Mondhygiëniste; noodzaak of nonsens

Geregelde bezoeker

Sinds vorig jaar door de tandarts doorverwezen naar de mondhygiëniste. Ik vraag mij dus af wat de toegevoegde waarde is hiervan? Ik ben al 30 jaar bij dezelfde tandarts, deze voerde alle controles uit, reparaties waar nodig, tandsteen verwijderen indien nodig. De mondhygiëniste begon, zonder enige vorm van uitleg, mijn mond te bewerken, heeft ca 3 kwartier geduurd, pijnlijk en bloederig. Daarna begonnen de problemen in mijn, tot dusverre, redelijk probleemloze mond. Tanden verzakten, kapotte lippen en tong. Na ca 2 maanden geklaagd, heeft de tandarts een spalk aangebracht. Problemen niet opgelost. Bij 2e afspraak MH uitleg gevraagd, werd mij doodleuk meegedeeld dat ik paradontitis heb. Altijd netjes gepoetst, braaf ieder half jaar op controle, en nu al door mijn tandartsvergoeding heen. Ik begrijp er niets van, alleen dat ik in het vervolg waarschijnlijk 4 afspraken per jaar kan verwachten omdat de tandarts dit werk dus kennelijk uitbesteed, en veel extra kosten. En nog steeds problemen in mijn mond. Ben erg benieuwd naar ervaringen van anderen.

• Mondzorg

Mondhygiëniste; noodzaak of nonsens

5 ANTWOORDEN

Re: Mondhygiëniste; noodzaak of nonsens

Medewerker

Hey LL,

Welkom op het forum. Leuk dat je een topic hierover opent bij ons. Ik ben ook benieuwd of anderen deze ervaring delen. Wel ben ik zelf nog benieuwd naar jouw eigen ervaring. Nu de tandarts taken over heeft gedragen naar de mondhygiëniste, krijg jij wel het gevoel dat je alle informatie meekrijgt waarom de behandelingen nu anders zijn dan een aantal jaren voorheen.

groet,

Jochem

Geregelde bezoeker
Hoi Jochum, dit is dus één van de zaken waar ik helemaal niet tevreden over ben. Ik ben niet voorgelicht over de behandeling, ik heb geen informatie ontvangen over de mogelijke consequenties en heb het gevoel dat er een probleem is gecreëerd wat er eerst niet was. Was het er wel, dan is het voor mij onbegrijpelijk dat mijn tandarts, die ik echt hoog in het vaandel had, dit niet eerder heeft geconstateerd. Verder begrijp ik niet dat ik nu naar een mij onbekende mondhygiëniste moet voor zaken die mijn tandarts altijd zelf deed. Dat wil tevens zeggen dat mijn tandartsverzekering, die altijd ruim voldoende was, de kosten nu niet dekt en dat betekent dat ik ook een vervolgbehandeling zelf moet betalen. Dat gaat hem niet worden. Ik denk dat mijn verzekering zowel als ikzelf op kosten worden gejaagd, die volkomen uit de lucht zijn komen vallen. Heb nooit last van bloedend tandvlees gehad, geen gevoeligheid voor warm/koud, dusss...als jij het me uit kan leggen houd ik me warm aanbevolen. Daarbij krijg ik uit mijn omgeving soortgelijke verhalen, en iedereen heeft ineens paradontitis. Allemaal trouwe tandartsklanten. Toeval?

Medewerker
Hai LL, Laat ik beginnen door te stellen dat parodontitis een erg onderschatte ziekte is. Dat de tandarts u nu heeft doorgestuurd naar een mondhygiëniste is natuurlijk niet zonder reden. Dat het pijnlijk en bloederig was betekent toch vaak wel dat er meer aan de hand is dan gewoon wat tandsteen verwijderen. Wat dit betreft ben ik van mening dat de mondhygiëniste geen overbodig werk heeft geleverd. De vraag is alleen of zij u wel op de juiste wijze heeft voorgelicht. Als er sprake is van parodontitis dan dient daarvoor een 0-meting te worden gedaan. Dit is het parodontaal onderzoek waarbij wordt vastgesteld of, en zo ja, waar uw pockets heeft. Deze behandeling dient gedeclareerd te worden met de behandelcode T11 of T12. Essentieel onderdeel van deze behandelcode is echter het opstellen en dan vooral bespreken van het behandelplan. Daar is in uw geval blijkbaar geen sprake van. Daar kan de mondhygiëniste dan ook zeker op aangesproken worden. Wat ik verder mis in uw verhaal is een begroting. Bij behandelingen die meer dan EUR 150,00 kosten dient de tandarts/ mondhygiëniste een begroting op te stellen. Ook daar lijkt geen sprake van te zijn. Verder geeft u aan dat na de behandeling van de mondhygiëniste uw tanden en kiezen zijn verzakt. Dit is nu verholpen met een spalk. Ook hieruit concludeer ik dat de behandelingen noodzakelijk waren. Parodontitis tast het kaakbot aan waardoor tanden en kiezen los kunnen gaan zitten. Daar lijkt in uw geval sprake van te zijn. In plaats van de schuld bij de mondhygiëniste te leggen zou het ook zo kunnen zijn dat uw tandarts u in het verleden niet op de juiste manier heeft behandeld of te laat heeft doorgestuurd. Al met al voldoende reden om een gesprek aan te gaan met de mondhygiënist en uw tandarts.

Geregelde bezoeker
Hallo Ron, ik wil dat gesprek inderdaad ook aangaan, want ik heb echt het gevoel dat er een paar enorme steken zijn gevallen. Het bizarre is, dat ik eigenlijk geen klachten had voordat de mondhygiëniste aan mijn gebit begon. En zoals zij tekeer is gegaan had het ook pijnlijk en bloederig geweest in een volledig gezonde mond. Ik had af en toe wat tandsteen, zeker, en dat haalde de tandarts weg. En nee, er is niets met mij besproken voordat het te laat was. De spalk heeft niet alles opgelost, helaas. Ik ben ernstig bezorgd dat het "normale" gevoel van een gezonde mond voorgoed voorbij is.Daar wordt ik niet blij van. En mijn vraag of het nodig is om een mondhygiëniste het werk over te dragen wat normaal de tandarts deed, is hierbij ook niet beantwoord. Dubbele afspraken dubbele kosten, waarom? En iets heel anders, ondanks dat ik aangevinkt heb een email te ontvangen als er een antwoord is, krijg ik die melding niet, kunnen jullie dat nakijken?

Moderator

Ik kom allereerst even terug op dat laatste LL, zou je graag direct een e-mail ontvangen wanneer iemand op je topic/vraag reageert? Als dat het geval is kan ik dat voor je aanpassen. Nu krijg je namelijk alleen dagelijks een overzicht.

Daarnaast kan ik niet vanuit expertise maar wel vanuit ervaring spreken over de mondhygiënist en de tandarts. Toevallig vorige week voor een controle geweest waarna mijn tandarts mij doorverwees naar een mondhygiënist. Deze heeft ook bij mij flink schoongemaakt, zelf een stuk onder het tandvlees omdat die schijnbaar nodig was. Zij heeft mij echter duidelijk aangegeven wat precies het probleem was en wat ik hier zelf aan kon doen om erger te voorkomen. Kortom voor mij een goed gevoel.

Als ik jouw verhaal goed lees is er geen helderheid waarom de mondhygiënist bepaald werk moet verrichten i.p.v. de tandarts. En twijfel je überhaupt of dit wel nodig was. Denk inderdaad goed om het gesprek aan te gaan zoals Ron ook voorstelde. Ben benieuwd naar de uitkomst!