Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Vergoeding tandarts/mondhygiene bijzondere tandheelkunde

Nieuwkomer

Hallo,

Ik ben geboren met een afwijking in mijn gebit en mis maar liefst 11 tanden. Nu worden al mijn afspraken bij de kaakchirurg en monhyginist vergoed. Hoe zit dit met mijn "normale" afspraken bij mijn halfjaarlijkse controle bij de tandarts en mondhygiënist? 

• Mondzorg

Vergoeding tandarts/mondhygiene bijzondere tandheelkunde

17 ANTWOORDEN

Re: Vergoeding tandarts/mondhygiene bijzondere tandheelkunde

Moderator

Hallo CRose,

Wanneer jouw behandelaar een machtiging aanvraagt zal hij dit doen voor alles wat voor jou 'extra' nodig is. Bijvoorbeeld extra tijd bij een behandeling. Wanneer jij een 'normale' afspraak hebt bij de tandarts zal dit voor jou vergoed worden vanuit een tandartsverzekering die je afsluit bij ons of deze komen voor eigen rekening wanneer je er voor kiest geen tandartsverzekering af te sluiten. 

Meer informatie over tandheelkunde in bijzondere gevallen lees je op onze website.

Bekend gezicht

Ik heb een vraag ,mijn zoon loopt bij de tandarts en mondhygieniste op S'heerenloo omdat hij absoluut niet naar een gewone tandarts kan vanwege zijn handicaps,ook verstandelijk,hij wordt in 2017 juni 18 jaar ,ik vindt dit bijzondere tandheelkunde ,wordt het dan ook nog allemaal vergoed?Maar hoe ziet zilveren kruis dit,als bijzondere tandheelkunde ?Ik vindt dit wel belangrijk om te weten voordat hij 18 jaar wordt.S'Heerenloo is een landelijke instelling voor verstandelijk en lichamelijk gehandicapten.

Ik zou hier graag antwoord op willen hebben,,wij hebben een 2 sterren tandarts verzekering en 3 sterren gewone verzekering.

Webcare
Webcare

Hoi @monique1964,
Tandheelkundige zorg voor gehandicapten is opgenomen in de basisverzekering. De tandarts moet toestemming aanvragen voor de behandelingen, en regelt het verder met ons.
Hier lees je er meer over.
Is het zo duidelijk voor je?
Groet, Kim

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Bekend gezicht

Ja Kim het gaat mij puur erom wanneer hij 18 is dat het dan ook nog vergoed gaat worden ,als ik zo kijk wel,er gaat veel veranderen als hij 18 is .

Community Manager

@monique1964 Zeker, als hij 18 wordt veranderen er waarschijnlijk nog een aantal andere zaken. Krijgt hij nu fysiotherapie? Ik moet namelijk denken aan dit topic. Wanneer wordt je zoon 18 Monique? Misschien is het goed om nu alvast wat te gaan regelen. Vind je het fijn als we met je meedenken?

Bekend gezicht

Hij krijgt op het moment geen fisio,maar waarom vraag je dat Raoul?

Hij wordt volgend jaar 18,in juni.

let wel ,hij is verstandelijk beperkt ,heeft autisme en ook Ehlers Danlos,dus hij is meervoudig gehandicapt.Alle info is welkom!

Community Manager

@monique1964 De reden dat ik dat vraag is omdat de vergoedingen voor iemand van 18 net even wat anders in elkaar zitten. Zo worden gewone fysiotherapie behandelingen vergoed vanuit een aanvullende verzekering terwijl dat voor kinderen uit de basisverzekering komt. Tandartskosten  komen voor volwassenen ook uit een aanvullende tandartsverzekering en voor kinderen komt dat uit de basisverzekering. Het is dus goed om een paar maanden voordat je zoon 18 wordt te kijken welke verzekering het beste past bij wat hij nodig heeft. Als je wil kunnen we het nu ook al regelen. Wil je dat we je er even over bellen?

Bekend gezicht

Raoul ,ik wil graag geholpen worden wat betreft de verzekering van mijn zoon als hij 18 wordt ,hij heeft sowieso de zelfde verzekering nodig als die we nu hebben dus dat ga ik zo voortzetten.Hij heeft dat gewoon nodig omdat hij meervoudig gehandicapt is en nog wel eens zorg nodig heeft ,eigenlijk iedere dag want je moet hem overal mee aansporen en begeleiden,dus zo zit het in elkaar.

Ik wil graag alles goed geregeld hebben  voordat hij 18 wordt en ben al op verschillende vlakken daar mee bezig.Ik weet alleen bij sommige dingen niet wanneer dat al kan.

