Vergoeding Fronttandvervanging onder 18 jaar

Voorbijganger

Mijn zoon van 14 bleek tijdens het wisselen van zijn melkgebit geen volwassen snijtanden aangelegd te hebben. Bij de orthodontist is aangegeven dat er 2 opties zijn om dit op te lossen:
1. Hoektanden + kiezen naar voren trekken waarbij je hoektanden als snijtanden fungeren
2. Tijdelijk een etsbrug plaatsen totdat hij uitgegroeid is en dan de snijtanden dmv implantaten te plaatsen
Mijn zoon (en wij als ouders) hebben voor optie 2 gekozen.
Nadat hij extreem lang een beugel heeft gedragen heeft hij in maart zijn langverwachte etsbrug gekregen. Hiervoor werd de maximale vergoeding van 450 EUR bijgedragen. In juni is deze etsbrug de 1e keer geknapt. De kosten van reparatie werden niet vergoed. Vorige week knapte de etsbrug voor de 2e keer. Kosten worden tot zijn 18e überhaupt niet meer vergoed.
Ook de kosten van de ortho zijn al boven de maximale vergoeding uitgekomen dus die komen ook voor eigen rekening.
Vanmiddag een afspraak met tandarts gemaakt. Tandarts geeft aan dat de tanden dusdanig veel bewegen dat de etsbrug niet meer past. Mijn zoon moet morgen weer naar ortho voor nieuwe beugel en nachtbeugel. In deze tussentijd loopt mijn zoon van 14 jaar! dus zonder hoektanden. Geen fijne leeftijd om zo naar school en feestjes te gaan.
Nu ben ik eens in de vergoedingen van onze aanvullende verzekering van drie sterren gedoken en daar staat bij de vergoeding van tandartskosten onder de 18 het volgende:
Vergoed worden de kosten voor Fronttandvervanging wanneer er sprake is van hoektanden of snijtanden die niet aangelegd zijn.
Daarvan is dus sprake bij mijn zoon.
De tandarts heeft rekeningen opgesteld richting zilveren kruis voor een etsbrug (r60 en r75) met een max vergoeding van 450 euro tot zijn 18e!
Naar mijn mening valt deze etsbrug onder de vergoeding voor Fronttandvervanging waarbij er geen maximale vergoeding vermeld staat. Ook zouden, naar mijn mening, die kosten die we nu weer maken bij de ortho, onder deze Fronttandvervanging vergoeding moeten vallen.
Wie, o wie kan mij bij dit vraagstuk helpen??

Vergoeding Fronttandvervanging onder 18 jaar

6 ANTWOORDEN

Re: Vergoeding Fronttandvervanging onder 18 jaar

Webcare
Webcare

Hallo Westallie, wat een vervelende situatie voor je zoon, goed dat je hier aanklopt met je vraagstuk!
Ik geef hier onder aan wat de vergoedingen zijn. Mocht ik iets over het hoofd zien, dan hoor ik dat graag van je.
- Wij vergoeden inderdaad maximaal €450 voor bruggen en kronen voor kinderen uit de Aanvullend 3 sterren. De vergoeding is per kalenderjaar, dus per 1 januari heb je weer een potje van €450.

- Wij vergoeden maximaal €2000 voor de duur van de verzekering (dus niet per kalenderjaar) voor orthodontie. Er is helaas geen speciale regeling voor kinderen die geen volwassen snijtanden hebben. Orthodontie valt niet onder fronttandvervanging, dat gaat echt om de tandarts en niet de orthodontist

- Wij vergoeden inderdaad fronttandvervanging als de snijtanden niet zijn aangelegd. Dan moet wel aangegeven worden dat het om fronttandvervanging gaat. Heb je de begroting van de tandarts? je kunt die mailen via zk.nl/email. Dan kunnen wij beoordelen wat de vergoeding is en of het onder de fronttandvervanging valt.
Er is trouwens een vergoeding voor fronttandvervanging met implantaten als je zoon 18 is geworden. Info daarover lees je hier
Heb je zo voldoende info? 
Groet, Kim

