Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Mag de tandarts rechtstreeks de rekening bij jullie indienen?

Nieuwkomer

beste lezer(es), via facebook zag ik een melding dan in 2014 de tandartsrekening niet meer door hem/ haar rechtstreeks bij jullie kan/ mag worden ingediend. In hoeverre is deze informatie correct?
En mocht deze informatie correct zijn: wat is het argument/ de beweegreden?

Mag de tandarts rechtstreeks de rekening bij jullie indienen?

OPGELOST
3 ANTWOORDEN

Re: Mag de tandarts rechtstreeks de rekening bij jullie indienen?

Fanatiekeling

Voor de klant is het beter als de tandarts niet meer rechtstreeks kan declareren. De patient kan de rekening namelijk zelf beter beoordelen. Tandartsen hebben over het algemeen geen contract met de zorgverzekeraar, behalve een afspraak over de wijze van betaling. De laatste jaren is deze betalingsafspraak, die de zorgverzekeraars met de vereniging van tandartsen hebben gemaakt, verworden tot een monstrum. Veel zorgverzekeraars , ik meen ook Agis van Achmea, zijn er toe overgegaan om ook de rekening voor niet-tandarts-verzekerden te betalen. Het gevolg: klant ziet de rekening van de tandarts niet maar moet wel ( aan de zorgverzekeraar) (terug)betalen. Wat betreft de kinderen die voor de basisverzekering verzekerd zijn: ik hoop dat dat wel rechtstreeks zal blijven gaan. 

Medewerker

Inderdaad, Elze!

@ robh2g:
Tot 01-01-2014 betalen wij bij sommige contractvormen declaraties van een tandarts helemaal zonder dat iemand er ook daadwerkelijk voor verzekerd is. Wij halen waar mensen niet verzekerd voor zijn terug bij die mensen. In essentie doen wij dus het werk voor de tandarts.
Wij doen dat via hetzelfde kanaal als veel tandartsen doen: DFA services.

Maar: als zo een terugvordering via DFA niet lukte (denk dan aan mensen die simpelweg niet betalen, verhuisd zijn, bedenk het maar), komt dat na een x-aantal maanden bij ons terug.
Wij gaan dan uitbetaalde bedrag aan tandarts terugvorderen: de tandarts heeft een dienst geleverd en hij wil daar tenslotte betaling voor, niet wij. Tandarts zijn probleem dus.
Vervolgens moet die tandarts x-maanden na dato gaan uitzoeken waarvoor een bepaald bedrag was, voor wie dat bestemd was etcetera.
Klanten (jij dus) kreeg dan ineens 7 maanden na een ingreep een rekening van de tandarts voor de kiezen (!!!).
Kortom: chaos aan alle kanten.

Daar houden wij mee op vanaf 1-1-2014.
Wij krijgen een declaratie van de tandarts. Wij kijken of er een tandartsdekking is of niet.
Zo ja, betalen wij uit waar recht op is aan de tandarts.
Zo nee, betalen wij niets uit.
Klanten krijgen direct van de tandarts de rekening, op korte termijn na de ingreep, en kan controle uitoefenen over wat er gedeclareerd wordt.
Kortom: kortere lijnen en controlemogelijkheden van de rekening voor de klant.

Jawel, tandartsen kunnen nog steeds direct declareren als ze daar een overeenkomst voor afsluiten. Nee, wij betalen niet meer bedragen aan tandartsen als mensen daar niet voor verzekerd zijn.
De tandarts moet dan dus zelf zijn administratie op orde gaan hebben en moeite doen om geld te krijgen van zijn klandizie etcetera. Daar lijkt deze tandarts enigszins verbolgen over.

Een hele lap tekst, maar ik hoop dat dit jou iets van inzicht geeft waarom deze tandarts zijn enigszins negatieve bericht geplaats heeft, robh2g!

Wordt lid om te reageren en deel te nemen aan deze community.

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Ik verplaats dit topic naar het forum huisarts, apotheek en tandarts. Daar kunnen we nog verder praten over dit onderwerp.