Vergoeding orthodontie verbruikt en nu?

Nieuwkomer

onze dochter heeft een erg moeilijk gebit waardoor ze extra lang een beugel moet dragen.

tot onze verrassing stopte de bijdrage van Ziveren kruis begin dit jaar.

Het bleek dat ze het hele budget van 2000,- heeft verbruikt passend bij de *** aanvullende verzekering

daar komen we dik aan tekort, de verwachting is dat ze nog wel 1 tot 2 jaar orthodontie nodig heeft

de rest van dit jaar en volgend jaar zijn we dus verplicht de kosten voor de beugels zelf te betalen.

is hiervoor geen aanvullnde uitkering beschikbaar?

zou het helpen wanneer we volgen jaar naar een 4**** aanvullende verzekering overstappen voor 1 ouder?

vergoed zilveren kruis dan de resterende €500,- ? dit is het verschil in vergoeding tussen 3*** en  4***** aanvullend verzekerd?

andere optie is overstappen naar een andere verzekeraar waardoor het budget weer op 0 staat, maar dat heeft niet direct mijn voorkeur....

graag jullie expertise!

gr

Eric

wie weet raad?

• Mondzorg

Vergoeding orthodontie verbruikt en nu?

9 ANTWOORDEN

Re: Vergoeding orthodontie verbruikt en nu?

Webcare

Goedemorgen Eric,

Orthodontie kan flink in de kosten oplopen, spijtig om te lezen dat je dochter al door haar vergoeding heen is. Een van de ouders kan per 1 januari inderdaad de Aanvullend 4 sterren afsluiten. Hiermee wordt er nog €500,- extra vergoed voor de orthodontie. Het totale budget van je dochter komt dan uit op €2500,-.

Wij zien je liever ook niet overstappen natuurlijk. Mijn advies is om eind november contact met ons op te nemen, als de premies en pakketten voor het nieuwe jaar bekend zijn. Dan kunnen we je het beste adviseren over alle mogelijkheden.

Wees welkom als er nog vragen zijn op dit moment!

Groeten,

Nathalie

Medewerker

Beste Eric,

Vervelend om te horen dat het budget voor de orthodontiebehandeling al volledig is opgebruikt. Wat mij alleen verbaast in het verhaal is dat jullie dochter blijkbaar nog lang niet uitbehandeld is. Een gemiddelde orthodontiebehandeling duurt tussen de 2 en 3 jaar. De kosten van de behandeling zijn normaal gesproken tussen de € 1.400,00 en € 2.300,00. Dit volgens de site van de NVvO.

Als je nu al door het budget heen bent en de verwachting is dat het nog 2 jaar gaat duren verbaast mij dan ook. Ik zou dan ook graag het volgende willen weten:

• Wat is de reden dat er sprake is van een "erg moeilijk" gebit?
  • Is jullie dochter onder behandeling bij een tandarts of een orthodontist?
  • Heeft de behandelaar jullie van te voren geïnformeerd dat de behandeling mogelijk langer zou duren dan normaal en zo ja wat daar de reden van is?

Als je wilt dat ik ga kijken of ik wat bijzonders zie bij de declaraties mag je mij via een privébericht de gegevens van jullie dochter doorgeven.

Met vriendelijke groet,

Ron Burgers

Nieuwkomer

Ook mijn dochter heeft een erg lange beugel periode. Ze is begonnen toen ze net een paar dagen 8 jaar was en nu is ze net 14 en nog niet klaar.

Zelf heb ik de kosten altijd goed in de gaten gehouden. Eind 2016 kwam voor ons de grens van €2000 in zicht en heb ik over moeten stappen naar een ster meer zodat ik nog €500 te besteden zou hebben. De orthodontist heeft toen een aanvraag gedaan bij de verzekering voor bij gevallen maar die is helaas afgewezen. Dit geval was niet bijzonder genoeg.... Die €2500 is nu bijna op..........ze is nog niet klaar, ik hoop op einde van het jaar en anders begin volgend jaar. Dit betekend wel dat ik. de rest zelf bij moet betalen. Dit terwijl ik me suf betaal aan premie, €191.38 per maand. Het probleem bij mijn dochter was dat de 2 tanden naast de voortanden achter de voortanden groeiden en ze was erg laat met wisselen. Is er voor kinderen die zo lang moeten beugelen nou geen oplossing?

Webcare

Goedemiddag @HF1975,

Wat vervelend dat ook voor jouw dochter het door ons vergoed bedrag niet toereikend is. Voor haar vervelend, omdat ze langer behandeld moet worden. En voor jullie, omdat er dan toch extra kosten bij komen. De optie die jij aangeeft, is inderdaad een mogelijkheid. Je geeft aan dat je wat gegevens naar ons hebt gestuurd, maar dat we toch niets meer voor jullie konden betekenen. Wat bedoel je hiermee als ik vragen mag?

