Orthodontie tot 18 jaar

Bewerkt 
Geregelde bezoeker

Mijn zoon van 8 moet een beugel.
Hij is bij mij op de polis meeverzekerd. Ik heb een 4 sterren polis, dus hij is voor het max verzekerd.
Mijn man heeft ook een 4 sterren polis bij ZK. 
Kan mijn zoon aan het eind van een bepaald verzekeringsjaar switchen van ouder (in dit geval van moeder naar vader) zodat hij opnieuw het max aan vergoeding ontvangt of moeten wij dan voor 1 persoon (vader of moeder) switchen van verzekeraar? 

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Orthodontie tot 18 jaar

OPGELOST
13 ANTWOORDEN

Re: Orthodontie tot 18 jaar

Bewerkt 
Nieuwkomer

Goedendag allen die die lezen,

Ik heb een vraag over de vergoeding van mond en tanden voor kinderen jonger dan 18 jaar.
Mijn kinderen zijn nu in de leeftijd dat ze een beugel nodig hebben maar wat is de beste manier om ze te verzekeren?
Ik zit zelf in Beter Af Polis *** 3 sterren en Beter Af Tandarts Polis ** 2 sterren.
Kan ik kinderen jonger dan 18 jaar extra verzekeren voor de tandarts of wordt er gekeken hoe één van de ouders zijn verzekerd?
Ik heb ook een extra verzekering voor de tandarts kan dat voor mijn kinderen?

Ik zie bij *** 3 sterren eenmalig 90% tot ? 2000,= per persoon staan. Hierover heb ik 3 vragen.
1.) Heeft deze *** 3 sterren te maken met één van de ouders?
2.) Is een vergoeding die ik genoemd heb voldoende?
3.) Als de vergoeding niet voldoende is wil ik misschien wel bijverzekeren, kan dat?

Ik zie jullie reactie tegemoed.
M.vr.gr.
Marcel Abbink.

Bewerkt 
Fanatiekeling

Hallo,
Bij de meeste zorgverzekeraars is orthodontie verzekerd onder de aanvullende verzekering. De kinderen zijn (als het administratief klopt) ( gratis) verzekerd op dezelfde aanvullende verzekering als de ouder met de hoogste. Orthodontie valt niet onder de basisverzekering en ook niet onder de tandartsverzekering. 

De vergoeding van €2000,- ( dus € 2000,- is 90% van ca. €2200,-) is meestal krap voldoende. Soms is er nog jaren een controle-periode waarin ca. € 50,- per maand betaald moet worden, een soort abonnementstarief. En het hangt ervan af wat er moet gebeuren. U kunt zich verder niet bijverzekeren en de vergoeding stopt als het kind de leeftijd van 18 jaar bereikt. 

U kunt informatie krijgen via deze link. De polisvoorwaarde van de aanvullende verzekering is no. 43 op pagina 44.

NB op de polis van de kinderen moet vermeld staan welke aanvullende verzekering zij hebben. 
Op de website wordt vermeld dat bepaalde collectiviteiten hogere orthodontievergoedingen hebben. Dus bekijk uw eigen polis goed. Eventueel de polis in combinatie met een brief of losse afspraak. 

Bewerkt 
Fanatiekeling

Ik wil toevoegen dat de viersterren aanvullende verzekering tot € 2500,- vergoed. Maar de premie voor de viersterren is bijna het dubbele van de driesterren. Dat scheelt ca. € 25,- in de maand. Dus € 300,- per jaar, dus dat heeft eigenlijk geen zin. Bovendien is er medische selectie. 

Bewerkt 
Webcare

Ik heb een vraag over de vergoeding van mond en tanden voor kinderen jonger dan 18 jaar.
Mijn kinderen zijn nu in de leeftijd dat ze een beugel nodig hebben maar wat is de beste manier om ze te verzekeren

Bij de meeste zorgverzekeraars is orthodontie verzekerd onder de aanvullende verzekering. De kinderen zijn (als het administratief klopt) ( gratis) verzekerd op dezelfde aanvullende verzekering als de ouder met de hoogste. Orthodontie valt niet onder de basisverzekering en ook niet onder de tandartsverzekering.

Hai Abbink,
Zoals ons forumlid Elze al aangeeft wordt de orthodontie vergoed uit de aanvullende verzekering.
Je bent dus goed verzekerd met je drie sterren polis.
Elze geeft aan dat er medische vragen worden gesteld als de Beter Af Plus Polis met vier sterren wordt afgesloten.
Dat kan ik nog wel even toelichten.
Alleen om de reden van een heel hoog aantal fysiotherapie behandelingen worden de vragen gesteld.
Als je de Beter Af Plus Polis met vier sterren afsluit omdat je een hoge vergoeding wil voor orthodontie is dit geen enkel probleem.

Vind je het antwoord duidelijk? Wens je kinderen alvast sterkte!

