Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Vergoeding orthodontie verbruikt en nu?

Re: Vergoeding orthodontie verbruikt en nu?

Nieuwkomer

Ik sluit mij aan bij de rij met opmerkingen en verhalen over de duur en kosten van de orthodontie. Bij mijn dochter was een grote overbeet geconstateerd en de orthodontist heeft toen een aanvraag bij Zilveren Kruis gedaan i.v.m. de stand van haar gebit en de klachten waar zij tegenaan liep. Deze aanvraag is afgewezen omdat hij in de ogen van Zilveren Kruis en/of de beoordelaar niet erg genoeg was (iets met mm of cm). We zijn toen het traject van de beugel in gegaan en dachten wij met onze aanvullende verzekering gedekt waren. Helaas was dit niet het geval Onze dochter heeft bijna 4 jaar in het traject gezeten. Het grotendeel van de patiënten daar zitten er 3-4 jaar en de kosten waren ook aanzienlijk hoger dan wordt vergoed. Ik heb aanvullende verzekeringen maar toch moest ik het laatste 1.5 jaar alles zelf betalen omdat het potje op was. Ik heb ook offertes opgevraagd bij andere orthodontisten maar deze kosten waren zo goed als gelijk. Ik begrijp dat er standaarden zijn maar ik merk/lees/hoor dat deze in de werkelijkheid heel anders zijn. De beugel van onze dochter is er nu uit en haar gebit is mooi. Voor onze jongste dochter zijn we al aan het sparen voor het geval zij een beugel moet.

Community Manager

Welkom op de community @SylviaBoon. Jullie hebben al een heel traject met mondzorg achter de rug lees ik. Wat fijn dat het gebit van jullie dochter er nu mooi uitziet. Dan is alle moeite niet voor niets geweest, gelukkig!

Ik heb even navraag voor je gedaan. De richtlijnen voor vergoeding van bijzondere tandheelkunde is wettelijk bepaald en mag alleen in uitzonderlijke gevallen worden goedgekeurd. Er moet sprake zijn van een zeer ernstige ontwikkelings- of groeistoornis van het tand-kaak-mondstelsel, waarbij medediagnostiek of medebehandeling van andere disciplines dan de tandheelkundige noodzakelijk is. In normaal Nederlands betekent dit dat er naast een orthodontische behandeling ook een andere ingreep moet plaats vinden zoals bijvoorbeeld een operatie aan de kaak. Bij jouw dochter was dat blijkbaar niet zo?

Is er voor jullie jongste dochter sprake van een 'normale' beugel? Dan kan je wellicht gebruikmaken van de vergoeding voor orthodontie tot 18 jaar. Hopelijk wordt haar gebit net zo mooi als dat van haar zus.

Nieuwkomer

Onze dochter is voorlopig ook nog niet klaar met haar beugel en we zijn al bijna door het budget heen.

Nou is het zo dat alleen ik aanvullend *** verzekerd was. Mijn man was enkel basis verzekerd. Maar hij gaat volgend jaar ook naar *** aanvullend. Heeft hij dan ook weer € 2000,- te besteden aan orthodontie?

Webcare

Hoi @IngridF,
De vergoeding van orthodontie tot 18 jaar geldt éénmalig voor de duur van de verzekering. Uit de Aanvullend 3 sterren vergoeden wij € 2.000,- en uit de Aanvullend 4 sterren € 2.500,-.

Ik begrijp dat je dochter op dit moment met jouw Aanvullend 3 sterren is meeverzekerd en dat haar vergoeding bijna op is? Dan een belangrijk puntje: omdat de vergoeding vanuit de aanvullende verzekering éénmalig is, is het niet zo dat je dochter een nieuwe vergoeding krijgt als je man een Aanvullend 3 sterren neemt. 

Een kind is altijd meeverzekerd met de hoogste aanvullende verzekering van 1 van deze ouders waarmee hij of zij is meeverzekerd. Staan jullie als gezin op 1 polis? Dan is je dochter meeverzekerd met de hoogste aanvullende verzekering van jou of je man. Het maakt voor de vergoeding geen verschil als je man een Aanvullend 3 sterren heeft. De verzekering van je dochter verandert dan immers niet. 

Het zou een verschil maken als jij of je man een Aanvullend 4 sterren neemt. Je dochter krijgt dan vanaf 1 januari 2019 ook een 4 sterren verzekering. De vergoeding voor orthodontie wordt dan € 2.500,- min het bedrag dat al uit de Aanvullend 3 sterren vergoed is. Voorbeeld: is het volledige bedrag van € 2.000,- uit de Aanvullend 3 sterren vergoed? Dan blijft er € 500,- vergoeding over wat nog uit de 4 sterren vergoed wordt. 

Is deze informatie een beetje duidelijk voor je? Laat het mij weten als je nog vragen hebt!

Bart

Nieuwkomer

Dag,

Wij hebben voor onze zoon een machtiging ( akkoordverklaring ) voor orthodontie in bijzondere gevallen. Deze is aangevraagd door de behandelaar en goedgekeurd door de zorgverzekeraar. Bij overstap moet een dergelijke machtiging ( mits nog geldig ) worden overgenomen door een nieuwe verzekeraar. U dient dit echter wel zelf door te geven en een kopie van de machtiging op te sturen naar een nieuwe verzekeraar.

Als uw dochter een zeer gecompliceerd probleem heeft met het gebit waardoor orthodontie langer of aangepast noodzakelijk is dan kunt u dus aan de behandelaar vragen een machtiging aan te vragen bij de verzekeraar of overstappen naar een nieuwe behandelaar en deze de aanvraag laten doen als de situatie van uw dochters gebit daar naar is.

Succes!

Webcare

Dank voor het meedenken @StefH

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.