Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Vergoeding orthodontie verbruikt en nu?

Re: Vergoeding orthodontie verbruikt en nu?

Starter

Ook wij hebben twee kinderen voor wie het budget niet toereikend is. Op zich geen heel bijzondere gevallen. Opgelost door heen en weer te switchen tussen zorgverzekeraars. Wel bijzonder dat zo'n constructie mogelijk is en je het budget daarmee verdubbelt (of meer). Dubieus is dat de 1e orthodontist ons op de mogelijkheid wees. Ivm onvrede over lange behandeling zijn we voor 2e kind naar een andere orthodontist gegaan. Maar het is daar niet veel beter.

Tevoren wordt een 'offerte'  gemaakt, waaruit je wel de kosten per post kunt halen, en de te verwachten behandelingen, maar veel slagen om de arm en geen richt- of totaalbedrag. "2 tot 3 jaar is normaal". De oudste heeft de 3 jaar ruim volgemaakt, en het viel op dat als een van de ouders mee ging naar het maandelijks consult, dit consult plaatsvond in een apart kamertje ipv 'de zaal', dat er concreter werd aangegeven wat de situatie was, welke vervolgstappen en  hoe lang nog. Tegen einde van de behandeling ging het hierdoor sneller, leek het. Bijzonder is dat 2 collega's uit die praktijk een tijdje tegen elkaar inwerkten: de een maakte de kaak breder, en de ander juist smaller... Lekker dan als je er pas later als patient achter komt. 

Kind 2 is nu 1 1/2 jaar bezig met de uitneembare beugel voordat die slotjes krijgt. Schatting was 1/2 jaar, dus nu al 3x zo lang. Reactie orthodontist: "Ja, kan gebeuren". Schijnt allemaal normale gang van zaken te zijn, dus het verbaast mij niets, al deze verhalen dat men over het budget heen gaat.

Zo nemen de kosten in de zorg wel toe. Bovendien, in mijn tijd kreeg lang niet iedereen een beugel, enkel de extreme gevallen. Zelf vind ik het jammer omdat mijn gebit op een aantal punten moeilijk schoon te houden is en dat voor bederf zorgt. Sommige leeftijdsgenoten doen nu mee met hun kinderen (omdat de verzekeraar dat vergoedt en ze nu toch de 3 of 4 sterren hebben??)Tegenwoordig heeft iedere puber een strak gebit, dankzij de beugel. Ziet er mooi uit hoor, maar is het echt nodig?

Medewerker

@Andreplusplus Ik ben wel verbaasd dat bij beide kinderen de beugelbehandeling zo lang duurt. Ook mijn kinderen hebben beide gebeugeld en beide waren binnen de 2 jaar uitbehandeld. Bij beide kinderen ben ik ook binnen het budget gebleven.

Maar wat mij ook verbaast is dat de behandeling met de uitneembare beugel zo lang duurt. Nu is het pubereigen dat zij een beugel maar lastig vinden en dat zij het begrip uitneembare beugel wel heel letterlijk nemen en deze ook heel vaak uit de mond nemen. Zeker op school waar er geen ouderlijk gezag is komt dat gewoon veel voor. En ja, dan spreek ik uit eigen ervaring. Is dat misschien iets waar je het met je kind over kunt hebben? Gewoon vragen of zij misschien de beugel overdag minder dragen dan noodzakelijk is. Het is natuurlijk wel lastig praten met zo'n uitneembare beugel in je mond en hoe makkelijk is het dan om de beugel uit te doen.

Wat je verder ook zou kunnen vragen aan de orthodontist wat de bedoeling is van de uitneembare beugel. Is het de bedoeling dat de kaak verbreed wordt, of is het de bedoeling dat de overbeet verkleind wordt. Bij mijn kinderen is de overbeet ook verminderd tijdens de behandeling met de vaste beugel door gebruik te maken van elastiekjes. Misschien is dat ook iets om het met de orthodontist over te hebben. Al moet je er natuurlijk wel voor waken dat je de orthodontist niet het gevoel gaat geven dat je op de stoel van de orthodontist gaat zitten.

Mocht je meer specifieke vragen over de behandeling van je kinderen willen hebben, mag je mij ook een privébericht sturen. Ik wil nog wel aangeven dat ik zelf geen tandheelkundige achtergrond heb. Door mijn werkzaamheden kan ik je redelijk goed adviseren. Als de vraag wel te zorginhoudelijk wordt zal ik het afstemmen met een adviserend tandarts.

