Vergoeding tandarts na verwijzing KNO

Nieuwkomer

Goedemorgen,

Even een vraag.

Ik heb sinds oktober een sinusitis, waarvoor ik naar de KNO ben verwezen.

Uit de CT scan is naar voren gekomen dat er een lichte kans is, dat de problemen worden veroorzaakt door een ontsteking onder een kies. Nooit last van die kies gehad en geen ontstekingen tandvlees.

Nu wil de KNO arts dat ik eerst naar de tandarts ga om die te laten bepalen of er werkelijk iets onder die kies zit en evt behandeling. Daarna weer naar de KNO voor een operatie aan mijn holte.

Mijn vraag is: Worden de tandartskosten in dit geval vergoedt? Of moet ik daar zelf voor opdraaien?

Vergoeding tandarts na verwijzing KNO

2 ANTWOORDEN 2

Re: Vergoeding tandarts na verwijzing KNO

Community Manager

Goedemiddag @DA68

Allereerst van harte welkom op onze community. Goed dat je ons hier hebt gevonden.

Wat een vervelende situatie zit je in. Begrijpelijk dat je wil weten of deze kosten worden vergoed. Er zijn verschillende soorten tandartsbehandelingen. In de basisverzekering zit bijvoorbeeld een vergoeding voor tandartskosten in bijzondere gevallen. De vergoeding is voor mensen die:

• een extreme afwijking hebben aan gebit of mond, bijvoorbeeld Schisis
  • de tandartsbehandeling nodig hebben voor een andere medische behandeling
  • extreme angst hebben voor tandarts

Mocht jouw situatie onder een van bovenstaande punten vallen, dan weet jouw tandarts dit. Hij weet welke behandelingen voorkomen voor de Regeling bijzondere tandheelkunde. Voordat de behandeling plaats kan vinden heb je vooraf toestemming nodig. De tandarts kan toestemming voor de behandeling bij ons aanvragen. Als de toestemming wordt goedgekeurd, dan worden de kosten (waarvoor akkoord is gegeven) vergoed uit de basisverzekering. Houd er rekening mee dat het eigen risico op de kosten van toepassing is. Meer informatie over deze vergoeding lees je hier

Als jouw behandeling niet voorkomt in de Regeling bijzondere tandheelkunde, dan vallen de kosten onder een reguliere tandartsbehandeling. Heb je een tandartsverzekering? Dan worden de kosten (gedeeltelijk) daaruit vergoed. Dit is afhankelijk van de hoogte van jouw tandartsverzekering. Je leest hier meer informatie over de vergoeding van de tandarts. Als je geen tandartsverzekering hebt, worden de kosten niet vergoed.

Ik wil je aanraden om te beginnen met een afspraak te maken bij de tandarts. Vertel de tandarts de situatie van de KNO arts. Je kan ook de informatie van hierboven met de tandarts bespreken.

Hoop dat dit een duidelijk antwoord voor je is. Hoor het graag als ik nog wat voor je kan doen.

Groeten,

Jasper

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.
Highlighted

Re: Vergoeding tandarts na verwijzing KNO

Fanatiekeling

De KNO zou jou door kunnen verwijzen naar de kaakchirurg. Die moet ook prima kunnen beoordelen of er sprake is van een ontsteking onder een kies. De kosten van de kaakchirurg vallen onder de basisverzekering ( maar je betaalt wel Eigen Risico, net als voor de KNO).

De tandarts moet je zelf betalen. De regels zijn zo onduidelijk dat je altijd ongelijk zal krijgen.

Groet, Feina.