Bekend gezicht

Raoul nog even dit ,ik wil weten hoe hij wat de tandarts betreft ,of dat gezien wordt als bijzondere tandheelkunde dat heb ik eerder al uitgelegd hij zit daar al een hele tijd bij S'Heerenloo bij de tandarts en mondhygieniste daar is hij toendertijd door verwezen door onze eigen tandarts omdat die tandarts niks meer met hem kon ,omdat hij verstandelijk gehandicapt is o.a. ,dus dat is geen normale situatie,maar hoe ziet zilveren kruis achmea dat ,voor mij is dat heel belangrijk omdat bijzondere tandheelkunde vergoed wordt door de basis verzekering en dat mij heel veel uitmaakt omdat die kosten anders op mij neerkomen als hij 18 wordt en ik wil zeker weten dat het onder bijzondere tandheelkunde valt ,ik vindt zelf van wel omdat het geen normale tandarts is deze zit in een instelling voor verstandelijk gehandicapten.Ik weet wel dat je eigen risico eerst op moet om het vergoed te krijgen net als bij iedereen.

Raoul kun je dat verduidelijken voor mij?

Community Manager

@monique1964 Is het goed als een collega jou daar even over belt? Dat is misschien makkelijker.

Wat betreft de tandarts: bijzondere tandheelkunde wordt in hele specifieke gevallen vergoed. Het gaat dan om bepaalde afwijkingen aan het gebit en een beperkt aantal niet-tandheelkundige lichamelijke of geestelijke aandoeningen. Ik denk dat jouw zoon daar niet voor in aanmerking komt als hij tot nu toe door een reguliere tandarts behandeld is. De tandarts kan dat met zekerheid aan je vertellen. Als je wil dat we bellen, kan je aangeven wanneer jou dat het beste uitkomt?

Bekend gezicht

Raoul,mijn zoon is meervoudig gehandicapt ,dat is an sich al een reden voor bijzondere tandheelkunde ,hij loopt daar al een aantal jaar en kan niet bij een normale tandarts terecht .

Hij is nu al een aantal jaar bij een tandarts op S'heerenloo ,dat is een instelling voor verstandelijk gehandicapten ,hoe bijzonder is dat ,daar komt een normaal iemand echt niet terecht hoor.

Hij is dus verstandelijk beperkt o.a.

Ik ben lichamelijk gehandicapt en loop bij bijzondere tandheelkunde n Utrecht omdat ik dus nergens anders terecht kon vanwege mijn rolstoel alleen al,en dat is goed gekeurd door zilveren kruis.

Ja ik wil wel gebeld worden maar pas in september ,nu is het nog zomer vakantie.

Community Manager

@monique1964 Je hebt gelijk. Ik zat er naast. Ik heb dinsdag de vergoeding voor 'bijzondere tandheelkunde' aan je gegeven terwijl we inderdaad ook een vergoeding hebben van tandartskosten voor gehandicapten. Excuses. Dat is inderdaad alleen na toestemming van ons en vanuit de basisverzekering. Zal ik in september nog een keer vragen wanneer het je dan het beste uitkomt? Dan bellen we je even.

Bekend gezicht

Raoul,ja vraag in september maar even wanneer jullie kunnen bellen.

En inderdaad de vergoeding was al vergeven.Dus valt hij onder de gehandicapten vergoeding.

ik hoor het wel,bedankt.

Community Manager

@monique1964 Prima, we komen er in september bij je op terug.

Wat betreft de vergoeding: dat verloopt via de tandarts. De tandarts vraagt daarvoor toestemming bij ons aan.

Dus voordat hij 18 wordt is het goed om dat even na te vragen bij de tandarts.

Bekend gezicht

Raoul, ik had nog een vraag over tandartskosten voor gehandicapten,op de site staat dat de tandarts een machtiging moet uitschrijven voor behandeling maar moet de tandarts dan bij iedere behandeling een machtiging uitschrijven die mijn zoon ondergaat ,het lijkt mij overdreven om dat iedere keer te moeten doen ,ik bedoel als je nu verstandelijk en lichamelijk gehandicapt bent dan ben je dat over 5 jaar ook nog.Is dat hetzelfde bij een mondhygieniste,deze zit in mijn geval ook in S'heerenloo tezamen met de tandarts.?

Community Manager

@monique1964 Een machtiging wordt afgegeven voor een langere periode, dus dat is niet per behandeling. Hoe lang deze periode is verschilt per aandoening. De machtiging is ook geldig bij de mondhygienist, tandprotheticus, orthodontist, kaakchirurg of bij een centrum voor bijzondere tandheelkunde. Het is het handigst de volgende keer dat je naar de tandarts gaat dit even te bespreken.

Bekend gezicht

Raoul ,ja dat ga ik ook doen de eerstvolgende keer die machtiging aanvragen voor als hij 18 wordt.