Starter
Hoi.
Het termijn van de buitenboord beugel is wanneer mijn dochter tussen de 12 en 14 uur de beugel in heeft. Dus savonds en snachts. Wanneer ze hier niet aanhoudt wordt de tijd van dragen langer.

Groetjes

Starter

Na een blokbeugel, Is mijn dochter inmiddels aan het einde van het traject met haar slotjes beugel. Ik heb hiervan de laatste 2,5 jaar zelf alles moeten bekostigen omdat het niet meer vergoed werd. Nu komt er nog een fikse rekening aan voor het verwijderen van de beugel en voor het spalkje en nachtbeugel. Mijn dochter had met name een flinke overbeet die ook gecorrigeerd moest worden. Ik zit dus ver over het vastgestelde budget. Misschien zou meer zorg op maat beter zijn? Of een extra potje voor de kinderen die er langer over doen? Is er misschien nog een vergoeding waar ik aanspraak op kan maken? 

Groetjes Jorike

Medewerker

Beste Jorike,

Vervelend om te lezen dat het budget van de verzekering niet dekkend was. Helaas is er geen ander potje waar dit eventueel uit vergoed kan worden. Je hebt er nu niets meer aan maar het was misschien inderdaad verstandig geweest om, op het moment dat het budget was opgebruikt, hopelijk tijdelijk, over te stappen naar een andere verzekeraar. Niet echt commercieel wat ik zeg, maar ik had me voor kunnen stellen als je een dergelijke keuze zou hebben gemaakt.

Wat betreft de kosten die er nog aan gaan komen. Het verwijderen van de beugel is inclusief het aanbrengen van retentie-apparatuur:

Onder deze prestatie vallen de werkzaamheden om de beugel uit de mond te verwijderen en het indien nodig plaatsen van retentie-apparatuur (apparatuur waarmee het resultaat van de behandeling wordt vastgehouden, zodat voorkomen wordt dat de tanden/kiezen weer teruggaan naar de oude stand, bijvoorbeeld een spalkje).

Voor de retentie-apparatuur kan worden gekozen voor een spalkje of een nachtbeugel. Alleen als er sprake is van een zogenaamde dubbele retentie, dus zowel een spalkje als een nachtbeugel, mag de nachtbeugel in rekening worden gebracht. Let wel, dan zou in beide tandbogen een spalkje moeten zijn geplaatst. Als er in de onderkaak een spalkje wordt geplaatst en voor de bovenkaak een nachtbeugel dan mag de orthodontist voor de nachtbeugel geen kosten in rekening brengen.

Ik hoop dat ik je hiermee toch nog een beetje heb kunnen helpen.

Met vriendelijke groet,

Ron Burgers

Voorbijganger

Hallo, 

Ook mijn dochter is al door haar beugelvergoeding heen. De regels veranderen wel heel vaak. Eerst een deel van de kosten zelf, dan wel alles vergoed, dan weer een maximum. 

Ze mist in aanlag 3 volwassen kiezen. Hierdoor best een lang traject moeten doorlopen met breder maken kaak, klikoefeningen, kiezen trekken, uiteindelijk een beugel. Die zit er nog wel even in denk ik. Bij de ortho vanaf 2014!

Wat kan ik doen om die 80 euro iedere maand vergoed te krijgen. 

Petra

Webcare
Webcare

Hallo Petra, 

De vergoeding is een paar jaar geleden gewijzigd. Het was eerst 90% tot een bepaald bedrag, en nu 100% tot een bepaald bedrag. Er heeft altijd een maximale vergoeding aan gezeten.
Als je nu de Aanvullend 4 sterren hebt en de vergoeding van €2500 is bereikt, dan zijn er bij ons geen mogelijkheden meer om de orthodontie vergoed te krijgen, helaas. Heb je de Aanvullend 3 sterren, en is er €2000 vergoed, dan kan je verhogen naar Aanvullend 4 sterren. Je krijgt dan nog maximaal €500 vergoed.
Als je wilt dat ik met je meekijk naar jullie situatie, stuur dan een bericht naar mij. Klik op mijn naam, en dan op de roze/paarse knop 'Verstuur een bericht'. Geef je dan ook jouw relatienummer en adres door?
Groet. Kim

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Medewerker

@PetraLeijtens

Beste Petra,

Als ik jouw verhaal lees ben ik benieuwd of de behandelend tandarts een aanvraag heeft gedaan voor Bijzondere Tandheelkunde. Ik kan niet beoordelen of daar sprake van is maar bij 3 ontbrekende elementen zou daar sprake van kunnen zijn.

