Vergoeding fronttandimplantaat + beugel boven 18 jaar

Starter

Over enkele dagen heb ik een afspraak bij een nieuwe tandartspraktijk. Omdat dit de eerste afspraak weer is, ben ik enkele dingen gaan overwegen. Mijn huidige situatie is als volgt;

- Bij het wisselen van mijn melkgebit voor mijn permanente gebit, is gebleken dat de snijtand rechtsvoor tussen de grote voortand en de hoektand afwezig is.

- Ik heb een Aanvullend 1 ster verzekering met Aanvullend Tand Basis

Op dit moment overweeg ik om te kiezen voor een implantaat voor de ontbrekende snijtand, nu is het echter zo dat mijn tanden door het ontbreken van de tand en door het doorkomen van twee verstandskiezen deels verschoven zijn. Er zal dus ruimte gemaakt moeten worden voor een implantaat met een beugel.

Via de site ben ik er achter gekomen dat er een vergoeding is voor uitgestelde fronttandvervanging met implantaten. Dit geldt voor mensen tussen de 18 en 24 jaar die:

• vóór hun 18e jaar snijtanden of hoektanden kwijtraakten door een ongeluk
  • of nooit snijtanden of hoektanden hebben gehad

Dit laatste punt lijkt me van toepassing op mijn situatie. De vergoeding staat op een maximaal bedrag van €10.000,- (niet per jaar logischerwijs).

Bij de vergoeding staat tevens beschreven dat het gaat om de volgende handelingen die vergoedt worden:

• het vervangen van fronttanden met implantaten
  • vervolgbehandelingen zoals een kroon, brug of prothese

Orthodontie boven de 18 jaar wordt zoals bekend niet vergoed maar ik vroeg mij af of de orthodontie in deze situatie niet zou vallen onder een benodigde behandeling voor het plaatsen van het implantaat en daarmee ook niet binnen de vergoeding voor de implantaat zou vallen.

Zoals ik nu begrijp is dit niet geval, maar dit wil ik graag even controleren voordat ik beslissingen ga maken voordat ik bij de tandarts kom.

Alvast bedankt voor de reacties.

Vergoeding fronttandimplantaat + beugel boven 18 jaar

2 ANTWOORDEN

Re: Vergoeding fronttandimplantaat + beugel boven 18 jaar

Moderator
Moderator

Hallo @Martine_8

Je bent al aardig op weg met het uitzoeken! Ben jij tussen de 18 en 24 jaar? Dan lijkt jouw situatie inderdaad te vallen onder uitgestelde fronttandvervanging met implantaten. Ik kan je hier echter ook geen zekerheid in geven. Je hebt namelijk vooraf toestemming van ons nodig om gebruik te kunnen maken van deze vergoeding. Hier lees je hoe dit werkt: toestemming

Wij vergoeden orthodontie in bijzondere gevallen uit de basisverzekering. Ik kan je helaas net als bij uitgestelde fronttandvervanging met implantaten niet beoordelen of dit in jouw geval zo is. Ook deze behandeling moet je vooraf aanvragen. 

Ik adviseer je over deze behandelingen in gesprek te gaan met de nieuwe tandarts. De tandarts kan vooraf toestemming vragen voor beide behandelingen om te kijken of wij dit vergoeden. 

Groet, 

Jan 

Re: Vergoeding fronttandimplantaat + beugel boven 18 jaar

Starter
Hoi Jan,

Dankje voor je reactie. Ik heb inderdaad tussen de 18 en 24 jaar. Ik ga met deze nieuwe informatie verder kijken!

M.v.g.
Martine