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Voorbijganger
Beste Kim, Bedankt voor je reactie en uitleg. Ik heb nog wat extra vragen en toelichting voor je (zie mijn aanvulling op jouw antwoorden): Wij vergoeden inderdaad maximaal €450 voor bruggen en kronen voor kinderen uit de Aanvullend 3 sterren. De vergoeding is per kalenderjaar, dus per 1 januari heb je weer een potje van €450.  Ik heb met iemand van Zilverenkruis gesproken die mij mededeelde dat dit bedrag van 450 euro voor de gehele verzekeringsduur tot 18 jaar is. Was deze info onjuist en blijkt het dus 450 per kalenderjaar te zijn? - Wij vergoeden maximaal €2000 voor de duur van de verzekering (dus niet per kalenderjaar) voor orthodontie. Er is helaas geen speciale regeling voor kinderen die geen volwassen snijtanden hebben. Orthodontie valt niet onder fronttandvervanging, dat gaat echt om de tandarts en niet de orthodontist  Doordat mijn zoon 2 snijtanden mist, is de ruimte tussen de voortanden en de hoektanden tijdelijk gevuld met een etsbrug. Aangezien tanden altijd wat kunnen schuiven en helemaal als kinderen in de groei zijn, blijkt dat de opvulling door een etsbrug best wel wat nadelen met zich meebrengt. Door druk op de brug kan deze knappen (wat dus nu 2x gebeurd is). Als de etsbrug geknapt is, moet hij naar het tandtechnisch laboratorium waar hij gemaakt moet worden. Hier gaan een paar dagen overheen (en in dit geval zat er ook een weekend tussen). In deze dagen schuiven de tanden nog makkelijker omdat er geen snijtanden aanwezig zijn, er zitten gewoon 2 gaten tussen de voor- en hoektanden. Gevolg: etsbrug past helemaal niet meer omdat de stand van de tanden weer anders is. Oplossing; opnieuw naar orthodontist om stand van de tanden weer zo te maken dat de etsbrug er tussen past. Naar mijn mening is hier dus geen spraken van "normale" orthodontie voor kinderen maar een gevolg van het missen van front tanden en dus zou dit wat mij betreft vallen onder jullie vergoeding voor fronttandvervanging in het geval van het missen van snijtanden in de aanleg. Ik vraag ook aan onze orthodontist om hiervoor goedkeuring bij jullie aan te vragen. - Wij vergoeden inderdaad fronttandvervanging als de snijtanden niet zijn aangelegd. Dan moet wel aangegeven worden dat het om fronttandvervanging gaat. Heb je de begroting van de tandarts? je kunt die mailen via zk.nl/email. Dan kunnen wij beoordelen wat de vergoeding is en of het onder de fronttandvervanging valt.  Ik heb van de tandarts geen begroting ontvangen. Hij heeft alleen een rekening voor de etsbrug opgesteld en een rekening voor de reparatie van de etsbrug. In dit geval is dit onder de noemer etsbrug (R60 en R75) gefactureerd door de tandarts terwijl dit naar mijn mening onder een andere vergoeding nl. de vergoeding voor fronttandvervanging onder 18 jaar zou horen te vallen. Ik stuur jouw mail dan ook door naar mijn tandarts om hem dit voor te leggen.  Hieronder tref je de opsomming aan van de door jullie aangegeven vergoedingen voor tanden voor kinderen onder 18 jaar bij onze aanvullende verzekering van drie sterren (***). Wat krijgt u vergoed? jaarlijkse tandartscontrole (of vaker als dat nodig is) advies van de tandarts tandsteen weghalen 2 fluoride-behandelingen per jaar (na wisselen melkgebit) dichtmaken (sealen) van groeven van kiezen tandvleesbehandeling verdoven wortelkanaalbehandeling vullingen behandelen van kaakgewrichtsklachten kunstgebit, plaatje of andere uitneembare protheses fronttandvervanging: behandeling bij ontbrekende volwassen snijtanden of hoektanden als deze niet zijn aangelegd, of ontbreken door een ongeluk behandeling door een kaakchirurg (behalve het aanbrengen van implantaten) röntgenonderzoek (behalve röntgenonderzoek voor de orthodontist) kronen, bruggen, inlays en implantaten (alleen wanneer deze geplaatst worden door tandarts of kaakchirurg) Graag zou ik willen weten wat jullie verstaan onder BEHANDELING BIJ ONTBREKENDE VOLWASSEN SNIJTANDEN Als een etsbrug voor het vervangen van de ontbrekende snijtanden onder de vergoeding kronen en bruggen wordt gerubriceerd dan ben ik erg benieuwd welke behandelingen jullie wel vergoeden. Wat kun je nog meer met tanden die er niet zijn behalve een etsbrug plaatsen? Hij mag pas implantaten als hij ouder dan 18 en uitgegroeid is. Er is trouwens een vergoeding voor fronttandvervanging met implantaten als je zoon 18 is geworden. Info daarover lees je hier Dat heb ik gelezen. Helaas moet hij het tot zijn 18 nog met een etsbrug doen. Ik zie je antwoord weer graag tegemoet. Met vriendelijke groet, Chantal 

Webcare
Webcare

Hallo Chantal,
Ik heb voor je gebeld naar de afdeling mondzorg. Wat een 'behandeling bij ontbrekende volwassen snijtanden' is, kan van alles zijn: ook een etsbrug. Mijn collega gaf aan dat de tandarts een behandelplan met offerte kan indienen. Dus echt alle behandelingen die hij van plan is, inclusief orthodontie. Je krijgt dan bericht over de toestemming en de vergoeding. 
Groet, Kim

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Voorbijganger
Hallo Kim,  Bedankt voor je reactie. Ik ben hier direct mee naar zowel de tandarts als de orth gegaan en heb inmiddels hun kostenbegrotingen binnen. Note; het is niet te voorzien hoeveel aanpassingen de huidige etsbrug nog nodig zal hebben aangezien het lastig in te schatten is of de etsbrug nog vaker stuk zal gaan of de tanden nog verschuiven aangezien er alleen maar een draadje achter zijn 2 voortanden geplakt kan worden. Er is dus weinig stevigheid.  De begrotingen die er nu dus liggen zijn dus onder voorbehoud van eventuele verdere behandelingen.  Waar mag ik dit naartoe sturen? Nogmaals bedankt en ik zie je reactie graag tegemoet. Mvg, Chantal

Voorbijganger
Hallo Kim, Wat ik nog vergeten ben te vragen is hoe we de eerdere behandelingen onder de juiste vergoeding kunnen verplaatsen. Zoals gezegd hebben wij zelf al rekeningen betaald voor zaken die onder de vergoeding van fronttandvervanging onder 18 jaar horen te vallen en dus ook bij de begroting moeten worden meegenomen. Hiervoor zou dus nog een verrekening met ons moeten plaatsvinden. Alvast bedankt! Groet, Chantal

Medewerker

Hey Chantal, 

Je kan de begroting via deze link naar ons mailen: zk.nl/email. Je voegt daarbij de bijlagen toe en kan een korte uitleg geven over de begroting zodat mijn collega's de begroting in behandeling kunnen nemen. 

Hoop dat het hiermee lukt!

groet,

Jochem