Vergoeding implantaat

Voorbijganger

Hallo,

ik ben vandaag naar de tandarts geweest en die kwam met de mededeling dat mijn gebidselement nummer 16 verwijderd moet worden en dat er een implantaat geplaatst moet worden.

ik heb alleen de basis verzekering, wat moet ik nu betalen?

Groet,

Hans

• Mondzorg

Vergoeding implantaat

6 ANTWOORDEN

Re: Vergoeding implantaat

Medewerker

Hallo @Hans1,

Van harte welkom bij de community! Goed om te zien dat je ervoor gekozen hebt om je vraag hier te stellen.

Vanuit de basisverzekering is helaas geen vergoeding mogelijk voor het verwijderen van kies en het plaatsen van de implantaat. Alleen wanneer er sprake zou zijn van het vastzetten van een volledige prothese zou er een vergoeding mogelijk zijn. 

Omdat het hier om een enkele implantaat gaat, zal de vergoeding uit een aanwezige tandartsverzekering moeten komen. De vergoedingen hiervan staan hier: Tandarts en mondhygiënist vanaf 18 jaar .

Helaas begrijp ik dat je geen tandartsverzekering hebt waardoor deze vergoeding niet mogelijk.

Fanatiekeling

Ik vind dat Zilveren Kruis u te weinig achtergrond informatie verschaft, terwijl deze wel beschikbaar is.

lees dit topic eens goed na: https://altijdantwoord.zilverenkruis.nl/t5/Vergoedingen-en-Zorg/Vergoeding-implantaat/m-p/10996/high...

en kijk in de bijlage voor de prijs van de kaakchirurg( als de tandarts het niet allemaál zelf doet). De totale prijs van 1 implantaat, geheel zelf te betalen, ligt tussen de €1400 en €2000.

Later toegevoegd: let op: de prijzen in de bijlage betreffen alleen in de plaatsing van de schroeven in de kaak. Daarna gaat de tandarts aan het werk en rekent nog een prijs van ca. €500 ( ongeveer evenveel als een kroon). Ook rekent de tandarts nog extra kosten: trekken van de kies en een afdruk maken van de mond.

Groet, Feina.

Voorbijganger

Bedankt voor het antwoord, wat moet ik minimaal hebben om deze behandeling vergoed te krijgen?

Groet,

Hans

Fanatiekeling

Zilverenkruis heeft een driesterren en een viersterren tandartsverzekering ( zie pagina 1 en 2 van de bijlage), waarvoor u echter niet in aanmerking komt omdat er acceptatievragen worden gesteld. ( zie pagina 3 en 4 van de bijlage).

De tandartsverzekering dekt ook ( 75%) van de kosten van de kaakchirug. Een klein deel van de kosten van de  valt waarschijnlijk onder de basisverzekering ( eerste consult plus foto's). Maar hierover moet u EigenRisico betalen. Er zijn ook tandartsen die het plaatsen van de schroeven in de kaak zelf doen of laten doen door een collega-tandarts/implantoloog. Zie uitleg over implantoloog elders op dit forum. Dat maakt niet uit in de totale prijs. Vraag een offerte aan de tandarts om te controleren of de geschatte prijs klopt.

Conclusie: er zijn geen tandartsverzekeringen ( bij zilverenkruis, maar ook elders niet!) die dit dekken. 

1. sparen!

2. een lagere tandartsverzekering nemen, die geen acceptatievragen stelt. En de behandeling over minimaal twee kalenderjaren uitsmeren.

3. behandeling in het buitenland overwegen tegen lagere kosten dan de NL tarieven. Bijvoorbeeld Turkije, Zuidoostazie, Joegoslavie.

Groet, Feina.

Medewerker

Hallo Hans en Feina,

@Hans1, heb je met de aanvulling van Feina voldoende antwoord op jouw vraag? Ik kan me voorstellen dat je precies wilt voor welke kosten je komt te staan. Daarom is het een goed idee van Feina om een offerte aan te vragen zodat je weet op welke kosten je kunt rekenen.

@Feina, dank je wel voor je aanvulling op de vraag van Hans. Prettig om te lezen dat je zo betrokken bent. 

Fijne dag toegewenst.

Groet, Judith

Wil jij ook een leuke persoonlijke handtekening? Dit kun je gemakkelijk doen via de instellingen van jouw profiel.

Voorbijganger

Beste Feina en Judith,

ik heb inderdaad voldoende informatie, de prijs loopt volgens mijn tandarts naar +/- € 1800,00.

Ik ga inderdaad een offerte aanvragen bij de kaakchirurg, de verwijsbrief heb ik in mijn bezit.

Bedankt voor jullie inbreng.

groet,

Hans