Misschien is het handig om dit stuk te lezen en met de behandelend tandarts/ orthodontist in overleg te gaan om te kijken of je kind daarvoor in aanmerking zou zijn gekomen. Het kan natuurlijk heel goed zijn dat de behandelaar van mening is dat de behandeling niet voor vergoeding uit de basisverzekering in aanmerking komt. Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat de behandelaar hier niet aan gedacht heeft.

Ik zou zeggen, ga in overleg met de behandelaar, en doe navraag of de behandeling misschien in aanmerking zou komen. Wellicht dat hij aan de hand van de eerste foto's alsnog een aanvraag in zou kunnen dienen. Als je je meer wilt verdiepen in de "aandoening" van je kind zou je ook kunnen googlen op hypodontie. Wellicht dat je zo al wat verder komt.

Ik weet dus niet of het voor vergoeding in aanmerking komt. Daar ken ik de situatie niet voor. Ik wil ook geen valse verwachtingen wekken. Maar niet geschoten is altijd mis.

Vriendelijke groet,

Ron Burgers 

Starter
Hoi Ron, bedankt voor je reactie. Ze heeft boven een spalkje en wel zowel onder als boven een nachtbeugel , komen we dan ook in aanmerking voor een extra vergoeding?

Medewerker

Hai Jorike,

Als je de vergoeding op hebt gebruikt kom je niet in aanmerking voor een extra vergoeding. Het kan wel zo zijn dat de tandarts/ orthodontist teveel kosten in rekening heeft gebracht. Omdat de tandarts in totaal 3 keer retentieapparatuur heeft aangebracht, zou hij maximaal 1 keer een F813A in rekening mogen brengen:

Ad F813) Plaatsen extra retentiebeugel, per kaak

Het plaatsen van een extra retentiebeugel voor extra houvast. Met retentie-apparatuur wordt het resultaat van de behandeling vastgehouden, zodat voorkomen wordt dat de tanden/kiezen weer teruggaan naar de oude stand. Deze prestatie mag alleen in rekening worden gebracht als de extra retentiebeugel in dezelfde kaak wordt geplaatst waarin ook de eerste retentievoorziening is geplaatst.

Deze prestatie mag uitsluitend in rekening worden gebracht bij het vervaardigen van extra retentie-apparatuur in dezelfde kaak en die gelijktijdig gebruikt wordt met de eerste retentie-apparatuur.

Mocht de tandarts/ orthodontist dit vaker in rekening hebben gebracht dan kun je hierover contact opnemen met de behandelaar. Als je wilt dat ik voor je kijk wat er is gedeclareerd en of er misschien onterecht wat is gedeclareerd, dan mag je mij het relatienummer via een privébericht doorgeven.

Vriendelijke groet,

Ron Burgers

Nieuwkomer

Ik ben tevreden met de zorgverlening die ik krijg bij Zilveren Kruis en zou liever niet willen overstappen. Met mijn aanvullende verzekering wordt 2000 euro vergoed aan orthodontie voor mijn dochter. Dit bedrag heeft ze bijna verbruikt. Nu kan ik kiezen voor het verhogen van mijn polis wat mij 55 euro extra p/m. gaat kosten en wordt orthodontie tot 2500 vergoed, maar zal ik zelf nog ongeveer 500 moeten betalen aan orthodontiekosten. Verhogen van de premie vind ik dan ook zonde van het geld om te doen voor alleen orthodontie. Ik heb mij laten informeren dat wanneer ik een jaar wegga bij Zilveren Kruis de teller weer op 0 komt te staan. Ik overweeg dit ook te doen om een jaar bij een andere zorgverzekeraar te gaan hierdoor, heb al een verzekeraar gevonden die enkele euro's duurder is met een vergelijkbaar pakket. Of kunnen jullie iets anders voor mij betekenen zodat ik toch bij jullie kan blijven? 

Groet, Jenny

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Hoi Jenny,

Wat fijn om te lezen dat je bij ons wilt blijven en dat je tevreden over ons bent! Ik begrijp je verhaal. Je kan inderdaad de aanvullende verzekering verhogen naar de 4 sterren, dan krijg je het verschil nog extra vergoed. We zien je niet graag vertrekken natuurlijk! Maar wat je zegt: als het belangrijk is dat je deze kosten vergoed krijgt, kan ik me voorstellen dat je ervoor kiest om komend jaar naar een andere zorgverzekeraar te gaan. We zien je graag weer terugkomen daarna! 

Groet,

Gwen

Starter

De oudste dochter is nu klaar met de beugel maar ook ons budget is er al doorheen waardoor we de laatste beugel voor de nacht zelf moeten betalen.

Nu zei de tandarts vorige week dat de jongste ook door kan naar de ortho.

