Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Verzekering beugel en kunsttand ... hoe werkt dit?

Starter

Ik heb voor de aanstaande orthodontiebehandeling van mijn dochter destijds een (AGIS) gezinnenpolis afgesloten. Omdat het wisselen van de kiezen erg langzaam gaat is de behandeling tot nu toe steeds uitgesteld. Het wachten is op het wisselen van de laatste kies ...  Maar goed met de Gezinnepolis ben ik 90% verzekerd tot maximaal €1.500.  Echter onlangs van de orthodontist te horen gekregen dat na de beugelbehandeling de ingreep uitgebreid moet worden met de plaatsing van een kunsttand. De verzekering moet dus in ieder geval verhoogd worden. Maar valt het plaatsen van een kunsttand nu ook onder orthodontie- of tandartsverzekering? Moet ik overstappen naar Aanvullend 4 sterren bij Zilveren Kruis? Welke verzekering adviseer je? Op de site zie ik dat verzekeringen van Agis niet meer kunnen worden afgesloten. Er wordt trouwens vreemd genoeg niet verwezen naar gelijksoortige alternatieven van Zilveren Kruis!? Graag en thx.

Hier geplaatst omdat chat en email op zilverenkruis.nl niet beschikbaar zijn.

Verzekering beugel en kunsttand ... hoe werkt dit?

3 ANTWOORDEN

Re: Verzekering beugel en kunsttand ... hoe werkt dit?

Medewerker

Hallo @Reiniers,

Ik ontwaar een aantal vragen in je bericht. Terechte vragen overigens.

Ik ga proberen ze één voor één aan te stippen. 

Als ik je verhaal goed begrijp gaat er eerst een beugel geplaatst worden en weer verwijderd worden aan het einde van het traject. Vervolgens wil de orthodontist (?) ook een tand vervangen door een kunsttand.

Ik ga er vanuit dat we het bij deze al deze ingrepen over een minderjarig kind hebben.

1. Valt het plaatsen van een kunsttand nu ook onder orthodontie- of tandartsverzekering?

Dat ligt eraan. Is je dochter nog minderjarig wanneer de kunsttand geplaatst gaat worden? Welke code wil de orthodontist precies uitvoeren bij het vervangen van die tand? Deze informatie heb ik van je nodig om je vraag duidelijk te beantwoorden.

2. Wat zijn gelijksoortige alternatieven van Zilveren Kruis t.o.v mijn oude Agis pakketten?

Het makkelijkste is om dit te bekijken op individueel vergoedingsniveau. Zie bijvoorbeeld Vergoeding orthodontie tot 18 jaar op onze website. Je ziet bovenaan de vergoedingspagina verschillende tabbladen, waaronder 'Zilveren Kruis' en 'Agis'. Zo kun je de vergoeding van jouw Agis gezinnen pakket vergelijken met de vergoeding uit de aanvullende verzekeringen van Zilveren Kruis.

3. Moet ik overstappen naar Aanvullend 4 sterren bij Zilveren Kruis? Welke verzekering adviseer je?

Nee, ik zou je zeker niet nu ineens de hoogste aanvullende verzekering aanraden. De Aanvullend 3 sterren verzekering geeft €2000 orthodontievergoeding. Dat is al een hogere vergoeding dan de Gezinnenpolis die je nu hebt.

Een orthodontie traject duurt meestal even. Soms korter, maar geregeld langer dan een jaar. Er is dus geen bleodspoed met veranderen nodig nu mijns inziens. Smiley Vrolijk 

Dus ik zou je nu uberhaupt nog geen wijziging aanraden, zolang vraag 1 nog niet opgehelderd is.

Je hebt nu vergoeding voor een orthodontie traject, namelijk €1500. Dus mocht de behandeling morgen starten is er geen man overboord en je kunt dan nog gerust op een later tijdstip omhoog switchen als je voorziet dat je meer dan €1500 kosten gaat maken ten laste van dit tegoed.

Ik hoor graag van je met geplande code(s) van de orthodontist en voorziene leeftijd van je dochter bij uitvoering van de code(s) uit vraag 1!

Wordt lid om te reageren en deel te nemen aan deze community.

Starter

Dag Jeroen,

Dank voor je reactie. Hieronder mijn toelichtingen.

Kunsttand: mijn dochter heeft een (volgens de tandarts en orthodontist veel voorkomende) genetische afwijking waardoor zij in het bovengebit een tand mist: de hoektand aan de rechterzijde. Haar snijtand zit op de plek van de hoektand. Tussen de snijtand en de eerste kies zit dus een gat. De orthodontist heeft voorgesteld mbv een beugel de snijtand naast de eerste kies plaatsen. Op de 'vrijgekomen' plek wordt dan naast de rechter voortand een kunst hoektand geplaatst. Ik heb geinformeerd naar de code voor het plaatsen van de kunsttand, maar nog geen uitsluitsel verkregen. Of kan je dat op basis van bovenstaande informatie al vaststellen?

Geplande leeftijd waarop de kunsttand geplaatst gaat worden ligt tussen 17 en 18 jaar.

Ik hoor graag van je. 

Reinier Springveld

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Hey Reinier, we gaan echt de codes nodig hebben om je te kunnen vertellen hoe en wat. Kosten die onder orthodontie vallen vergoeden we tot de 18e verjaardag. Ik raad je dus aan te kijken of zoveel mogelijk nog voor haar 18e verjaardag kan worden geregeld.