet volledig vergoed

Medewerker

Beste Muis,

Als je wilt weten waarom de mondhygiëniste de code T54 gebruikt zul je dit bij haar na moeten vragen. Er moet in ieder geval sprake zijn (geweest) van parodontitis. In de bijgevoegde link kun je lezen hoe het paroprotocol in zijn werk gaat. Ik zal het ook in het kort proberen weer te geven.

Bij iedere controle controleert de tandarts de status van het tandvlees door middel van een zogenaamde DPSI score. Bij een score van 3 of hoger is er sprake van "pockets", of te wel ruimte tussen het tandvlees en de wortels.

• Om vast te stellen of en zo ja bij welke elementen er pockets zijn wordt er een 0-meting uitgevoerd. Dit wordt gedaan het opnemen van een parodontale status met een  T11 of een T12.
  • Vervolgens worden alle elementen waarbij pockets aanwezig zijn initieel behandeld met de code T21 of T22. Dat betekent dat alle elementen tot onder het tandvlees worden schoongemaakt.
  • Na enkele maanden vindt er een herbeeordeling plaats om te kijken of de pockets zijn verdwenen dan wel zijn verminder. Dit gebeurt met de code T31 of T32.
  • Mocht het noodzakelijk zijn dan kan er worden gekozen voor een chirurgische behandeling. Dit betekent dat het tandvlees helemaal wordt open gesneden en dan de wortels worden schoongemaakt.
  • Hierna kom je in de nazorg terecht. Dan worden dus de codes gedeclareerd zoals de code T54.
  • Het behandeltraject wordt afgesloten met een evaluatie. Als hierbij blijkt dat er geen pockets meer aanwezig zijn kan het paro-traject worden afgesloten en kan de tandarts of mondhygiënte overgaan tot het declareren van de mondhygiënische codes zoals de M03.

Samengevat komt het op neer dat de mondhygiëniste de T54 alleen in rekening mag brengen als zij eerst het paro-protocol heeft doorlopen. Dus eerst de T11/T12, dan de T21/T22 en dan de T31/T32. Als er bij de evaluatie geen sprake meer is van pockets dan moet de mondhygiëniste overstappen naar de M03.

Ik zou dan ook contact opnemen met de mondhygiëniste en vragen waarom zij van mening is dat er nog nazorg in rekening gebracht moet worden.

Veel succes. En mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,

Ron Burgers

Paroprotocol NVvP

Re: Waarom wordt mondhygiëniste niet volledig vergoed

Bezoeker

Goedemiddag Ron,

Dank voor je duidelijke uitleg.

We gaan inderdaad maar eens navragen bij de mondhygieniste waarom zij dit zo declareren en geen M codes gebruiken.

In 'mijn zorgverbruik' kan ik teruggaan tot 2013. Zowel bij mij als bij mijn man is er tussen 2013 en 2017 nooit anders gedeclareerd dan T54. Ik kan nergens T21,T22,T31 of T32 vinden.

Er is bij ons allebei wel ooit wat tandvlees weggesneden, maar ook daarvóór is nooit anders gedeclareerd dan T54.

Is het nu zo, dat T54 tot in het oneindige gedeclareerd kan worden??

Wel vervelend dat jullie bij het zorgverbruik wel de omschrijving zetten maar niet de bijbehorende code.

vriendelijke groet,

muis

Re: Waarom wordt mondhygiëniste niet volledig vergoed

Medewerker

Beste Muis,

Alleen als de DPSI score daar aanleiding voor geeft kan de T54 door gedeclareerd blijven worden. Dit zou je dus na kunnen vragen bij de mondhygiëniste of de tandarts.

Ik weet niet wat de reden is waarom er in het zorgoverzicht niet voor is gekozen om de behandelcodes weer te geven. Wellicht heeft dat er mee te maken dat behandelcodes de meeste verzekerden niets zeggen. Misschien dat een van de collega's van het webcareteam daar een antwoord op kan geven.

Als je mij via een privébericht je relatienummer of naam en geboortedatum stuurt kan ik kijken of ik meer kan vinden. Als je meer wilt weten over gedeclareerde tandheelkundige codes dan kun je dat ook doorgeven. Dan zal ik daar ook wat over proberen te zeggen.

Met vriendelijke groet,

Ron Burgers