Potjes voor orthodontist zijn op: overstappen andere verzekeraar enige alternatief?

Nieuwkomer

Onze 2 oudste dochters lopen al jaren met een beugel. Ze zijn rond hun 9e jaar gestart op advies van de toenmalige tandarts.  Inmiddels zijn ze 12 en 13. Na onze verhuizing zijn wij bij een andere orthodontist terecht gekomen. Die is geschrokken van het werk van de vorige orthodondist. Zij gaf ook aan dat dat geen orthodontist is geweest, maar een tandarts met een cursus orthodontie die prutswerk heeft geleverd. Conclusie is dat we met beide dochters helemaal opnieuw beginnen met beugels. Eerst worden bij allebei 4 kiezen getrokken ivm een te kleine kaak en dan krijgen ze slotjesbeugels boven en onder. De schatting is dat dit bij allebei nog zo'n 2 jaar gaat duren. De vergoedingspotjes zijn inmiddels leeg. Onze orthodontist heeft aangegeven dat wij hier werk van moeten maken. Maar hoe? Het schijnt dat een tandarts orthodontische werkzaamheden mag verrichten zolang hij/zij zich geen orthodondist noemt.   Is onze enige optie nu overstappen naar een andere verzekeraar zodat we een nieuw vergoedingspotje krijgen?

Potjes voor orthodontist zijn op: overstappen andere verzekeraar enige alternatief?

1 ANTWOORD 1

Re: Potjes voor orthodontist zijn op: overstappen andere verzekeraar enige alternatief?

Webcare

Hoi @Annette72,

Welkom op onze community! Goed dat je ons hier opzoekt met dit signaal.

Wat een vervelende situatie om er na jaren achter te komen dat de vorige orthodontist of tandarts slecht werk heeft geleverd.  Hebben jullie ook al contact gezocht met de toenmalige ortho/tandarts om dit te bespreken?

Het klopt dat er tandartsen zijn die orthodontistische behandelingen mogen uitvoeren. Dat wordt een tandarts voor orthodontie genoemd. De tandartsen hebben na hun studie tandheelkunde nog extra scholing gekregen om orthodontiebehandelingen uit te mogen voeren.

Ik begrijp uit jouw bericht dat de vergoeding van beide dochters volledig is bereikt. Helaas is het niet mogelijk om een nieuwe vergoeding te geven voor de orthodontiekosten die nog komen. Je kan proberen om in gesprek te gaan met de vorige tandarts die de behandeling toen heeft uitgevoerd. 

Sorry dat ik geen beter nieuws voor je heb, Annette. Ik hoop wel dat mijn bericht duidelijk is. Laat het gerust weten als je nog vragen hebt.

Groet,

Jasper