Ik verplaats je vraag naar het forum voorwaarden en vergoedingen.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Bewerkt 
Fanatiekeling

De polis van uw zoon blijft hetzelfde, nl. viersterren, onafhankelijk bij wie hij op de polis staat. 

U kunt ook besparen door voor een van u beiden ( meestal de man) geen aanvullende verzekering te nemen. Deze kost namelijk bijna € 50,- in de maand (30-44 jr) en de meeste mannen hebben dat niet nodig. Als u zelf zo hoog verzekerd bent ivm de orthodontie kunt u dat het beste zo laten. Sommige zorgverzekeraars hebben een wachttijd voor orthodontie. 

Bewerkt 
Geregelde bezoeker

Bedankt voor de reactie. 
Ik ga de verzekering voor mijn man aanpassen naar minder sterren. Zelf heb ik mijn aanvullende verzekering verhoogd in verband met een mogelijke beugel van onze zoon.

Maar mocht het in de toekomst nodig zijn, kunnen we dan wel van verzekeraar switchen voor meer vergoeding of is € 2.500,- het max bij de meeste verzekeraars?

Bewerkt 
Fanatiekeling

Zilveren Kruis zal zelf nooit antwoord geven op de vraag of € 2500,- het maximum is bij de meeste verzekeraars. Zij weten het waarschijnlijk niet eens. Bovendien moet u er rekening mee houden dat de maxima in het volgend jaar kunnen wijzigen. 

Het komt voor dat het maximum verlaagd wordt en dat bestaande verzekerden, die al een behandeling gestart zijn, dan een lagere maximale vergoeding krijgen. Stel u start in 2014. De orthodontist begroot een bedrag van € 3000,-. Het eerste jaar declareert u € 1700,-. Als dan het maximum verlaagd wordt m.i.v. 2015 krijgt u daar ook mee te maken. Als het maximum € 2000,- wordt,  dan kunt u in 2015 nog maar € 300,- declareren.  Graag wil ik van ZK weten of dit klopt. 

Bewerkt 
Medewerker

Hallo Jeanine,

De maximale vergoeding van een beugel verschilt erg per zorgverzekeraar, sommige vergoeden bijna niets en andere 100%. Zoals Elze aangeeft hebben sommige verzekeraars een wachttijd, dit is niet zo bij ons.

De maximale vergoeding is € 2.500, - voor uw zoon wat betreft de beugel. Het maakt dan ook niet uit wanneer hij van uw polis "verhuisd" naar de polis van uw partner omdat de vergoeding uit zijn aanvullende verzekering komt. Dit wanneer u beide bij ons verzekerd bent.

Wanneer u zou besluiten om te switchen naar een andere verzekeraar zal de vergoeding van die verzekeraar gaan gelden. Hoeveel dat is en wanneer de vergoeding zal gaan tellen is van die maatschappij afhankelijk.

De vergoeding van € 2.500,- is in de afgelopen jaren niet veranderd. Op dit moment zijn er ook geen berichten dat dit zal gaan gebeuren, dus kan ik ook niets zeggen over de situatie die Elze schetst. Het beste kunt u de polisvoorwaarden goed in de gaten houden.

Het beste wat u kunt doen is een begroting vragen aan de orthodontist, op die manier heeft u een goed beeld van de verwachte kosten en wellicht is een aanvullende verzekering met 3 sterren wel voldoende. Deze vergoed maximaal € 2.000, - voor het traject en scheelt weer in de kosten. Wanneer u zou besluiten om de aanvullende verzekering te verlagen mag dit nog in januari.

Groet,
Michiel

Bewerkt 
Voorbijganger

Hallo, Mijn dochter is naar orthodontist doorverwezen. Ik snap dat ik aanvullende verzekering moet nemen( neem 3*). Wat betekent eenmalig tot €2.000 ? En ik heb nog een zon, hij zou over 2-4 jaar ook naar orthodontist moeten? Krijg hij dan dit vergoedt?

Bij voorbaat bedankt,
N.Eglit

Bewerkt 
Voorbijganger

zoon bedoel ik Smiley Erg vrolijk

Bewerkt 
Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Hey Natalia, welkom op het forum! Ik lees dat je het stukje eenmalig bij de orthodontie vergoeding onduidelijk vindt. Dit betekent dat de vergoeding niet gebonden is aan 1 of 2 jaar, maar dat dit bedrag geldt voor de hele loop van de verzekering (wel per kind). Je kan dus in 2014 bijvoorbeeld € 800,- euro vergoed krijgen, in 2015 weer. Dan is er voor 2016 en later nog € 400,- euro vergoeding "over".

Is dat voor jou zo duidelijk Natalia?

Bewerkt 
Voorbijganger

Hoi Jeppe,
Bedankt voor uw antwoord. Ik weet nu voldoende! Blijf bij Zilveren KruisSmiley Vrolijk
gr.,Natalia

Bewerkt 
Webcare

Superleuk om te horen Natalia!

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.