Kijk ook nog eens naar het bericht van Ron Burgers. Als je dat wilt, zou ik een privébericht naar hem sturen. Hij kan dan met jullie meekijken met de manier waarop de orthodontist heeft gedeclareerd. 

Geef het gerust aan als je hier nog vragen over hebt.

Groeten,

Jasper

Medewerker

Beste @HF1975,

Zoals Jasper al aangeeft wil ik graag met u meekijken. Stuurt u mij de gegevens van uw dochter in een privébericht. Wellicht dat ik aan de hand van die gegevens kan kijken wat er is gedeclareerd. Ook kan ik kijken of er inderdaad een aanvraag is geweest voor bijzondere tandheelkunde. Misschien kan ik aan de aanvraag zien waarom er is besloten om deze aanvraag af te wijzen.

Ik vind het al wel vrij bijzonder dat een kind van 8 jaar al begint met een orthodontiebehandeling. Tenzij er alleen sprake is van een uitneembare beugel om de vorm en de stand van de kaak te veranderen. Misschien dat ik dat ook terug kan zien in het zorgverbruik van uw dochter.

Ik zie uw reactie graag tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Ron Burgers

Nieuwkomer

Goedemiddag,

Ook wij zijn al door onze vergoeding van de orthodontie heen ( wat jullie zal verbazen) en wij moeten nog zeker 2 jaar, dus als ik het goed begrijp kan ik het eenmalig nog een keer met €500,00 verhogen, wat voor ons absoluut te weinig is. Dan is onze einige optie overstappen en weer opnieuw beginnen. Zeer spijtig want altijd zeer tevreden met de zorgverzekering geweest.

Met vriendelijke groet,

Tanja

Fanatiekeling

Ook ik heb meegemaakt dat wij ver over het budget heen gingen. Ik herinner me dat het bij onze dochter ook vroeg begon. Ik meen met tanden die op de verkeerde plaats uitkwamen ( juist boven haar normale tandlijn of midden in haar verhemelte: ik weet het niet meer.) Ik herinner me dat er te weinig ruimte was en dat er dus een goede kies opgeofferd moest worden. Op gegeven moment dachten we dat er klaar waren, maar toen stonden er opeens kiezen dwars op haar kaak. Uiteindelijk eindigde het niet goed, doordat wij verhuisden op 13 jarige leeftijd. De vorige orthodontist weigerde om het dossier door te sturen/mee te geven/ ter beschikking te stellen. De nieuwe woonplaats was meer dan 100 km verwijderd. 

Groet, Feina.

Medewerker

Hai Feina,

Op basis van artikel 7:456 van het Burgerlijk Wetboek is de tandarts verplicht het dossier over te dragen danwel aan jezelf te verstrekken:

Artikel 456

De hulpverlener verstrekt aan de patiënt desgevraagd zo spoedig mogelijk inzage in en afschrift van de bescheiden, bedoeld in artikel 454. De verstrekking blijft achterwege voor zover dit noodzakelijk is in het belang van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van een ander. De hulpverlener mag voor de verstrekking van het afschrift een redelijke vergoeding in rekening brengen.

Medewerker

@ak1975

Beste Tanja,

ook voor jou geldt dat ik het bijzonder vind dat je door de vergoeding heen bent en er nog 2 behandeljaren aankomen. Ik ben dan ook erg benieuwd wat hier de reden van is. Ik hoop dat je dat met ons wilt delen. Ik zou graag het volgende willen weten:

• Wordt je kind behandeld door een tandarts die ook orthodontie doet of door een orthodontist?
  • Heeft de behandelaar van te voren een begroting opgesteld?
  • Heeft de behandelaar je van te voren gemeld dat de behandeling zo lang zou duren?
  • Zo ja, wat heeft hij als reden gegeven van een dergelijk lange behandeling en zo nee, heeft hij tijdens de behandeling uitleg gegeven waarom de behandeling zoveel langer moet duren?

Misschien kan ik op basis van je antwoorden je verder helpen. Als je specifieke vragen hebt dan mag je deze ook per PM aan mij stellen.

De vraag over het overstappen naar een andere verzekeraar kan ik alleen bevestigend beantwoorden. Als de behandeling nog 2 jaar duurt dan is de € 500,00 extra dekking van de 4 sterren verzekering niet voldoende. Daarnaast moet je je afvragen of de extra kosten wel opwegen tegen deze extra € 500,00.

Ik hoop dat je wilt reageren op de vragen die ik heb gesteld. En mocht je inderdaad meer secifieke vragen hebben dan zie ik de PM wel tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Ron Burgers