Vergoeding orthodontie >18 : Beugel bij missende snijtand

Verwijderde account
Niet van toepassing

Hallo,

Ik heb een vraagje over het vergoeden van beugels.

Ik ben 19 jaar oud en ik heb een overbeet en een missende snijtand die niet doorgroeit.

Sinds mijn 14e ben ik nooit echt meer naar de tandarts gegaan voor zover ik me herinner, alleen een half jaar geleden toen ik nog 18 was en toen werd mij verteld dat ik een beugel nodig had vanwege mijn tand. Alleen weet ik nu niet of dat vergoed kan worden en of het onder bijzondere gevallen valt.

Ik kreeg een doorverwijzing van de tandarts voor de orthodontist en ik had gebeld en later een mail ontvangen met de kosten en het was tussen de 200 en 300 euro, ik weet het niet precies meer. Er stond bij dat ik bij mijn zorgverzekeraar moest kijken voor een vergoeding, maar ik heb hier niet veel verstand van.

Ik heb een basisverzekering: Basis Budget; Eigen risico: €385; Aanvullend 2 sterren; Aanvullend Tand 2 sterren.

Zijn er mogelijkheden? Of moet ik het zelf betalen?

Vergoeding orthodontie >18 : Beugel bij missende snijtand

1 ANTWOORD 1
Highlighted

Re: Vergoeding orthodontie >18 : Beugel bij missende snijtand

Medewerker

Beste Maru,

Uit jouw verhaal wordt niet duidelijk wat er aan de hand is. Daarom zal ik proberen een zo duidelijk mogelijk antwoord te geven.

Jij geeft aan dat je 1 snijtand mist. Je geeft echter ook aan dat deze niet doorkomt. Als ik dat verhaal goed begrijp is er op dit moment geen ruimte voor de snijtand om door te komen en zal de orthodontist proberen ruimte maken, zodat deze alsnog door kan komen. In een dergelijk geval is er geen sprake van bijzondere tandheelkunde en zullen de kosten voor orthodontie voor eigen rekening komen.

Het kan ook zijn dat de snijtand niet aanwezig is. Indien er meerdere elementen niet aanwezig zijn zou er sprake kunnen zijn van oligodontie. In het geval van oligidontie zou er sprake kunnen zijn van bijzondere tandheelkunde die eventueel vergoed zou worden uit de basisverzekering. Als ik jouw verhaal lees denk ik niet dat daar sprake van is.

De kosten voor de orthodontie zullen zover ik het hier kan inschatten voor eigen rekening komen. Je zou voor de zekerheid aan de orthodontist kunnen vragen of hij denkt dat het als bijzondere tandheelkunde gezien kan worden. De orthodontist zou dan een aanvraag kunnen doen voor een vergoeding in het kader van bijzondere tandheelkunde.

Verder geef je aan dat de kosten tussen de € 200,00 en € 300,00 zijn. Ik ben ben verbaasd over dit bedrag. Ik ben dan ook benieuwd welke behandeling hij wil voorstellen. Naast de snijtand waar hij mogelijk ruimte voor wilt maken is er ook sprake van een overbeet. Ook deze zal wellicht behandeld moeten worden met een beugel. Dan vind ik het bedrag dat je noemt wel heel laag. Ik ben dan ook benieuwd naar de begroting die hij heeft opgestuurd. Ik wil je dan ook vragen deze naar mij te sturen via een privébericht. Ik wil voorkomen dat je voor onverwachte kosten komt te staan. Een privébericht kun je sturen door op mijn naam te gaan staan en dan een bericht te sturen.

Mocht je nog andere vragen hebben dan hoor ik het graag.

Hartelijke groet,

Ron Burgers