Tandartsvergoeding voor implantaat

Nieuwkomer
Na een ongeval in mijn jeugd heb ik altijd problemen gehad met mijn voortanden.
Heb ze nog 30 jaar kunnen behouden maar het doek is definitief gevallen en moet dus afscheidt nemen van de twee.

Maar hoe nu verder?
Als ik het goed begrijp wordt alleen een volledige prothese uit de basisverzekering vergoedt en geen implantaten of iets dergelijks.
Een aanvullende tandartsverzekering is geen probleem maar vergoedt maar 500,- per jaar.

Wat zijn nu de mogelijkheden en de kosten?

Tandartsvergoeding voor implantaat

6 ANTWOORDEN

Re: Tandartsvergoeding voor implantaat

Fanatiekeling

Volgens mij is er geen oplossing. Je moet het implantaat ( plaatsing in kaak) plus de opbouw dmv een kroon zelf betalen. Prijsschatting €3000.

Groet, Feina.

Webcare
Webcare

Goedemorgen Tasseke, welkom op ons forum!

De kosten van een implantaat vallen onder de tandverzekering. De hoogste tandverzekering die je kunt nemen is de Aanvullend Tand 2 sterren. De vergoeding daaruit is maximaal €500 per jaar. 
De tandarts kan een begroting maken waarop de kosten staan zodat je weet waar je financieel aan toe bent. Hier lees je meer over onze tandverzekering.
Kun je verder met deze informatie?
Groet, Kim

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Voorbijganger

Goedemiddag Kim,

Je schrijft "De hoogste tandverzekering die je kunt nemen is de Aanvullend Tand 2 sterren". Volgens mij is de hoogste tandverzekering 4 sterren, of begrijp ik het niet goed.

Webcare
Webcare

Hallo Mandy, goed dat je om opheldering vraagt.
Voor de hoge tandverzekeringen (Aanvullend Tand 3 en 4 sterren) geldt een medische acceptatie. Tasseke geeft aan dat ze implantaten nodig heeft. Dat zijn hoge kosten en dan kom je niet in aanmerking voor de hoge tandverzekering. Ze kan wel de Aanvullend Tand 2 sterren nemen. Vandaar dat ik dat aangaf.
Groet, Kim

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Voorbijganger

Hallo Kim,

Bedankt, maar ik begrijp je antwoord niet en met name niet het onderscheid tussen 1 en 2ster en de 3 en 4ster

Tasseke geeft aan dat ze voor haar 2 voortanden implantaten wenst.

Ik lees bij jullie vergoedingen (maar corrigeer me maar) dat implantaten enkel worden vergoed wanneer een normaal kunstgebit niet past. En dan worden de implantaten vergoed vanuit de basisverzekering en niet vanuit de aanvullende verzekering.

Een gedeeltelijke prothese wordt vergoed vanuit de aanvullende tandverzekering en de vergoeding is afhankelijk van het aantal sterren

Daarom begrijp ik je antwoord niet dat 2sterren het "hoogste" is dat Tasseke kan nemen.

Of ze heeft implantaten nodig om medische reden en dan wordt het vergoed vanuit de basisverzekering.

Is er geen medische reden dan vergoed de 1ster of 2ster toch ook niets van haar implantaten.

En de vergoeding van de gedeeltelijke prothese is afhankelijk van het aantal sterren, dus 1,2,3 of 4.

Webcare

@ Mandy1953
Losse implantaten worden niet uit de basisverzekering vergoed. Er is wel een vergoeding voor implantaten die nodig zijn bij het plaatsen van een klikgebit. Dit is een vergoeding (op aanvraag) voor mensen die geen eigen tanden meer hebben in de bovenkaak- en/of onderkaak, en voor een medische reden het klikgebit nodig hebben. Onderaan mijn berichtje vind je een linkje naar de vergoedingspagina als je er meer over wilt lezen.

In de situatie van Tasseke, waarbij het gaat om 2 losse implantaten voor de vervanging van haar voortanden, is alleen een vergoeding mogelijk uit een tandverzekering. De Aanvullend Tand 4 sterren is dan inderdaad de verzekering met de hoogst mogelijke vergoeding voor algemene mondzorg.

Wij hanteren voor de Aanvullend Tand 3 en 4 sterren alleen een medische acceptatie. Dat betekent dat wij aan de hand een aantal vragen over de status van het gebit en de aankomende behandelingen/kosten beoordelen of iemand de 3 of 4 sterren kan krijgen. Met de verwachte kosten van 2 implantaten (die erg kostbaar zijn) zou Tasseke de medische acceptatie niet doorkomen, en is de Aanvullend Tand 2 sterren de hoogst mogelijk verzekering die zij bij ons kan afsluiten. Dat is wat Kim bedoelde.

Is het een beetje duidelijker geworden zo? Laat het mij weten als je nog vragen hebt.

Groetjes,
Bart

https://www.zilverenkruis.nl/consumenten/vergoedingen/Paginas/Kunstgebit-op-implantaten.aspx