Vraag me nu dus af hoe of wat omdat ons budget er al op zit.

Betekend dit dat we nu over moeten gaan stappen naar een andere verzekering?

Zou wel jammer zijn want we zijn erg tevreden.

Medewerker

Beste Marian,

Allereerst goed om te horen dat je tevreden bent over Zilveren Kruis.

Het budget voor orthodontie geldt per kind. Als je jongste dochter nu gaat beginnen met orthodontie dan heeft zij opnieuw een budget. Het budget is afhankelijk van de hoogte van je aanvullende verzekering.

Voor een *** aanvullende polis is de vergoeding € 2.000,00. Bij een **** aanvullende polis is het € 2.500,00. Mocht je nu een *** aanvullende polis hebben en je denkt hier niet voldoende aan te hebben kun je overwegen om voor 2019 een **** polis te nemen.

Met vriendelijke groet,

Ron Burgers

Starter

wow, super dat is heel goed nieuws!

Bedankt voor de snelle reactie

Nieuwkomer

Hoi,

Ook hier 3 kinderen die al een flink bedrag verbruikt hebben voor orthodontie ivm het dragen van een myobrace (een losse beugel in de nacht). Ondanks deze myobrace moeten ze toch nog alle drie in de toekomst een beugel. Omdat de myobrace al de helft van het budget heeft verbruikt, is er lang niet meer voldoende voor een slotjesbeugel...(offerte is 2500,-)

Is het waar dat als je je 1 jaar elders verzekerd, en daarna weer terugkomt bij het zilveren kruis, alle orthopotjes van alle kinderen weer op 0,00 staat en er dus gewoon weer voor 2000,- (bij 3xxx) gedeclareerd kan worden.....?

Graag uw reactie....

Groetjes,

Joke

Medewerker

Beste @JokedeJong,

Naar aanleiding van deze vraag heb ik je enige tijd geleden een privébericht gestuurd. Zou je daar misschien nog op kunnen reageren. Het privébericht kun je vinden door op je naam te klikken en en vervolgens op het envelopje met persoonlijke berichten.

Wat betreft je tweede vraag kan ik aangeven dat als je weg bent geweest en je weer terug komt bij Zilveren Kruis dat de teller inderdaad weer op € 0,00 staat.

Met vriendelijke groet,

Ron Burgers

Starter

Beste @Ron Burgers, mijn zoon (16 jaar) heeft 3 jaar een beugel gehad, tanden en spleet was na 3 jaar goed. Er was volgens de Ortho nog langer tijd nodig, maar dat heeft mijn zoon niet gedaan, hij was tevreden over zijn gebit na 3 jaar.

Vrij snel nadat mijn zoon zijn beugel niet meer had, was zijn spleetje tussen de tanden weer terug. Daar baalt hij van, nu is hij naar de Ortho geweest en hebben wij een offerte € 1000. Ik heb gebeld met zilveren kruis, maar we krijgen niks vergoed omdat het budget verbruikt is. Ik zou hier graag in een pb met u over van gedachte wisselen. Zou u mij hierover willen mailen, en met ons willen meedenken hoe nu verder.

Nieuwkomer

Bij onze dochter was het budget ook helaas niet toereikend! Het laatste gedeelte moesten we ook zelf betalen. Onze dochter heeft ook echt ruim 3 jaar 'gebeugeld'. Compleet met botankers.... En de laatste rekeningen van het verwijderen van de beugel en happen / maken van de nachtbeugels kost ook nog best wat. Maar wat ik ook echt vervelend vond is dat we niet wisten dát het budget op was en omdat onze dochter 12 was toen konden we het ook niet meer inzien i.v.m. de privacyregeling! Uiteindelijk maar over gebeld maar dat is toch wel een beetje vergaand vind ik.

Medewerker

Welkom op de community @AriannevanBeuzekom. Ik kan me helemaal voorstellen dat het vervelend is dat je niet kon inzien of er nog budget voor de beugel voor jullie dochter beschikbaar was. De ouder moet toestemming vragen aan het kind om zorgkosten in te zien. Dit is zo vanaf 12 jaar en is wettelijk bepaald en geregeld via de wettelijke regeling WGBO. Meer hierover kun je nalezen in het topic 'Communicatie zorgkosten kinderen en privacy'. Met een machtiging van jullie dochter zou je wel meer inzicht kunnen hebben. We gaan er nog dit jaar voor zorgen dat je in Mijn Zilveren Kruis een duidelijker overzicht ziet met de vergoeding die al opgemaakt is en die nog over is.

Mocht je nog vragen hebben, laat het ons weten!