Kinderen zelden naar de tandarts: vragen over het onderzoek in het AD

Voorbijganger

In een artikel van het AD wordt beschreven dat 63% van de peuters (2 tot 4 jaar) niet op controle gaat bij de tandarts en dat dit uit een analyse komt van het Zilveren Kruis. 
Een artikel op de site van het Zilveren Kruis beweerdt dat 1 op de 5 kinderen (2 tot 18 jaar) niet naar de tandarts gaat. 

Is er een onderbouwende publicatie van dit onderzoek? 

Het zou namelijk voor mijn afstudeerscripte een zeer goede bron zijn.

Met vriendelijke groet,

Pim van Dijk

Kinderen zelden naar de tandarts: vragen over het onderzoek in het AD

6 ANTWOORDEN

Re: Kinderen zelden naar de tandarts.

Fanatiekeling

Zilveren Kruis kan dit gegeven eenvoudig concluderen uit de ingediende declaraties per kind.

Groet, Feina.

Expert

Hoi Pim! Ik ben data analist bij Zilveren Kruis en geef graag antwoord op je vraag.

Op onze website vind je een persbericht met extra informatie over de opzet van het onderzoek. Om een goed beeld te krijgen van het percentage kinderen dat niet voor een controle bij de tandarts komt hebben we polisgegevens vergeleken met de declaratiegegevens. Om precies te zijn hebben we gekeken of in de declaratieperiode van december 2014 t/m januari 2016 voor de bij Zilveren Kruis verzekerde kinderen een code C11 is gedeclareerd. Deze code staat voor "periodieke controle". De declaratieperiode is ruim aangehouden, omdat kinderen ook nét buiten de periode van een jaar voor controle naar de tandarts kunnen gaan.

Ben je hier voldoende mee geholpen?

met vriendelijke groet,

Robin Gerichhausen

Data analist Zilveren Kruis

Voorbijganger

Hoi Robin en Feina,

Bedankt voor de extra informatie! Echter vraag ik me nu nog steeds af hoe het AD dan aan de cijfers komt dat 63% van de peuters (2-4 jaar) niet op controle komt bij de tandarts. In het persbericht, van het Zilveren Kruis, wordt er alleen kinderen (2-18 jaar) benoemd maar geen peuters.

Voor mijn scriptie richt ik mij op ouders waarvan de peuters niet naar de tandarts gaan. Het zou voor mij dus erg interessant zijn als ik de cijfers die het AD laat zien zou kunnen onderbouwen met het daadwerkelijke onderzoek van het Zilveren Kruis. 
Weet u of er een mogelijkheid is om die tot mijn beschikking te krijgen?

Een andere vraag is ook of er nog gekeken is naar het verband met de ouders? Zijn die wel op controle geweest in die periode of zijn inderdaad alleen de kinderen niet geweest?

Met een vriendelijke groet, 

Pim van Dijk

Expert

Hoi Pim. De cijfers over tandartsbezoek onder kinderen heeft het AD van Zilveren Kruis ontvangen. Zij hebben ervoor gekozen om vervolgens een artikel te schrijven over peuters en niet de leeftijdsgroep 2 tot 18 jaar. Het betreft dus hetzelfde onderzoek. Het persbericht is de enige onderbouwende publicatie die beschikbaar is.

Het onderzoek betrof een data-analyse waarbij we niet hebben gekeken naar mogelijke verklaringen voor het tandartsverzuim. Daarover willen we graag in het voorjaar in gesprek met o.a. de KNMT, zorverleners en consultatiebureaus. Een link leggen met ouders is overigens een lastige, omdat lang niet iedere volwassene een aanvullende tandartsverzekering heeft en we dus ook maar een beperkt deel van de nota's ontvangen. De klanten zonder tandartsverzekering betalen de rekeningen namelijk zelf.

Voorbijganger

Hoi Robin,

Heeft het AD uit de cijfers die zij hebben ontvangen van het Zilveren Kruis kunnen destileren wat de percentages zijn met betrekking tot de peuters of hebben zij deze cijfers verzonnen? Dit kun je namelijk niet uit het persbericht of de infographic halen van het Zilveren Kruis.

Expert

Hoi Pim,

Het AD heeft deze cijfers zeker niet zelf verzonnen. Wij hebben dit percentage op verzoek aangeleverd. Is dit voor jou voldoende onderbouwing voor je scriptie? Anders hoor ik het graag.

met vriendelijke groet,

Robin Gerichhausen