Mondzorg: wat moet de tandarts bij een controle doen?

Starter

Kunt u mij vertellen wat een tandarts eigenlijk bij de halfjaarlijkse controle moet doen.

Ik heb een kleindochter met een prachtig gebit, die is in twee minuten weer buiten, ze wordt naar een monghygieniste gestuurd, ze is student dus dat geld heeft ze niet. Moet een tandarts dat eigenlijk niet zelf doen een beetje tandsteen weghalen, ze heeft geen klachten.

• Beleid
  • Mondzorg

Mondzorg: wat moet de tandarts bij een controle doen?

3 ANTWOORDEN

Re: Mondzorg: wat moet de tandarts bij een controle doen?

Medewerker

Beste Madre,

In de Tariefbeschikking staat omschreven waar een controle (C11) aan moet voldoen:

De verrichtingen in dit hoofdstuk (C11 en C13) zijn inclusief:

- het meten en vastleggen van de DPSI-score;
- het geven van voorlichting, aanwijzingen en adviezen over preventief gedrag en/of preventieve maatregelen, voor zover deze niet meer dan vijf minuten in beslag neemt;

- het uitvoeren van binnen de verrichtingenlijst niet anders te declareren kleine verrichting(en);
- het verwijzen naar een andere zorgverlener.

C11 en C13 kunnen niet in rekening worden gebracht in het kader van consulten orthodontie. Hiervoor dienen de prestaties en tarieven uit de tariefbeschikking Orthodontie in rekening te worden gebracht.

Het meten van de DPSI score houdt in dat de conditie van het tandvlees wordt nagekeken. Verder zal er worden gekeken naar (beginnende) cariës. Voor het verwijderen van tandsteen mag de tandarts je kleindochter doorverwijzen naar een mondhygiëniste. Hij kan het ook zelf doen, maar ook dan mag hij deze kosten naast de controle in rekening brengen.

Ik kan me voorstellen dat dit niet het antwoord is wat je wilt horen. De behandelcode C11 is een tarief dat is gebaseerd op een gemiddelde behandeltijd. Als het inderdaad voor je kleindochter maar 2 minuten is houdt in dat het voor je kleindochter wel een dure 2 minuten is.

Eventueel zou je kleindochter de Tandbasis kunnen overwegen. Ze betaalt dan € 6,75 premie per maand. Zij is dan verzekerd voor de controle en de mondhygiëniste en maximaal € 55,00 voor vullingen of trekken van gebitselementen. Ze zal alleen voor zichzelf af moeten wegen of deze kosten opwegen tegen de kosten die ze nu jaarlijks maakt.

Ik wil in ieder geval adviseren om wel een aanvullende verzekering, eventueel de basis plus module, af te sluiten. Zij is dan in ieder geval voor maximaal € 10.000,00 verzekerd voor de kosten ingeval van een ongeval. Zeker als ze zo'n mooi gebit heeft is het zonde als zij geen vergoeding krijgt als zij een ongeval heeft gehad.

Starter

Ik heb hier veel aan en ga dit zeker aan haar doorgeven. Ze heeft een prachtig gebit en zal voorlopig geen grote kosten hebben.

Mijn dank.

Medewerker

Hai Madre,

Dan gewoon alles laten zoals het is, behalve de aanvullende verzekering. Als ze die niet heeft wil ik echt adviseren om de goedkoopst mogelijke aanvullende verzekering hiervoor af te sluiten. Een ongeluk is zo gebeurd.

Wat betreft de tandheelkundige kosten kan ik ook een advies meegeven dat tandartsen ook vaak geven. Zet het geld dat ze normaal zou willen uitgeven aan een tandartsverzekering opzij. Hiermee kan ze de standaardkosten die ze jaarlijks heeft betalen. Mocht ze wel een keer onverwachte uitgaven hebben dan kan ze dit potje daarvoor gebruiken. En als het potje te vol wordt kan ze er altijd leuke dingen voor doen. Oma mee uit eten nemen of zo.

Succes in ieder geval.

Met vriendelijke groet,

Ron Burgers